Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK) obejmuje remont czterech wiaduktów w Wałbrzychu, wzmocnienie dwóch mostów nad Bobrem, przebudowę ośmiu przejazdów kolejowo-drogowych oraz modernizację torów i sieci trakcyjnej na odcinku Wałbrzych Fabryczny – Sędzisław. Za wykonanie prac wartych 125 mln zł odpowiada PORR. Przedsięwzięcie jest realizowane z wykorzystaniem środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Trwa modernizacja wiaduktu zlokalizowanego na ul. Moniuszki w Wałbrzychu, gdzie nad kamiennym olbrzymem powstanie specjalna konstrukcja wzmacniająca podtorze. Rozwiązanie to pozwoli odciążyć zabytkowy obiekt przy jednoczesnym zachowaniu jego historycznego charakteru. Stalowe elementy zostaną odnowione i zabezpieczone. Prace obejmą również kamienne przyczółki i filary.
Na ul. Gdyńskiej wykonawca już zdemontował nawierzchnię torową i przygotowuje się do całkowitej przebudowy konstrukcji. Pozostałe wiadukty na ul. 1 Maja i przy stacji Wałbrzych Fabryczny przejdą kompleksowe odświeżenie. Wszystkie roboty prowadzone są pod nadzorem konserwatora zabytków.
Mosty nad Bobrem wzmocnione po powodzi
Na odcinku Sędzisław – Marciszów realizowane są prace na dwóch mostach nad Bobrem. Wykonawca wymienia łożyska i wzmacnia konstrukcje, remontuje także kamienne przyczółki i filary. Modernizacja pozwoli na zniesienie dotychczasowych ograniczeń prędkości na tym fragmencie trasy.
Przy obiektach usuwane są również skutki powodzi z 2024 r. Odbudowane będą skarpy nasypów, a infrastruktura zniszczona przez żywioł zostanie przebudowana.
Bezpieczniejsze przejazdy i szybsze podróże
Modernizacja ośmiu przejazdów kolejowo-drogowych pozwoli zwiększyć poziom bezpieczeństwa. Skrzyżowanie na ul. Gwarków w Wałbrzychu otrzyma nowe rogatki i sygnalizację świetlną, wyremontowane jezdnie i chodniki oraz nowoczesne oświetlenie LED. Podobne prace obejmą przejazdy przy ul. Reja i ul. Kasprzaka (Wałbrzych) oraz przy ul. Nadrzecznej i ul. Polnej (Marciszów).
Inwestycja przewiduje również remont 7 km torów i sieci trakcyjnej na odcinku Wałbrzych Fabryczny – Sędzisław. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć o 20 km/h szybciej, osiągając prędkość 100-120 km/h. Zmodernizowana trasa umożliwi także przewóz cięższych ładunków, co ma szczególne znaczenie dla transportu surowców z dolnośląskich kopalń.
W 2024 r. zakończono prace przy tunelu między Wojanowem a Janowicami Wielkimi. XIX-wieczny obiekt został poszerzony z blisko 8 do niemal 11 m, co skutkowało zwiększeniem przepustowości trasy oraz umożliwiło mijanie się pociągów w tunelu. Przebudowane stacje i przystanki zapewniają dogodny dostęp do komfortowych podróży koleją.
Zakończenie obecnej modernizacji planowane jest na sierpień 2026 r.
Fot. PKP PLK
Zobacz również: