Stokrotka inwestuje w ludzi i AI na czas grudniowego szczytu

11 godzin temu

Polacy planują wydać na tegoroczne święta niecałe 1,8 tys. zł, o 13 proc. więcej niż rok temu. istotną część stanowią zakupy spożywcze i organizacja świąt – wynika z raportu Związku Banków Polskich „Świąteczny portfel Polaków 2025”. Grudzień to jeden z najbardziej wymagających miesięcy w handlu, do którego sieci przygotowują się od kilku miesięcy. Jak podkreślają przedstawiciele Stokrotki, duże znaczenie dla obsługi świątecznego szczytu zakupowego ma nie tylko dostępność towarów, ale również przygotowanie zespołów.

Grudzień to dla branży handlowej najważniejszy miesiąc w roku – intensywny, wymagający, a jednocześnie wyjątkowy. To okres, w którym wysokiej jakości organizacja pracy i sprawne działanie zespołów bezpośrednio przekładają się na komfort i spokojne przygotowania do świąt w tysiącach domów – mówi agencji informacyjnej Newseria Renata Bronisz-Czyż, dyrektor personalna Stokrotki. – W Stokrotce duży nacisk kładziemy na spójne standardy pracy, skuteczną komunikację i współpracę. To one pozwalają utrzymać płynność działania sklepów choćby przy znaczącym wzroście ruchu. Takie podejście jest integralną częścią strategii „Rośniemy razem”, która zakłada wzmacnianie organizacji poprzez rozwój ludzi i ich kompetencji.

Synergia wielu obszarów

Jak podkreśla, w okresie świątecznym klienci oczekują zakupów szybkich i wygodnych, ale równie ważne staje się doradztwo, wskazanie odpowiedniego produktu czy pomoc w wyborze składników na świąteczny stół. Jednocześnie konsumenci uważnie śledzą ceny i zwracają uwagę na atrakcyjne promocje, które pozwalają lepiej zaplanować świąteczny budżet. Aby sprostać tym oczekiwaniom, konieczna jest synergia wielu obszarów: dobrze przygotowanej oferty sezonowej, dostępności towaru, konkurencyjnych cen, sprawnej logistyki, odpowiedniej technologii oraz skutecznie działających zespołów.

Najnowsze dane UCE Research i Grupy Blix pokazują, iż w tym roku 70,4 proc. konsumentów planuje kupować świąteczne produkty żywnościowe wyłącznie w sklepach stacjonarnych, a kolejne 27,1 proc. – łączyć zakupy offline i online. Tylko 1,6 proc. wybierze wyłącznie kanały internetowe. Jednocześnie najnowsze analizy rynku wskazują, iż tradycyjna „gorączka zakupów last minute” stopniowo się wydłuża – klienci coraz częściej rozkładają zakupy świąteczne na dłuższy okres, zamiast zostawiać wszystko na ostatnie dni. To oznacza, iż okres intensywnej sprzedaży rozpoczyna się wcześniej i trwa dłużej, co wymaga odpowiedniego przygotowania operacyjnego ze strony sieci handlowych.

Okres przedświąteczny wymaga od sieci handlowej precyzyjnego planowania i dużej elastyczności. Stokrotka dostosowuje organizację pracy do większego ruchu: dopasowywane są grafiki, a procesy logistyczne planowane tak, aby zagwarantować odpowiednią dostępność produktów i sprawną obsługę – wyjaśnia Renata Bronisz-Czyż. – Ważnym elementem jest przygotowanie zespołów do pracy w dynamicznym środowisku – zarówno pod kątem operacyjnym, jak i komunikacyjnym. Uruchamiane przez nas projekty wspierają rozwój kompetencji niezbędnych w okresach zwiększonego obciążenia, a ich efekty są szczególnie widoczne w trakcie przygotowań do świąt.

Stokrotka rozwija dwa uzupełniające się modele zakupowe

Z jednej strony wzmacnia relacyjny handel oparty na kontakcie z pracownikiem, czego przykładem są tradycyjne lady z ofertą świeżych produktów i indywidualnym doradztwem. Z drugiej strony inwestuje w nowoczesne technologie, które pozwalają gwałtownie i samodzielnie zrobić zakupy, takie jak kasy samoobsługowe z systemem picklist AI podpowiadającym produkty przy skanowaniu. Dodatkowym elementem ułatwiającym codzienne zakupy jest przemyślane ułożenie kategorii w sklepach, które wspiera intuicyjną nawigację, skraca czas zakupów i zwiększa komfort klientów. We wrześniu w Lublinie otwarto sklep modelowy w nowym flagowym formacie, który łączy wszystkie te rozwiązania.

– Dzisiejszy handel wymaga połączenia kompetencji operacyjnych z umiejętnościami miękkimi. Do najważniejszych należą: elastyczność, gotowość do pracy w dynamicznym otoczeniu, umiejętność współpracy, odpowiedzialność, pozytywna komunikacja oraz sprawne posługiwanie się narzędziami wspierającymi zarządzanie sklepem – mówi dyrektor personalna Stokrotki. – Firma inwestuje w kulturę organizacyjną i programy, które pomagają budować pewność siebie pracowników, wzmacniać ich umiejętności oraz wspierać ich w adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych. W nowym roku kompetencje i rozwój zespołów pozostaną jednym z kluczowych obszarów inwestycji. Planujemy kontynuować rozwój kultury organizacyjnej oraz projekty szkoleniowe, aby jeszcze lepiej przygotować zespoły do pracy w dynamicznym środowisku handlowym.

Stokrotka to sieć obecna w całej Polsce, zatrudniająca około 12 tys. pracowników w sklepach, magazynach i centrali oraz prowadząca niemal 1 tys. sklepów, również franczyzowych, mocno zakorzenionych w lokalnych społecznościach. Sieć od lat należy do największych pracodawców Lubelszczyzny, gdzie ma siedzibę.

Idź do oryginalnego materiału