Tramwaje Warszawskie ogłaszają przetarg na projekt trasy tramwajowej Wola – Dworzec Zachodni

2 dni temu

Tramwaje Warszawskie szukają wykonawcy dokumentacji projektowej dla trasy z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Zakres przedsięwzięcie obejmie blisko 1,4 km torów, w tym 0,9 km poprowadzonych w tunelach. Nowe połączenie wpisuje się w koncepcję obwodowej sieci tramwajowej, która ma umożliwić podróże między dzielnicami bez przejazdu przez centrum.

Planowana linia połączy budowany podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim z ul. Kasprzaka. Projektant opracuje 3 warianty różniące się lokalizacją rampy wyjazdowej – w rejonie ul. Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego oraz miejscem zakończenia odcinka podziemnego. Trasa poprowadzi przez istniejący tunel pod stacją kolejową, następnie nowym tunelem w ciągu wspomnianych ulic. Połączenie z ul. Kasprzaka zaplanowano przy przystanku Szpital Wolski.

Tak jak obiecywaliśmy, rozpoczynamy dziś prace nad kolejnym odcinkiem tramwaju do Wilanowa, czyli trasą z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Nowa trasa połączy Wolę z Ochotą, dzięki czemu pasażerowie będą mogli wygodnie i gwałtownie podróżować pomiędzy tymi dzielnicami – bez konieczności wjeżdżania do centrum miasta. Jest to zarazem kolejny krok w rozwoju Dworca Zachodniego, który staje się ważnym węzłem komunikacyjnym dla stolicy i aglomeracji warszawskiej – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Dokumentacja przewiduje 3 nowe zespoły przystankowe. Pierwszy – podziemny w rejonie peronu 9 stacji Warszawa Zachodnia, który otrzyma połączenie z przejściem podziemnym poprzez schody stałe, ruchome oraz windy. Za tym przystankiem powstają rozjazdy umożliwiające kończenie biegu tramwajów z obu kierunków wraz z przestrzenią odstawczą.

Drugi przystanek podziemny przy ul. Tunelowej będzie obsługiwać tramwaje kończące trasę przy peronie 9 oraz jadące tranzytem między Wolą a Ochotą. Z kolei trzeci – w rejonie ul. Prądzyńskiego może być naziemny lub podziemny zależnie od wybranego wariantu. Planowana jest również rozbudowa istniejącego zespołu przy ul. Kasprzaka.

Podzielone zadania ułatwią finansowanie

Inwestycję podzielono na 2 zadania – pierwszy obejmuje odcinek Kasprzaka – Warszawa Zachodnia, drugi wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją wraz z podziemnym przystankiem przy peronie 9. Ten podział umożliwi etapowanie prac w zależności od dostępnych środków we wszystkich fazach realizacji.

Wykonawca przygotuje projekt wstępny dla trzech wariantów, następnie po wyborze optymalnego rozwiązania – projekt budowlany, wykonawczy oraz dokumentację przetargową. Zadanie obejmuje także pozyskanie wszystkich decyzji administracyjnych. W ramach opcji dodatkowej oferowane będzie wsparcie techniczne i nadzór autorski.

Element tramwaju do Wilanowa

Dokumentacja projektowa ma zostać przygotowana w 43 miesiące od momentu zawarcia kontraktu, natomiast budowa ma rozpocząć się po 2030 r. Dokładny termin jest zależny od dostępności finansowania. Trasa stanowi fragment tzw. tramwaju do Wilanowa – obwodowego połączenia łączącego docelowo Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów.

Nowa linia znacząco ułatwi dojazd do Dworca Zachodniego, który rozwija się jako najważniejszy węzeł przesiadkowy metropolii warszawskiej. W drugiej połowie 2026 r. zacznie funkcjonować pierwszy podziemny przystanek od strony Ochoty, w tej chwili budowany wraz z trasą w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.

Autor: Damian Malesza
Fot. Cezary Warś via UM Warszawa

Zobacz również:

Warszawa: Ostatnie projekty dla tramwaju na Gocław
Warszawa: Tramwajowe puzzle na pl. Zawiszy już ułożone
Idź do oryginalnego materiału