Koleje Słowackie skorzystały z tzw. prawa opcji w kontrakcie podpisanym w kwietniu 2025 r. ze szwajcarskim producentem. W rezultacie Stadler dostarczy 2 dodatkowe dwupokładowe KISS-y dla ZSSK. Elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) o wysokiej pojemności mają zostać włączone do regularnej eksploatacji na trasie Bratysława – Żylina wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy pociągów 2026/2027. Finansowanie projektu obejmującego łącznie 4 jednostki pochodzi głównie ze środków unijnych w ramach Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, a jego całkowita wartość sięga blisko 100 mln euro.
Pociągi KISS tego producenta już od ponad roku z powodzeniem obsługują linie Bratysława – Nowe Zamki oraz Bratysława – Trenczyn/Puchov, ciesząc się uznaniem podróżnych.
Cieszę się, iż zamówienie nowoczesnych jednostek elektrycznych Stadler KISS zostało rozszerzone – to jasny dowód, iż modernizacja pasażerskiego transportu kolejowego stanowi integralną część naszej wizji dynamicznej, przyjaznej środowisku i zintegrowanej mobilności gotowej na przyszłe wyzwania – powiedziała Denisa Žiláková, sekretarz stanu Ministerstwa Transportu Republiki Słowackiej.
Jakie będą pociągi KISS od Stadlera?
Pociągi KISS będą mogły zabrać na pokład 611 pasażerów na miejscach siedzących (582 w pierwszej i drugiej klasie plus 29 miejsc składanych) przy maksymalnej prędkości eksploatacyjnej na poziomie 160 km/h.
Niskopodłogowa konstrukcja zapewni łatwe wsiadanie i wysiadanie wszystkim pasażerom, w tym osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Nowoczesne systemy informacyjne, takie jak panele cyfrowe i zapowiedzi audio ułatwią podróżowanie.
Odnowa taboru to jeden z głównych filarów naszej strategii, a rozszerzenie zamówienia o dodatkowe jednostki Stadler KISS stanowi znaczący kamień milowy. Stopniowo dodajemy nowe, nowoczesne składy i lokomotywy, czyniąc naszą flotę jedną z najmłodszych w Europie. Jednostki o wysokiej pojemności zwiększą komfort i zadowolenie pasażerów, jednocześnie zmniejszając zużycie energii i emisje – podkreślił Peter Helexa, prezes ZSSK.
Podobnie jak wcześniej dostarczone jednostki, nowe pociągi zostaną zaprojektowane w Stadler Praha, biurze projektowym zatrudniającym w tej chwili ponad 250 inżynierów i projektantów. Produkcja odbędzie się w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach.




Autor: Damian Malesza
Fot. Stadler
Zobacz również: