Warszawa: Hyundai i Škoda chcą dostarczyć nowe tramwaje

7 godzin temu

Spółka Tramwaje Warszawskie pierwszy etap postępowania przetargowego, którego celem jest zawarcie umowy ramowej na dostawy do 160 nowych tramwajów. Termin składania ofert upłynął 22 lipca, a do udziału w zamówieniu zgłosiły się dwie firmy – Škoda Transportation oraz Hyundai Rotem Company.

Zgodnie z dokumentacją przetargową przewidziano dostawy maksymalnie 64 tramwajów jednokierunkowych oraz 96 dwukierunkowych. W ramach zamówienia podstawowego, gwarantowanego, zakontraktowane zostanie 20 tramwajów jednokierunkowych. Kolejne partie pojazdów będą mogły być zamawiane w miarę potrzeb miasta oraz dostępności środków finansowych.

Dwie oferty – różne podejście cenowe

Škoda Transportation zaoferowała jednakowe ceny jednostkowe dla pojazdów z zamówienia podstawowego i opcji – 21 152 000 zł netto za tramwaj jednokierunkowy oraz 22 282 000 zł netto za tramwaj dwukierunkowy. Hyundai Rotem Company zaproponował w zamówieniu podstawowym cenę 21 960 000 zł netto za tramwaj jednokierunkowy oraz 21 036 965 zł netto za tramwaj dwukierunkowy, a w opcji – 20 423 260 zł netto za tramwaj jednokierunkowy.

Na obecnym etapie postępowania ceny ofertowe nie są jeszcze ostateczne. Wybór docelowego dostawcy tramwajów nastąpi dopiero w drugim etapie, kiedy wykonawcy, z którymi zawarte zostaną umowy ramowe, będą rywalizować wyłącznie ceną.

Umowy ramowe i dostawy

Umowy ramowe planowane są na okres 48 miesięcy. Po ich podpisaniu możliwe będzie zawarcie umowy wykonawczej z jednym z wyłonionych dostawców na realizację konkretnego zamówienia. Producent będzie miał 28 miesięcy na dostarczenie tramwajów z zamówienia podstawowego, przy czym pierwsze dwa pojazdy mają trafić do miasta w ciągu 24 miesięcy. Czas na realizację pełnych opcji określono na 76 miesięcy dla tramwajów jednokierunkowych oraz 66 miesięcy dla dwukierunkowych.

Sprawdzone rozwiązania i większy komfort pasażerów

Wymagania postawione w przetargu oparto na doświadczeniach z eksploatacji w tej chwili używanych pojazdów oraz konsultacjach z pasażerami. Zmieniono m.in. układ wnętrza, zwiększając liczbę miejsc siedzących – co najmniej 56 w tramwaju jednokierunkowym i 42 w dwukierunkowym. Wszystkie pojazdy będą miały długość maksymalnie 33 metrów, co odpowiada warunkom lokalnej infrastruktury.

W tramwajach zastosowane będą skrajne wózki skrętne, które poprawiają komfort jazdy i zmniejszają zużycie torowiska. Ponadto znajdą się w nich nowoczesne systemy bezpieczeństwa – system antykolizyjny oraz wsparcia motorniczego, który reaguje w przypadku jego zmęczenia czy rozproszenia.

Nowe pojazdy będą bazować na sprawdzonych konstrukcjach, co ma skrócić proces produkcji i zapewnić niezawodność eksploatacji.

Zobacz również:

Warszawa: Nowe rozjazdy na placu Zawiszy. Kolejna faza remontu rusza w weekend
Warszawa Gdańska: Tunel, windy, nowe perony już wkrótce
Idź do oryginalnego materiału