Choć branża transportowa w Polsce przez cały czas walczy z wyraźnymi trudnościami, pierwsze półrocze przyniosło kilka istotnych sygnałów, iż sytuacja może się poprawiać. Rynek nowych ciężarówek w Polsce w pierwszym półroczu zanotował zmiany w trendach zakupowych oraz interesujące przetasowania wśród producentów.
Jak wygląda rynek ciężarówek w Polsce?
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w okresie od stycznia do czerwca w Polsce zarejestrowano 15 022 nowe ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony. To wynik o 3,3% gorszy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Jednak czerwiec przyniósł przełom – popyt wzrósł o 9,1% w porównaniu z ubiegłorocznym czerwcem, co daje nadzieję, iż rynek ciężarówek w Polsce zanotuje lepsze drugie półrocze.
W tym jednak liderem zestawienia pozostaje Volvo Trucks z wynikiem 3242 zarejestrowanych pojazdów, co oznacza aż 21-procentowy wzrost. Na drugim miejscu znalazła się Scania, która mimo spadku o 14% osiągnęła 3134 rejestracje. Na trzecim miejscu podium pojawił się DAF z 2383 pojazdami – i aż 18-procentowym wzrostem. To znak, iż holenderska marka zaczęła odrabiać straty i z powodzeniem wraca do gry.
Ranking marek – kto zyskuje, kto traci?
- Volvo Trucks: 3242 sztuki (+21%)
- Scania: 3134 sztuki (–14%)
- DAF: 2383 sztuki (+18%)
- MAN: 2123 sztuki (–4%)
- Mercedes-Benz: 1805 sztuki (–25%)
- Iveco: 1041 sztuki (–35%)
- Renault Trucks: 968 sztuki (+56%)
- Ford Trucks: 134 sztuki (–9%)
Warto odnotować spektakularny wzrost Renault Trucks, który zanotował aż 56% więcej rejestracji niż przed rokiem. Z kolei Iveco i Mercedes-Benz mocno odczuły spadki zainteresowania.

Ciągniki siodłowe przez cały czas dominują
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, najwięcej sprzedanych pojazdów to niezmiennie ciągniki siodłowe – aż 10 976 sztuk, co oznacza spadek jedynie o 1,4%. Podwozia odnotowały większy regres – 4 046 rejestracji, czyli o 8,3% mniej niż rok wcześniej.
Top 3 w segmencie ciągników:
- Volvo Trucks – 2723 sztuki
- Scania – 2576 sztuki
- DAF – 2048 sztuki
Top 3 w segmencie podwozi:
- Iveco – 850 sztuki
- MAN – 731 sztuki
- Mercedes-Benz – 617 sztuki
Na rynku ciężarówek elektrycznych nie widać jeszcze rewolucji – w pierwszym półroczu zarejestrowano w Polsce zaledwie 48 sztuk takich pojazdów, co oznacza spadek o 16%. Za to lekkie ożywienie widać w segmencie napędów gazowych (CNG/LNG), gdzie odnotowano 88 rejestracji – wzrost o 29%.
Wszystko wskazuje na to, iż w drugiej połowie roku rynek ciężarówek w Polsce może odnotować lekkie odbicie. DAF pokazuje, iż dobre silniki i sprawna kampania produktowa potrafią odmienić losy marki. Tymczasem Volvo skutecznie umacnia swoją pozycję lidera, a Scania traci grunt pod kołami.
Umowa transportowa z Ukrainą przedłużona! Polska zdecydowanie przeciwko
Znajdziesz nas w Google News