W czerwcu 2025 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 110,061 mld PLN. Okazały się one o 2,1 proc. niższe niż w maju oraz o 1,8 proc. wyższe niż w czerwcu roku 2024.
Wedle szacunków 74,9 proc. z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 82,436 mld PLN. Była ona o 2,1 proc. niższa niż w maju i o 2,1 proc. wyższa niż przed rokiem.
Nastroje wciąż ostrożne
Obroty w e-handlu w czerwcu 2025 roku stanowiły 8,7 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (82,436 mld PLN) i osiągnęły wartość 7,172 mld PLN. Były one o 3,0 proc. mniejsze niż w maju. Spadek miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 8,0 proc. wyższe niż przed rokiem.
– Czerwcowe dane o stanie handlu detalicznego pokazują wyraźnie, iż nastroje konsumenckie w Polsce wciąż są ostrożne, mimo poprawiającej się sytuacji gospodarczej. Wzrost sprzedaży detalicznej o 2,1 proc. r/r to wynik poniżej oczekiwań i prognoz KIG, co potwierdza, iż Polacy przez cały czas z rozwagą podchodzą do zakupów – także tych codziennych – komentuje Małgorzata Dadun. ekspertka Cross-border.pl.
Na tym tle e-handel prezentuje się znacznie lepiej. Jego stabilny wzrost o 8 proc. r/r oznacza dodatkowe 551 mln zł w cyfrowych koszykach i mimo sezonowo niższej dynamiki w czerwcu, dowodzi, iż cyfrowy kanał sprzedaży przez cały czas umacnia swoją pozycję w strukturze rynku.
Najważniejsze obserwacje e-handlu w czerwcu 2025:
- Żywność i napoje: choć nominalnie wzrost to tylko 47 mln zł rok do roku, procentowy skok aż o 53,1 proc. pokazuje, iż e-grocery powoli, ale systematycznie zdobywa teren. Nie mówimy jeszcze o przełomie, ale ten trend warto śledzić z uwagą.
- Motoryzacja online: aż 4-krotny wzrost r/r (+242 mln zł) może wskazywać na boom zakupowy w częściach i rynku wtórnym, gdzie ceny bywają bardziej konkurencyjne.
- Moda i tekstylia: Wzrost o 176 mln zł (17,2 proc. r/r) potwierdza umocnienie trendu zakupów odzieżowych w sieci.
- Meble, RTV i AGD: Polacy wydali o 115 mln zł więcej niż przed rokiem (wzrost o 12 proc.). To kategoria, w której e-commerce od lat ma silną pozycję, a zaufanie konsumentów przekłada się na rosnące koszyki zakupowe.
Sezonowe spowolnienie
Jak co roku, czerwiec przyniósł lekkie wyhamowanie dynamiki e-handlu względem wiosny – nie jest to powód do niepokoju, bowiem od lat obserwujemy podobny rytm, związany z wakacyjnym spowolnieniem i przesunięciem konsumpcji na inne cele (np. podróże). Mimo to cyfrowy handel nie traci impetu i można się spodziewać, iż druga połowa roku przyniesie kolejne wzrosty, zwłaszcza jeżeli branża przez cały czas będzie inwestować w logistykę, personalizację, omnichannel i poprawę zakupowych doświadczeń e-klientów.