W czekoladzie nie znajdziemy już kakao? Firmy zmieniają skład produktów

4 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


Wysokie ceny kakao powodują nie tylko podwyżki cen czekolady w sklepach, ale także wymuszają na producentach eksperymentowanie z zamiennikami surowca. Wyzwanie stanowi nie tylko aspekt smakowy, ale także rosnąca świadomość konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju.


Producenci czekolady mierzą się od wielu miesięcy z wysokimi cenami kakao. Choć w ostatnich tygodniach spadły, porównując obecne poziomy z tymi sprzed kilku lat, widać wyraźny, kilkukrotny wzrost. W praktyce oznacza to rosnące koszty produkcji, a co za tym idzie - podwyżki cen produktów w sklepach.
- Ceny surowców kakaowych są bardzo wysokie od mniej więcej dwóch lat. Na rynku widoczny jest wzrost cen produktów czekoladowych, co ma swoje naturalne odzwierciedlenie w reakcjach konsumentów, a także pewnych przetasowaniach pomiędzy kategoriami (...). Popyt na czekoladę w skali światowej nie spada, a trendy wskazują, iż konsumpcja może jeszcze rosnąć (per capita). (...) Globalny rynek kakao nie jest bardzo duży. 2/3 kakao produkują dwa kraje - Ghana i Wybrzeże Kości Słoniowej. Dla nich nie ma większego znaczenia, czy surowiec trafia do Polski, Niemiec czy Indii. W związku z tym nie ma powodów ekonomicznych do tego, żeby cena kakao spadła - mówił w rozmowie z Interią Biznes Maciej Herman, dyrektor zarządzający firmy Wedel.Reklama


KAKAO


5 460,00


+33,00


0,61%


akt.: 04.07.2025, 17:54


Max
5 580,00


Min
5 343,00


Stopa zwrotu - 1T
-9,75%


Stopa zwrotu - 1M
-14,79%


Stopa zwrotu - 3M
-14,71%


Stopa zwrotu - 6M
-39,70%


Stopa zwrotu - 1R
-12,99%


Stopa zwrotu - 2R
106,82%


Zobacz również:


GUMA KAUCZUKOWA


TARCICA


OLEJ PALMOWY


Wyszukaj inne


Aby wyszukać rozpocznij wpisywanie nazwy waloru


Ceny kakao stają się zbyt wysokie


Jak informuje Portal Spożywczy sytuacja rynkowa dla części firm okazuje się na tyle trudna, iż szukają one tańszych zamienników dla kakao. Nie jest to jednak takie proste dla gigantów rynku, jednak w przypadku mniejszych firm łatwiej jest testowo wprowadzić substytuty. Przykładowo Ardent Mills, spółka joint venture Cargill, Conagra i CHS, w zeszłym miesiącu wypuściła na rynek rozwiązanie na bazie pszenicy, które może zastąpić do 25 proc. proszku kakaowego. Zdaniem Mii Divechy z Cargill składniki niezawierające kakao to czysta oszczędność - choćby o połowę - i większa stabilność cenowa.


Portal FoodDive wskazuje, iż perspektywy dla rynku kakao nie są obiecujące. w tej chwili większość drzew kakaowca na świecie ma już za sobą szczyt wydajności. A aby wyprodukować pół funta (około 0,22 kg) czekolady jedno drzewo potrzebuje roku. Oznacza to więc, iż zasoby dla surowca się kurczą.
Dla producentów czekoladowych słodyczy jednym z największych wyzwań pozostaje kwestia smaku. Adam Maxwell ze spółki Voyage Foods przyznał, iż stosowanie alternatywnych rozwiązań nie jest tożsame z pozostawieniem tego samego smaku co przy oryginalnych składnikach. Z drugiej strony podkreślił, iż rynek staje się coraz bardziej otwarty na nowe możliwości. Jednak Divechy zwraca przy okazji uwagę na jeszcze inny aspekt. Klienci, jak wskazuje, są coraz bardziej otwarci na kwestie środowiskowe i te związane ze zrównoważonym rozwojem. A w przypadku substytutów kakao są to w miarę łatwe do osiągnięcia cele - kakao generuje bowiem dość duży ślad wodny czy węglowy.
Idź do oryginalnego materiału