Warszawa Gdańska: Tunel, windy, nowe perony już wkrótce

11 godzin temu

Na stacji Warszawa Gdańska Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą kolejny etap prac związanych z budową nowego, 180-metrowego przejścia podziemnego pod torami i peronami. Nowy tunel poprawi dostępność stacji, ułatwi przesiadki na metro, autobusy i tramwaje oraz usprawni dojście na wszystkie perony. Zakończenie inwestycji planowane jest na II kwartał 2026 roku.

Budowa nowego przejścia podziemnego obejmuje m.in. połączenie go z istniejącym tunelem, co pozwoli stworzyć wygodny ciąg komunikacyjny dla pasażerów podróżujących zarówno koleją, jak i komunikacją miejską. Prace konstrukcyjne głównej części tunelu oraz tzw. łącznika są już na finiszu. w tej chwili trwa scalanie tych elementów.

Równocześnie realizowane są prace na peronach nr 4 i 5. Już w sierpniu pociągi ponownie będą się przy nich zatrzymywać. Zmodernizowane perony zyskają nowe zadaszenia chroniące podróżnych przed deszczem i wiatrem, nowoczesny system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami, nagłośnieniem i monitoringiem. Pasażerowie będą mogli korzystać również ze schodów ruchomych, a także wind, które ułatwią poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością. W kolejnej fazie inwestycji prace przeniosą się pod perony nr 2 i 3.

Nowy tunel będzie nie tylko funkcjonalny, ale także estetyczny. Pasażerowie skorzystają z wygodnych, szerokich przejść wykończonych szaro-beżowymi płytkami, a ściany ozdobi mural nawiązujący do historii kolei i Warszawy. Wejście od strony Żoliborza znajdzie się przy ul. Ks. Romana Indrzejczyka i będzie wyposażone w schody oraz windę.

Rozbudowa stacji Warszawa Gdańska to część szerszego programu modernizacji infrastruktury kolejowej w stolicy, który obejmuje również przebudowę linii średnicowej i stacji Warszawa Wschodnia. Nowe przejścia podziemne i dodatkowe wyjścia z peronów poprawią komfort i bezpieczeństwo pasażerów, umożliwiając równomierniejsze rozłożenie ruchu na terenie stacji.

Koszt inwestycji, realizowanej przez firmę PORR S.A. na zlecenie PLK S.A., wynosi około 80 mln zł netto i jest finansowany ze środków budżetowych. Zakończenie zasadniczych prac oraz udostępnienie wszystkich peronów planowane jest na I kwartał 2026 roku. Nowe przejście podziemne ma być dostępne w II kwartale 2026 roku.

Opóźnienia w harmonogramie wynikają z nieprzewidzianych trudności technicznych napotkanych w trakcie budowy, takich jak nieoznaczone instalacje, inne niż zakładano warunki gruntu i wód, a także obecność gruzu i pozostałości betonu pod ziemią, które wymagały dodatkowych prac.

Fot. PLK S.A.

Zobacz również:

Nowy Sącz: Nowy wiadukt już otwarty
Przetarg na modernizację torowiska przy ul. M. Skłodowskiej-Curie w Toruniu ogłoszony
Idź do oryginalnego materiału