Amerykański sprzedawca detaliczny Walmart odnotował nieoczekiwanie silny wzrost w drugim kwartale swojego roku obrotowego. Prezes Doug McMillon (58) jest zatem bardziej optymistycznie nastawiony do roku obrotowego, który trwa do końca stycznia. Według informacji opublikowanych w czwartek, spodziewa się wzrostu sprzedaży po uwzględnieniu różnic kursowych na poziomie 3,75–4,75% – o 0,75 punktu procentowego więcej w obu kierunkach niż wcześniej oczekiwano.
W ciągu trzech miesięcy, do końca lipca, przychody wzrosły o 4,8% do nieco ponad 177 mld dolarów (152 mld euro), czyli o 5,6% bez uwzględnienia różnic kursowych. Analitycy spodziewali się niższych wyników. Sprzedaż internetowa rosła szczególnie dynamicznie. Mimo to akcje spółki znajdowały się pod niewielką presją przed otwarciem rynku.
Chociaż największy na świecie sprzedawca detaliczny przez cały czas przyciąga wielu klientów dbających o cenę w obliczu wzrastających cen, firma zyskuje w tej chwili wielu klientów, zwłaszcza z wyższych grup dochodowych, jak powiedział agencji Bloomberg dyrektor finansowy David Rainey . „Przechodzimy do ofensywy” – cytuje „ Wall Street Journal” słowa dyrektora finansowego.
Rainey powiedział, iż sprzedawca detaliczny zdobywa klientów rabatami na artykuły spożywcze, szybką dostawą i ofertami w kategoriach takich jak ekskluzywna odzież. To znak, iż konsumenci wydają pieniądze, ale w obliczu trwającej inflacji przez cały czas szukają okazji, tak jak robią to od lat.
Walmart częściowo sam ponosi ciężar wyższych taryf
Klienci Walmartu nie odczuli jeszcze w pełni skutków ceł, mimo iż firma już zaczęła podnosić ceny. Dyrektor finansowy powiedział, iż Walmart pokrył wyższe koszty niektórych towarów. W rezultacie ceny na ważnym rynku amerykańskim, na przykład, były ostatnio o jeden procent wyższe niż w roku poprzednim.
Koszty prawne i restrukturyzacyjne obciążyły zysk operacyjny w ostatnim kwartale, który spadł o około 8%. Jednak zysk netto wzrósł do ponad 7 miliardów dolarów dzięki innym zyskom finansowym. Skorygowany zysk na akcję wzrósł o prawie 60% do 0,88 dolara. Walmart planuje w tej chwili zysk na poziomie 2,52–2,62 dolara za cały rok, w porównaniu z 2,50–2,60 dolara.