Francuski fundusz zwrócił się do rządu Szwecji o wsparcie finansowe sięgające choćby 150 mln euro. Firma buduje w Boden nowoczesną hutę wykorzystującą wodór, aby ostatecznie zredukować emisje CO2 o 95 procent w porównaniu z tradycyjną produkcją stali. Projekt boryka się jednak z rosnącymi kosztami, dlatego inwestorzy poszukują dodatkowego finansowania.
Według doniesień Francuskiej Agencji Prasowej (AFP), fundusz inwestycyjny z Francji – Hy24, który jest udziałowcem szwedzkiej firmy Stegra, poprosił szwedzki rząd o pomoc. Ma ono dotyczyć dodatkowych środków na wsparcie startupu, zajmującego się produkcją stali niskoemisyjnej, który w chwili obecnej poszukuje finasowania z powodu przekroczonych kosztów.
Wsparcie może wynieść choćby 150 milionów Euro. Stegra buduje hutę w Boden, na dalekiej północy Szwecji, która będzie produkować stal w technologii, redukującej emisję CO2 o 95 procent w porównaniu z metodami tradycyjnymi. Huta będzie wykorzystywać wodór oraz energią odnawialną. Rozpoczęcie produkcji jest planowane na pierwszy kwartał 2027 roku i docelowo firma chce produkować 3,5 miliona ton stali rocznie.
Dodatkowe wsparcie państwa szwedzkiego
Projekt niskoemisyjnej huty został już ukończony w 60 procentach. Miesiąc temu Stegra ogłosiła chęć pozyskania 910 milionów Euro w celu pokrycia wyższych kosztów. W tej chwili szwedzka firma liczy na 150 milionów Euro w ramach pakietu pomocowego, zatwierdzonego przez Unię Europejską (UE). Pierre-Étienne Franc, dyrektor generalny funduszu Hy24 w wywiadzie dla AFP stwierdził, iż z uwagi na znaczenie tego projektu dla szwedzkiego przemysłu i reputacji w Europie, scenariusz braku finansowania byłby bardzo niepokojący.
Dodał także, iż dodatkowe wsparcie uruchomiłoby większą pomoc ze strony banków oraz inwestorów kapitałowych. W Stegrę zainwestowano już w sumie 6,5 miliarda Euro. Brak inwestycji mógłby spowodować, iż podzieliłaby los Northvolta, szwedzkiego producenta baterii, który nie otrzymał żadnej pomocy od rządu Szwecji i zbankrutował. Władze w Sztokholmie nie skomentowały jeszcze tej sprawy, ale minister energii Ebba Busch w październiku w wywiadzie dla gazety Dagens Industri stwierdziła, iż „chęć inwestowania jest przez cały czas silna, a kierunek transformacji przemysłowej pozostaje niezmieniony”.
Huta stali, wykorzystująca wodór zasilany energią odnawialną
Jak podaje portal ESG News, zakład w Boden ma produkować stal z wykorzystaniem wodoru, wytwarzanego na miejscu z odnawialnych źródeł energii (OZE) – z energii elektrycznej i wody z elektrowni wodnych i wiatrowych. Eliminowałoby to potrzebę stosowania węgla i zancznie redukowało emisję dwutlenku węgla, poprzez emitowanie pary wodnej zamiast CO2.
Ważne dla Szwedów jest to, iż byłoby to zgodne z celami klimatycznymi UE i Planem Przemysłowym Zielonego Ładu, który polega na dekarbonizacji przemysłu ciężkiego. ESG News podkreśla, iż produkcja zielonego wodoru jest kosztowna, a branże takie jak przemysł stalowy i transport borykają się z poważnymi przeszkodami finansowymi, aby rozwijać niskoemisyjne rozwiązania. Ukończenie budowy w Boden będzie zdaniem portalu, „kluczowym wskaźnikiem zaufania rynku do opłacalności komercyjnej zielonego wodoru.”
Zdaniem ESG News „sukces tego projektu zapewniłby Szwecji pozycję lidera w dziedzinie konkurencyjności zielonego przemysłu, oferując model integracji energii odnawialnej, produkcji wodoru i produkcji stali w ramach jednego systemu.” Potwierdza to także prezes Stegry Henrik Henriksson, który stwierdził, iż strategia firmy „ nie polega wyłącznie na produkcji zielonej stali, ale na zdefiniowaniu na nowo całego łańcucha wartości na rzecz zrównoważonego rozwoju przemysłu”.
Współpraca z firmą Scania
Przedsięwzięcie poprowadzi Henrik Henriksson, który jest byłym dyrektorem generalnym Scanii i który był uważany za jednego z najbardziej wizjonerskich i aktywnych liderów społeczności biznesowej. Na stronie internetowej Stegry przytaczane są o nim opinie, iż przewodzi działaniom na rzecz walki ze zmianami klimatu i dąży do świata bez emisji paliw kopalnych. Anders Williamsson, wiceprezes wykonawczy, dyrektor ds. zakupów w firmie Scania docenia współpracę przy tym projekcie, podając następujące argumenty: „Ciężarówka Scania waży około sześciu ton, a pięć z nich to stal, która obecnie, niestety, jest produkowana ze znacznym śladem węglowym. Inwestując w H2 Green Steel i nawiązując z nią współpracę, jeszcze bardziej przyspieszamy proces tworzenia produktów bezemisyjnych w całym łańcuchu wartości.”
Marcin Jóźwicki

5 godzin temu






