Na lotnisku w Balicach oficjalnie uruchomiono nowy terminal cargo, który otwiera przed Kraków Airport i jego partnerami zupełnie nowe możliwości logistyczne. Dzięki tej inwestycji przepustowość frachtu lotniczego wzrosła ponad dwukrotnie, a region zyskał impuls rozwojowy na kolejne
Nowy terminal cargo na Kraków Airport już działa
Kilka dni temu na terenie Kraków Airport uroczyście otwarto nowy terminal cargo. Długo wyczekiwana inwestycja już przynosi pierwsze efekty. Dzięki rozbudowie powierzchnia magazynowa terminalu zwiększyła się do 2 300 m². Terminal o docelowej przepustowości 8 000 ton rocznie ma możliwość obsługi aż sześciu pojazdów jednocześnie, oraz posiada nowoczesny plac manewrowy i infrastrukturę do specjalistycznych przesyłek. Dla porównania – stary terminal miał jedynie 700 m² powierzchni magazynowej i obsługiwał maksymalnie dwa pojazdy jednocześnie.
Nowy terminal zlokalizowano tuż przy drodze wojewódzkiej 774, około kilometra od dotychczasowej lokalizacji cargo i terminalu pasażerskiego. Oprócz znacznie większej przestrzeni operacyjnej, powstała również nowa strefa parkingowa – 24 miejsca dla pojazdów, w tym 9 dla ciężarówek i 15 dla dostawczych aut. To ogromny skok w porównaniu do poprzednich warunków – tam mogły oczekiwać jedynie cztery pojazdy.
Nowy terminal to inwestycja, na której skorzystają wszyscy. To impuls dla rozwoju regionalnej gospodarki, nowa jakość usług i konkretne możliwości dla firm. Więcej przestrzeni, więcej miejsc pracy, lepsza oferta dla nadawców przesyłek specjalnych – wszystko to czyni Balice jeszcze bardziej konkurencyjnym portem cargo – mówi Łukasz Smółka, marszałek województwa małopolskiego.




Zaawansowana infrastruktura – nowe standardy obsługi
Nowy terminal cargo na Kraków Airport oferuje 5 600 m² powierzchni użytkowej i imponującą kubaturę 39 000 mł. Zaprojektowano go z myślą o różnorodnych typach ładunków – nie tylko standardowym frachcie, ale również towarach wymagających specjalnych warunków, takich jak leki, artykuły spożywcze, a choćby materiały radioaktywne i żywe zwierzęta. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym i przestrzennym, nowy obiekt znacząco podnosi komfort pracy i efektywność operacyjną.
Dzięki nowemu obiektowi jakość usług, jaką możemy zaoferować partnerom, jest nieporównywalna. To skok w zakresie komfortu pracy, ale i możliwości operacyjnych. Ogromnym plusem jest plac manewrowy, którego wcześniej brakowało – podkreśla Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport.
Koszt budowy terminalu wyniósł ponad 81 milionów zł netto. W ramach prac wykonano ponad 1 000 pali fundamentowych o łącznej długości prawie 14 km i zużyto 350 ton stali konstrukcyjnej. Wszystko to, aby utrzymać dach hali ważący aż 200 ton. To nie tylko pokaz zaawansowanej technologii, ale i solidnego planowania – wszystko po to, aby sprostać wyzwaniom rynku cargo przez kolejne dekady.




Nowe miejsca pracy i silniejszy region
W części biurowej terminalu siedzibę znalazły m.in. Straż Graniczna, Oddział Celny, oraz główny operator towarowy – WELCOME Airport Services. Prezes tej ostatniej, Piotr Okienczyc, nie kryje zadowolenia:
Nowy terminal to krok milowy dla naszej firmy i rynku cargo w Polsce. Rok do roku notujemy wzrost obsługi frachtu. W 2024 r. był to skok o prawie 45%. Nowa przestrzeń umożliwi jeszcze szybszą, bezpieczniejszą i bardziej komfortową obsługę – mówi Piotr Okienczyc.
Terminal cargo wyposażono także w nowy wjazd na teren Kraków Airport oraz nowoczesny punkt kontroli bezpieczeństwa. Umożliwia to prowadzenie odpraw celnych i granicznych zgodnie z nowym zakresem terytorialnym przejścia granicznego, ustanowionym przez wojewodę małopolskiego.





Dzięki inwestycji, Kraków Airport znacząco umacnia swoją pozycję na mapie europejskich portów cargo. Nowoczesny terminal to nie tylko infrastruktura – to realne wsparcie dla lokalnej gospodarki, większe możliwości dla eksporterów i importerów, a także nowe miejsca pracy dla mieszkańców regionu.
Ryanair wzmacnia loty z Polski! “Ale Radomia nie zamierzamy obsługiwać”
Znajdziesz nas w Google News