Most nad Sundem to wantowy most drogowo-kolejowy, który łączy stolicę Danii ze Szwedzkim Malmö. Jest to drugi na świecie najdłuższy most, który łączy dwa państwa. Został otwarty 1 lipca 2000 roku. Poza mostem konstrukcja wymagała utworzenia tunelu Drogdentunnelen o długości 3510 metrów oraz sztucznej wyspy Peberholm (Wyspa Pieprzowa) o długości 4050 metrów. Most biegnie od wybrzeża Szwecji do duńskiej wyspy na środku cieśniny i następnie droga biegnie podwodnym tunelem do duńskiej wyspy Amager.
REKLAMA
Zobacz wideo Ten kurort kryje tajemnicę, o której wiedzą nieliczni
Most Dania-Szwecja - co warto wiedzieć?
Mostem przebiegają dwie dwupasmowe jezdnie (część trasy E20) oraz tory kolejowe, które łączą największy dworzec w Kopenhadze (Københavns Hovedbanegård) ze stacją kolejową Fosieby na przedmieściach Malmö. Czemu jednak konieczna była budowa sztucznej wyspy i tunelu? Pozwoliło to uniknąć utrudnień w ruchu lotniczym oraz zapobiec blokowaniu cieśniny przez kry lodowe.
Most musiał spełnić kilka warunków, zanim została zlecona jego budowa: nie mógł zakłócać przepływu wody przez cieśninę; musiał wytrzymać prędkość wiatru do 61 m/s; musiał podołać ruchowi drogowemu i autom jadącym z prędkością 120 km/h; most kolejowy musiał wytrzymać masę ciężkich pociągów towarowych i prędkość szybkich pociągów pasażerskich (jadących choćby 200 km/h); jego żywotność musiała zostać określona na minimum 100 lat. Dodatkowo konstrukcja musi wytrzymać ewentualne zderzenie ze statkiem i samolotem oraz trzęsienie ziemi.
Ile kosztuje przejazd mostem ze Szwecji do Danii?
Osoby regularnie korzystające z mostu między Danią i Szwecją mogą liczyć na 75-proc. zniżki na bilety na autostradę. Pasażerowie, którzy wybierają tę trasę sporadycznie oraz turyści mogą skorzystać z 10-proc. zniżki jeżeli kupią bilet online z wyprzedzeniem i zapiszą się do newslettera. Bez zniżki cena biletów na przejazd mostem (dotyczy samochodów osobowych) wynosi:
510 DDK za podróż w jedną stronę (około 289 złotych);
1020 DKK za podróż w dwie strony (około 578 złotych).
Po zakupie bilet jest istotny przez 30 dni. Dokładny cennik prezentuje się następująco:
Cennik za przejazd mostem nad Sundemoresundsbron
Tuż za punktem poboru opłat w Lernacken możecie spotkać się z kontrolą prowadzoną przez szwedzkich celników. Sprawdzane są jednak jedynie pojazdy, wobec których zachodzi podejrzenie przemytu. Most nad Sundem to zresztą miejsce, gdzie w Szwecji dokonuje się największych konfiskat narkotyków. Rok po otwarciu mostu Szwecja i Dania przystąpiły też do strefy Schengen.
Na skutek kryzysu migracyjnego od 2015 roku Szwecja prowadzi wzmożone kontrole. Podróżni wjeżdżający do Szwecji z Danii (ale co ciekawe, nie ze Szwecji do Danii) muszą okazać istotny paszport lub dowód osobisty. Na stronie internetowej znajduje się też informacja, iż istotny dokument tożsamości wymagany jest także podczas podróży pociągiem przez most.
Most Szewcja-Dania - jaka jest historia tej przeprawy?
Pierwsze pomysły na budowę przeprawy między tymi krajami dotyczyły wybudowania tamy, osuszenia dna cieśniny i postawienia mostu. Bardziej ekologicznie plany dotyczące budowy przeprawy łączącej Danię i Szwecję pojawiły się w połowie lat 30. XX wieku, jednak nie zostały zrealizowane z powodu wybuchu II wojny światowej. Do pomysłu powrócono dopiero po 60 latach. Budowę przeprawy rozpoczęto 18 października 1995 roku, a zakończono 14 sierpnia 1999 roku. Tego dnia książę Danii Fryderyk i szwedzka następczyni tronu Wiktoria spotkali się w połowie długości mostu, by świętować jego otwarcie. Pomimo dwóch opóźnień (odkrycia 16 niewybuchów z czasów II wojny światowej i przypadkowo przekrzywionego odcinka tunelu) most ukończono trzy miesiące przed planowanym terminem. Ostatecznie most oddano do użytku w 2000 roku, a w otwarciu uczestniczyli Małgorzata II - królowa Danii i Karol XVI Gustaw - król Szwecji. Koszt budowy wyniósł ponad 20 mld złotych. Kwota ta ma się zwrócić w 2030 roku.
Co ciekawe, przed budową mostu konieczne było sprawdzenie podłoża skalnego pod cieśniną Sund - która składa się głównie z wapienia, ale o bardzo zróżnicowanym składzie i co za tym idzie - wytrzymałości. To właśnie na tych skałach umocowane są filary mostu. Łożyska mostu, każdy o masie 20 ton, są w stanie wytrzymać do 96 tys. kN obciążeń pionowych i do 40 tys. kN obciążeń poprzecznych. Mimo bardzo dobrze przemyślanej i zbadanej konstrukcji, most jest zamykany na krótko podczas bardzo złej pogody.
Sztuczna wyspa Peberhom jest jednocześnie rezerwatem przyrody, którego nie można zwiedzać (nie da się wysiąść na autostradzie i przespacerować po niewielkiej wyspie). Wyspa rozwijała się bez czynnej ingerencji człowieka, przez co pojawiła się tu unikatowa przyroda - w tym wiele bardzo rzadkich gatunków roślin. W miejscu tym znajduje się jedynie lądowisko dla helikopterów, w razie gdyby doszło do wypadku w tunelu.
Dopiero w latach 2005-2006 z przeprawy zaczęło korzystać więcej osób. W 2024 roku ruch kolejowy osiągnął najwyższy wynik w historii, przewożąc 15 mln pasażerów. Pociągi kursują dość często - co 15 minut w dzień i co godzinę w nocy (w obu kierunkach). Co ciekawe, w Szwecji ruch pociągów jest lewostronny, a w Danii prawostronny. Ostatecznie zastosowano duński standard. Na ruch drogowy w 90 proc. składają się samochody osobowe, ale z mostu korzystają też auta dostawcze i ciężarowe, a rzadziej autobusy i motocykle. Miesięcznie przez most przejeżdża 500 tys. aut, a w lecie - 800 tys.
Szwecja wykorzystuje most do transportu żywności, leków i innych produktów. Z kolei Duńczycy często podróżują nim, by dotrzeć do domów w Skanii, gdzie nieruchomości są o wiele tańsze, niż np. w Kopenhadze. Szwedzi dodatkowo korzystają z możliwości płacenia podatków w Danii, ponieważ są one niższe (o ile pracują w Danii i spędzają w tym kraju co najmniej 50 proc. swojego czasu pracy rocznie).
Zobacz też: Tu atrakcja goni atrakcję - skamieniałe miasto, spacer w chmurach, park zdrojowy. Zrobisz świetne zdjęcia