Stacja Sokółka zyska nowoczesny system SRK – kontrakt warty 230 mln zł podpisany

1 godzina temu

Polskie Linie Kolejowe (PLK) zawarły kontrakt na przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Sokółka. Realizację powierzono konsorcjum firm Intop oraz Intop Warszawa. Wartość umowy wynosi 231,6 mln zł brutto, z czego na zakres podstawowy przypada 98,6 mln zł. Roboty potrwają 3 lata – zakończenie prac przewidziano na 2028 r.

Kluczowym elementem inwestycji jest budowa nastawni, z której obsługiwany będzie ruch pociągów. Dotychczas dyżurni ruchu realizowali te zadania z trzech osobnych obiektów. Po zakończeniu wszystkich prac będą oni wykorzystywali cyfrowy system SRK, co usprawni odprawianie składów zmierzających do Białegostoku, Suwałk i na granicę. Nowy budynek zaprojektowano z myślą o przyszłej funkcji Lokalnego Centrum Sterowania (LCS), obejmującego nadzór nad znacznie większym obszarem. Poza tym przebudowane zostaną rozjazdy.

Mosty i przepusty na trasie do granicy

Zakres podstawowy obejmuje również prace na ośmiu obiektach inżynieryjnych wzdłuż trasy Geniusze – Sokółka – Kuźnica. Mosty i przepusty zostaną przystosowane do przejazdu ciężkich składów, co poprawi warunki transportu towarów na szerokotorowej linii kolejowej nr 57. Dodatkowym usprawnieniem będzie uruchomienie mijanki w Czuprynowie.

Umowa zawiera także opcje dodatkowe – m.in. przebudowę peronu wyspowego nr 2, co ułatwi obsługę podróżnych. Pozostałe obejmują dodatkowe prace w Sokółce i Geniuszach, pozwalające na przyjmowanie pociągów o długości 750 m oraz podniesienie prędkości do 160 km/h między stacjami. Ich realizacja zależy od pozyskania dodatkowych środków finansowych.

Kontynuacja prac w Sokółce

Projekt stanowi uzupełnienie modernizacji linii kolejowej Geniusze – Kuźnica z lat 2019-2023. W ramach tamtej inwestycji odnowiono 27 km torów, 16 obiektów inżynieryjnych oraz tyle samo przejazdów. Na stacjach w Kuźnicy, Sokółce i Geniuszach powstały wówczas tory umożliwiające przyjmowanie składów towarowych o długości do 1050 m. Obecne prace mają na celu osiągnięcie pełnej zakładanej funkcjonalności techniczno-eksploatacyjnej.

Fot. PLK

Zobacz również:

Nowa era SRK w Sokółce – PKP PLK ogłaszają przetarg na realizację prac
Przyspieszenie w kolejowym cargo – PKP PLK podnosi parametry na blisko 1500 km linii
Idź do oryginalnego materiału