Strategia BLIKa realizowana zgodnie z planem, dynamika transakcji jeszcze przyspieszy

1 miesiąc temu

Strategia „BLIK x2”, której założeniem jest podwojenie liczby transakcji, przychodów i zysku netto BLIKa na przestrzeni lat 2024-2027, jest realizowana zgodnie z założeniami, poinformowała członkini zarządu Polskiego Standardu Płatności (PSP – operatora systemu) Katarzyna Matuszczyk. Spodziewa się, iż spółka zamknie br. wynikiem transakcyjnym wyraźnie lepszym niż za 2024 r.

„Realizacja strategii 'BLIK x2′ przebiega zgodnie z założeniami” – powiedziała Matuszczyk podczas wideokonferencji.

„Spodziewamy się dalszego przyspieszenia dynamiki wzrostu liczby transakcji, bo II połowa roku to okres największej transakcyjności. Wszystko wskazuje, iż 2025 r. zamkniemy z wynikiem transakcyjnym wyraźnie lepszym niż rok ubiegły” – dodała.

W ekspansji zagranicznej BLIK w tej chwili pracuje nad rozwojem na Słowacji i pełnym uruchomieniem systemu w Rumunii.

„Aktualnie obecni jesteśmy na rynku słowackim i rumuńskim. […] Na Słowacji systematycznie rośnie liczba akceptantów, czyli agentów rozliczeniowych i sklepów online, które udostępniają płatności BLIK. Dynamika transakcji utrzymuje się na stabilnym poziomie. Na rynku słowackim współpracujemy z Tatra Banka[…], a kolejne instytucje – w tym mBank – przygotowują się do wdrożenia usługi” – powiedziała członkini zarządu.

„Jeśli chodzi o rynek rumuński, […] aktualnie równolegle dzieją się dwa procesy: prowadzimy intensywne rozmowy z lokalnymi partnerami, czyli bankami, agentami rozliczeniowymi i dużymi platformami e-commerce. Z drugiej strony trwa proces integracji z rumuńskim systemem rozrachunkowym. Pełne uruchomienie usługi planowane jest na 2026 r.” – powiedziała także.

Od lipca do września 2025 r. użytkownicy BLIKa zrealizowali 743,9 mln transakcji o kwocie 112,3 mld zł. To wzrost o 19% pod względem liczby transakcji i o 26% pod względem ich wartości w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W III kwartale Polacy korzystali z BLIKa średnio 8 mln razy dziennie, a rekord kwartału to ponad 11 mln płatności wykonanych w ciągu jednego dnia, podała spółka.

Tradycyjnie najbardziej dynamiczny pod względem transakcyjnym okazał się segment e-commerce. W III kwartale użytkownicy zrealizowali 348,7 mln płatności online, o 21% więcej niż rok wcześniej. Ich wartość wzrosła o 26% r/r i osiągnęła 54,2 mld zł. Średnia kwota pojedynczej operacji wyniosła 156 zł, natomiast w przypadku usługi płatności odroczonych BLIK Płacę Później nieco więcej – 251 zł.

„Od początku roku użytkownicy BLIKa wykonali już ponad 2,1 mld transakcji – prawie tyle, co przez cały 2024 rok. To pokazuje, iż realizujemy założenia strategii 'BLIK x2′ i utrzymujemy wysoką dynamikę rozwoju. Przed nami najsilniejszy kwartał w e-commerce, który z pewnością jeszcze wzmocni wzrostowy trend. BLIK jest naturalnym elementem codziennych finansów Polaków, a naszym kolejnym krokiem jest rozwój w interoperacyjnym, paneuropejskim ekosystemie płatniczym” – dodała Matuszczyk, cytowana w komunikacie.

Od początku 2025 r. liczba aktywnych użytkowników BLIKa zwiększyła się o blisko 1,5 mln, osiągając na koniec września poziom 19,9 mln, o 14% więcej niż przed rokiem, podano także.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału