Na targach Agritechnica 2025 można było zobaczyć nie tylko najnowsze technologie, ale i takie – powiedzmy to – mocno wiekowe. I one jednak znajdują nabywców, bo prosta mechanika ciężko się starzeje. Gdy na dodatek opakujemy ja w miłą dla oka formę, to mamy oto takiego indyjskiego Ursusa C-330, w dodatku z napędem na wszystkie koła.
Dzisiaj bierzemy pod lupę ciągnik, który w Indiach robi za małego wojownika polowego – VST Shakti 932 DI. Słowo “Shakti” oznacza w hinduizmie boską energię, moc i siłę – i jakby tak się dobrze przypatrzeć, może w tym przypadku coś w tym jest.
Indyjska trzydziestka?
„Trzydziestka” to tu termin umowny, bo indyjska firma VST miała w przeszłości więcej wspólnego z czeskim Zetorem, niż Ursusem. Choć VST 932 DI bywa określany jako model 30 KM, to jednak zaglądając mu pod maskę znajdziemy silnik diesla o trzech cylindrach i pojemności 1642 cmł. Całkiem przyzwoicie.
Ten ciągnik ma mocy aż nadto i moze współpracować z maszynami na TUZ-ie, albo z kosiarka jak ta tutaj, fot. Adam ŁadowskiTak czy owak – to niewielki traktor, który dzięki napędowi 4×4 może całkiem sprawnie radzić sobie w polowych warunkach, gdzie tylko wiatr hula, a błoto jest asfaltem. Pod tym względem trochę przypomina Fiata Pandę 4×4 pierwszej generacji, która była lekka, ale wjechała (i wyjechała) wszędzie.
Co VST 932 DI ma pod maską i jak jeździ?
- Silnik: 3-cylindrowy, diesel, chłodzony cieczą, z bezpośrednim wtryskiem (DI) Pojemność: 1642 cmł
- Obroty znamionowe: ~2 500 obr/min
- Maksymalny moment: około 109 Nm
- Zbiornik paliwa: 25 litrów
- Filtr powietrza: suchy
Pod względem designu absolutnie nie ma wstydu, to może się choćby podobać, fot. Adam ŁadowskiNapęd, skrzynia biegów i prędkości
- Napęd: 4×4 (napęd na cztery koła) – co daje przewagę na nierównym i grząskim terenie.
- Skrzynia biegów: 9 biegów do przodu + 3 biegi wsteczne
- Prędkość: do przodu: od 2 do 23 km/h, wstecz: od 2 do 14 km/h
- Hydraulika, WOM i zdolność podnoszenia
- WOM: 24 KM, prędkość nominalna 540 obr/min.
Hydraulika i TUZ
- trzypunktowy układ kategorii I z automatycznym systemem kontroli głębokości pracy maszyn.
- Udźwig: 1 250 kg – całkiem solidnie jak na maszynę tej klasy.
- Wymiary, masa i manewrowość
- Rozstaw osi: 1 520 mm
- Długość całkowita: 2 510 mm
- Szerokość: około 1 130 mm (w zależności wersji)
- Masa (bez balastu): 1 240 kg
Koła i hamulce
- Opony: przód 6.00 × 12, tył 9.5 × 20 (w zależności wersji mogą być alternatywy)
- Hamulce: tarczowe
- Wspomaganie kierownicy
- Inne fajerwerki i bajery: zderzak, obciążniki, uchwyty, osłona kolektora tłumika, gniazdo zapalniczki
Mimo klasycznych rozwiązań mechanicznych, nie zabrakło tu wyświetlacza funkcji maszyny, fot. Adam ŁadowskiDla kogo ten ciągnik?
Wyobraź sobie: mały, czerwony bojownik z Indii – kompaktowy, sprytny, z napędem na cztery koła, taki hinduski ninja pola. VST 932 DI nie jest gigantem mocy, ale za to jest bardzo praktyczny: manewrowy, wszechstronny i oszczędny. To nie traktor do ciągnięcia 10-tonowych przyczep, ale świetny pomocnik do codziennych zadań – na polu, w sadzie, w przemieszczaniu lekkich narzędzi.
Ten ciągnik na TUZ-ie podniesie tyle, ile sam waży – 1250 kg, fot. Adam ŁadowskiIle kosztuje taka indyjska trzydziestka?
No dobra, cenowo to nie są kosmiczne kwoty, ale warto wiedzieć, co mówią indyjskie źródła:
VST 932 DI 4WD kosztuje w Indiach od 594 do 615 tys. rupii
To przeliczając kurs (na dziś) – daje to około 30 – 32 tys. zł (orientacyjnie, bo kurs i koszty importu mogą znacząco zmienić cenę w Europie).
W polskich ofertach mini-traktorów można zobaczyć VST MT932 za około 68 900 zł.
Ta indyjska „30” jest bardzo ciekawą opcją. Pokazuje, iż choć świat techniki rolniczej prze do przodu, to małe, sprytne ciągniki przez cały czas są i będą potrzebne.

8 godzin temu


![Jedyny taki samojezdny kombajn do zbioru dyni na pestkę Kernsteier [50 ha rocznie]](https://agroprofil.pl/cms/wp-content/uploads/2025/11/dynia4.jpg)


![Sprawdź najnowsze ceny zbóż i rzepaku w Polsce. Gdzie płacą najwięcej? [SONDA]](https://static.tygodnik-rolniczy.pl/images/2025/11/17/h_535275_1280.webp)











