Trump rozważa wprowadzenie nowych ceł. Mogą uderzyć w polską branżę

4 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


Administracja Trumpa wszczęła dochodzenie, które może zakończyć się nałożeniem ceł na import mebli do USA. "Dzięki temu biznes meblarski powróci do Karoliny Północnej, Karoliny Południowej, Michigan i stanów w całej Unii" - powiedział Trump. Decyzja ta może być kluczowa dla polskich producentów mebli, dla których Stany Zjednoczone są rosnącym rynkiem zbytu.


Cła na import mebli do USA


Administracja Trumpa wszczęła dochodzenie w sprawie importowanych mebli, czego skutkiem ma być decyzja o nałożeniu ceł na te towary - podaje CNBC. "Dzięki temu biznes meblarski powróci do Karoliny Północnej, Karoliny Południowej, Michigan i stanów w całej Unii" - powiedział Trump.
Prezydent zapowiedział, iż śledztwo zostanie zakończone w ciągu najbliższych 50 dni. "W ciągu najbliższych 50 dni dochodzenie zostanie zakończone, a meble sprowadzane z innych państw do Stanów Zjednoczonych zostaną objęte cłami, których stawka zostanie jeszcze ustalona" - napisał Trump na platformie Truth Social. Reklama


Po wpisie Trumpa akcje największych firm z branży meblarskiej i wyposażenia wnętrz, takich jak Wayfair czy Williams-Sonoma, spadły. Największy spadek odnotował sprzedawca mebli RH, znany dotąd jako Restoration Hardware, którego akcje spadły o 7,5 proc.


Z danych rządowych wynika, iż zatrudnienie w sektorze produkcji mebli i wyrobów z drewna, w którym w 1979 r. pracowało 1,2 mln osób, zmniejszyło się z 681 tys. w 2000 r. do obecnych 340 tys.
Z kolei według branżowego wydawnictwa "Furniture Today" w 2024 r. Stany Zjednoczone zaimportowały meble o wartości około 25,5 mld dolarów, co oznacza wzrost o 7 proc. w porównaniu z rokiem 2023. Około 60 proc. tego importu pochodziło z Wietnamu i Chin.


Cła mogą uderzyć w polską branżę meblarską


Jak zauważa portal Poland-Furniture.com, USA to jeden z kluczowych rynków dla polskich producentów mebli. W 2023 r. eksport z Polski do Stanów Zjednoczonych wyniósł ok. 2 mld zł, co oznaczało wzrost o 18 proc. rok do roku, a prognozy na 2024 r. wskazywały na kolejne 10-12 proc. wzrostu. Polskie marki, takie jak Black Red White, Paged czy Vox, zdobywają klientów w segmencie masowym i premium dzięki wysokiej jakości i konkurencyjnym cenom. Coraz większe znaczenie ma też ekologia - 60 proc. amerykańskich konsumentów deklaruje gotowość dopłaty za produkty przyjazne środowisku, co premiuje producentów z certyfikatami FSC czy PEFC.
Rosnącym kanałem sprzedaży jest e-commerce. W 2023 r. sprzedaż mebli online w USA wzrosła o 14 proc., a polskie produkty pojawiły się na Amazonie, Wayfair i Overstock, co pozwala omijać część barier logistycznych i docierać bezpośrednio do klientów. Jednak - jak przypomina CNBC - planowane przez administrację Trumpa cła mogą niedługo znacząco zmienić warunki handlu.


Organizacje branżowe protestują. "Nie istnieje logiczny związek"


American Home Furnishings Alliance, organizacja handlowa reprezentująca krajowych producentów i importerów mebli - w tym wiele firm działających w obu tych obszarach - na razie nie skomentowała zapowiedzi Trumpa.
W kwietniu AHFA, mająca siedzibę w High Point w Karolinie Północnej, stanęła na czele koalicji branżowej sprzeciwiającej się nowym taryfom wprowadzonym w ramach prowadzonego przez Trumpa śledztwa dotyczącego importu drewna i produktów drzewnych.
"Z prawnego punktu widzenia nie istnieje żaden logiczny związek między importem produktów drewnianych i mebli a bezpieczeństwem narodowym Stanów Zjednoczonych" - napisała organizacja w uwagach przesłanych do Departamentu Handlu.
Idź do oryginalnego materiału