W I kwartale tego roku wskaźnik punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 92,85% – to nieznaczna poprawa względem 2024 r. Punktualność pociągów towarowych wyniosła 54,7% i jest to poprawa o niemal 2 punkty procentowe, porównując rok do roku.
Przewozy pasażerskie: lepsza punktualność, mniej pociągów odwołanych
Od stycznia do marca 2025 r. na polskie tory wyjechało ponad 539,9 tys. pociągów pasażerskich, podczas gdy w analogicznym okresie 2024 r. było ich blisko 498 tys. (co oznacza wzrost o 8,4%, czyli aż o 41,9 tys. pociągów).
Spośród 539,9 tys. pociągów blisko 501,3 tys. przybyło punktualnie lub z opóźnieniem nieprzekraczającym 5 minut. To oznacza wynik punktualności na poziomie 92,85%. W analogicznym okresie zeszłego roku było to 92,57%. Liczba pociągów odwołanych w I kwartale 2025 r. spadła o 44% w porównaniu do I kwartału 2024 r.
Spośród przewoźników pasażerskich najlepszy wynik punktualności osiągnęła spółka WKD – 99,3%. Pociągi dalekobieżne obsługiwane przez PKP Intercity osiągnęły punktualność na poziomie 78,9%, co oznacza poprawę w porównaniu do I kwartału 2024 r., kiedy wynik punktualności tego przewoźnika osiągnął poziom 78,5%. PKP Intercity było jedynym przewoźnikiem, którego kwartalny wynik punktualności nie przekroczył 80%.
Przewozy towarowe: wyzwania utrzymane, stabilna punktualność
W segmencie przewozów towarowych w I kwartale 2025 r. uruchomiono 92,3 tys. pociągów, z czego 50,5 tys. przybyło punktualnie, co daje poziom punktualności na poziomie 54,7%. Oznacza to poprawę punktualności o ponad 1,9 punktu procentowego. Średni czas opóźnień pociągów towarowych w transporcie krajowym to 577 minut, a w przypadku przewozów międzynarodowych 402 minuty.
Punktualność ma bezpośrednie przełożenie na zaufanie pasażerów i klientów do kolei. Cieszy to, iż wyniki za I kwartał 2025 r. pokazują nie tylko stabilizację, a poprawę wskaźnika punktualności. Jednocześnie widać, iż w dalszym ciągu należy pracować nad usunięciem przyczyn opóźnień. Wiele działań można podejmować w ramach systemu kolejowego, ponieważ największe opóźnienia pociągów pasażerskich generowały awarie taboru. Zakup nowych składów i odpowiednie serwisowanie z pewnością zmniejszą udział przyczyn związanych z taborem – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Główne przyczyny opóźnień pociągów pasażerskich
Przyczyny, które generowały największy czas opóźnień pociągów pasażerskich w I kwartale 2025 r.
64-2 | naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) |
90-5 | samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi |
83-11 | warunki atmosferyczne powodujące oblodzenia |
41-2 | opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu, od którego przyjmowany jest pociąg; |
64-1 | wydłużony czas przejazdu (WCJ) |
30-5 | niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń) |
Kody przyczyn, które najczęściej występowały w przypadku opóźnień pociągów pasażerskich
64-2 | naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) |
50-41 | lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów) |
64-1 | wydłużony czas przejazdu (WCJ) |
30-5 | niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń |
41-2 | opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu, od którego przyjmowany jest pociąg |
30-2 | prace na szlaku i stacji |
23-1 | urządzenia zasilania trakcji elektrycznej. Spadki, zaniki, brak napięcia w sieci trakcyjnej |
Wyniki punktualności w przewozach kolejowych za pierwszy kwartał 2025 r. oraz dane archiwalne znajdują się na portalu Dane Kolejowe w dziale Punktualność.
Zobacz również: