Czyste Powietrze. Firma pobrała środki, ale nie dokończyła inwestycji
Jeżeli firma pobrała pieniądze na termomodernizację w ramach programu Czyste Powietrze, ale nie wywiązała się z umowy, to właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zwrotu środków. Po ujawnieniu nadużyć, których firmy dopuszczały się w ramach programu, wielu beneficjentów walczy z problemami finansowymi. Bez względu na to, czy wykonawca ukończył umówione prace, są zmuszeni do oddania środków z budżetu. Reklama
"Jesteśmy osobami o najniższych dochodach, z czego mamy oddać do funduszu kilkadziesiąt tysięcy złotych? Nie mamy takich pieniędzy. Jesteśmy załamani" - powiedziała w rozmowie z Gazetą Wyborczą jedna z poszkodowanych beneficjentek. Przedsiębiorstwo Nord Energy z Gdańska, z którym klientka podpisała umowę, miało przeprowadzić termomodernizację domu. Na ten cel firma otrzymała w grudniu 2024 r. ponad 68 tys. zł dotacji, a 40,5 tys. zł wkładu własnego pobrała od beneficjentki. Prace choćby się nie rozpoczęły, co firma tłumaczyła problemami z uzyskaniem pieniędzy z WFOŚiGW.
"Otrzymujemy skargi. Beneficjenci informują nas, iż firma otrzymała od nich pieniądze w ramach programu "Czyste Powietrze" i zobowiązała się do wykonania konkretnych robót, jednak nie zrealizowała tych zobowiązań. Współpracujemy z organami ścigania w tej sprawie" - powiedziała Gazecie Wyborczej Urszula Pakulska, rzeczniczka prasowa gdańskiego funduszu. Pakulska zapewniła, iż sprawy te będą traktowane indywidualnie. Zachęciła również beneficjantów do zgłaszania spraw na policję lub do prokuratory.
"Oszukali Cię w programie Czyste Powietrze?" - NFOŚiGW publikuje poradnik
Na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opublikowano poradnik dla osób poszkodowanych przez nierzetelnych wykonawców w programie "Czyste Powietrze". NFOŚiGW zaleca, aby w takich przypadkach zebrać dokumentację potwierdzającą zawarcie umowy i złożyć reklamację.
Jeśli doszło do fałszerstwa dokumentów lub wyłudzenia pieniędzy, sprawę należy zgłosić policji lub prokuraturze. W przypadku nieuczciwych praktyk rynkowych - takich jak wprowadzanie w błąd co do zakresu prac czy kosztów - należy powiadomić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).