Amerykański przewoźnik Amtrak wprowadził do eksploatacji pierwszy z 28 zamówionych pociągów NextGen Acela. Produkowane przez Alstom składy mogą osiągać w Stanach Zjednoczonych prędkość na poziomie 255 km/h, oferując jednocześnie o 27% więcej miejsc niż starsza generacja.
Inauguracja pierwszego składu odbyła się 28 sierpnia na Northeast Corridor – 735-kilometrowej trasie łączącej Waszyngton, Nowy Jork i Boston. To najważniejsza linia dużych prędkości w USA, obsługująca rocznie ponad 12 mln pasażerów.
Jakie są pociągi NextGen Acela?
Każdy pociąg NextGen Acela składa się z dwóch wagonów silnikowych i dziewięciu przegubowych wagonów pasażerskich. Pojazdy wyposażono w system aktywnego przechylania Tiltronix, który umożliwia pokonywanie łuków z prędkością o 30% wyższą niż konwencjonalne jednostki wysokich prędkości.




Choć konstrukcyjnie pociągi przystosowano do jazdy z prędkością 300 km/h, ograniczenia infrastruktury Northeast Corridor pozwalają na eksploatację z maksymalną prędkością 255 km/h. To jednak o 15 km/h więcej niż obecne składy Acela z 2000 r.
Wnętrza pociągów zaprojektowano zgodnie z najnowszymi standardami komfortu podróży. Pasażerowie mają do dyspozycji szerokie fotele z regulowanymi zagłówkami, indywidualne oświetlenie, gniazdka elektryczne oraz Wi-Fi na pokładzie. W klasie biznes dostępna jest obsługa kelnerska, a pozostali podróżni mogą korzystać z Cafe Acela.



Produkcja w amerykańskich zakładach
Alstom produkuje składy w fabryce w Hornell w stanie Nowy Jork, wykorzystując komponenty w 95% pochodzące od amerykańskich dostawców. W łańcuch dostaw zaangażowanych jest ponad 180 firm z 29 stanów.
To pierwsze pociągi wysokich prędkości zbudowane w Ameryce – podkreślił Henri Poupart-Lafarge, CEO Alstom.
Francuski koncern wykorzystał przy projekcie doświadczenia z produkcji składów Avelia Horizon dla SNCF, znanego jako TGV M. W prace zaangażowane były także zakłady Alstom w Belfort (projekt wagonów silnikowych), włoskim Savigliano (nadwozia i system przechylania) oraz fabryki w Indiach.
Wpływ na system transportowy Northeast Corridor
Wprowadzenie 28 nowych składów pozwoli Amtrak zwiększyć częstotliwość kursów na najbardziej obciążonej trasie w USA. Każdy pociąg oferuje 386 miejsc – o 27% więcej niż dotychczasowe Acela. Przewoźnik planuje jednoczesne utrzymanie niższych cen biletów.
Acela jest synonimem amerykańskich szybkich kolei, a dziś rozpoczynamy ich nową erę – stwierdził Roger Harris, prezes Amtrak.
Kontrakt na dostawę składów Avelia Liberty (nazwa handlowa Alstom) podpisano w sierpniu 2016 r. Całkowita umowy wynosi 2 mld dolarów, a wszystkie pociągi mają wejść do regularnej służby do 2027 r.
Autor: Damian Malesza
Fot. Amtrak
Zobacz również: