Szwedzi na czele, tuż za nimi Holendrzy. Tak wygląda rynek ciężarówek w Polsce

5 godzin temu

Choć branża transportowa w Polsce przez cały czas walczy z wyraźnymi trudnościami, pierwsze półrocze przyniosło kilka istotnych sygnałów, iż sytuacja może się poprawiać. Rynek nowych ciężarówek w Polsce w pierwszym półroczu zanotował zmiany w trendach zakupowych oraz interesujące przetasowania wśród producentów.

Jak wygląda rynek ciężarówek w Polsce?

Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w okresie od stycznia do czerwca w Polsce zarejestrowano 15 022 nowe ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony. To wynik o 3,3% gorszy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Jednak czerwiec przyniósł przełom – popyt wzrósł o 9,1% w porównaniu z ubiegłorocznym czerwcem, co daje nadzieję, iż rynek ciężarówek w Polsce zanotuje lepsze drugie półrocze.

W tym jednak liderem zestawienia pozostaje Volvo Trucks z wynikiem 3242 zarejestrowanych pojazdów, co oznacza aż 21-procentowy wzrost. Na drugim miejscu znalazła się Scania, która mimo spadku o 14% osiągnęła 3134 rejestracje. Na trzecim miejscu podium pojawił się DAF z 2383 pojazdami – i aż 18-procentowym wzrostem. To znak, iż holenderska marka zaczęła odrabiać straty i z powodzeniem wraca do gry.

Ranking marek – kto zyskuje, kto traci?

  • Volvo Trucks: 3242 sztuki (+21%)
  • Scania: 3134 sztuki (–14%)
  • DAF: 2383 sztuki (+18%)
  • MAN: 2123 sztuki (–4%)
  • Mercedes-Benz: 1805 sztuki (–25%)
  • Iveco: 1041 sztuki (–35%)
  • Renault Trucks: 968 sztuki (+56%)
  • Ford Trucks: 134 sztuki (–9%)

Warto odnotować spektakularny wzrost Renault Trucks, który zanotował aż 56% więcej rejestracji niż przed rokiem. Z kolei Iveco i Mercedes-Benz mocno odczuły spadki zainteresowania.

PZPM

Ciągniki siodłowe przez cały czas dominują

Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, najwięcej sprzedanych pojazdów to niezmiennie ciągniki siodłowe – aż 10 976 sztuk, co oznacza spadek jedynie o 1,4%. Podwozia odnotowały większy regres – 4 046 rejestracji, czyli o 8,3% mniej niż rok wcześniej.

Top 3 w segmencie ciągników:

  1. Volvo Trucks – 2723 sztuki
  2. Scania – 2576 sztuki
  3. DAF – 2048 sztuki

Top 3 w segmencie podwozi:

  1. Iveco – 850 sztuki
  2. MAN – 731 sztuki
  3. Mercedes-Benz – 617 sztuki

Na rynku ciężarówek elektrycznych nie widać jeszcze rewolucji – w pierwszym półroczu zarejestrowano w Polsce zaledwie 48 sztuk takich pojazdów, co oznacza spadek o 16%. Za to lekkie ożywienie widać w segmencie napędów gazowych (CNG/LNG), gdzie odnotowano 88 rejestracji – wzrost o 29%.

Wszystko wskazuje na to, iż w drugiej połowie roku rynek ciężarówek w Polsce może odnotować lekkie odbicie. DAF pokazuje, iż dobre silniki i sprawna kampania produktowa potrafią odmienić losy marki. Tymczasem Volvo skutecznie umacnia swoją pozycję lidera, a Scania traci grunt pod kołami.

Umowa transportowa z Ukrainą przedłużona! Polska zdecydowanie przeciwko

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału