Warszawa: Tramwaje pojechały Rakowiecką

6 godzin temu

Zgodnie z zapowiedziami od poniedziałku, 22 grudnia 2025 r. tramwaje jeżdżą nowym odcinkiem- torowiska na ul. Rakowieckiej – pomiędzy Puławską a al. Niepodległości. Rozkładowo kursuje tu linia 19.

Tramwaje wróciły na ten odcinek Rakowieckiej po niemal sześćdziesięciu latach. Poprzednia trasa funkcjonowała tu do 1967 r. – wówczas została zlikwidowana w związku z rozbudową układu drogowego.

Co się zmieniło na ulicy Rakowieckiej?

W ramach realizowanego kontraktu na Rakowieckiej zbudowano i przebudowano ok. 2400 m toru pojedynczego. Powstały dwa nowe węzły rozjazdowe oraz pięć nowych platform przystankowych. Duży nacisk położono na zieleń – na torach zastosowano 1245 m zielonego toru z rozchodnikiem. Posadzono 46 nowych drzew, około 8 tys. krzewów, 8 tys. bylin i traw ozdobnych oraz 5 tys. roślin cebulowych. Nasadzenia zakończą się wiosną 2026 r.

Przebudowano również układ drogowy. Ruch na ul. Rakowieckiej został „uspokojony” – pojawiły się wyniesione skrzyżowania, a kształt ulicy nawiązuję do wcześniejszego odcinka między Boboli a al. Niepodległości.

Tramwaje nowe i stare

Od 22 grudnia tramwaje linii 19 kursują na trasie: Stegny – Nowe Bemowo. Składy skręcają z ulicy Goworka w Puławską, a następnie w Rakowiecką. Tramwaje jadące w stronę Bemowa zatrzymują się na dwóch nowych przystankach – Rakowiecka 04 (na ulicy Rakowieckiej za skrzyżowaniem z Puławską) oraz Mokotów-Ratusz 02 (za skrzyżowaniem z Wiśniową). W przeciwną stronę, na Stegny, „dziewiętnastka” zatrzymuje się na przystanku Metro Pole Mokotowskie 05 (na ulicy Rakowieckiej za skrętem z alei Niepodległości) i Mokotów-Ratusz 01 (przed skrzyżowaniem z Wiśniową). Czas przejazdu linii 19 jest taki sam jak przed zmianą trasy.

Krótka, ale ważna trasa

Nowe torowisko to nie tylko wygodny dojazd z Wilanowa i Dolnego Mokotowa m.in. w rejon instytucji na ulicy Rakowieckiej, np. do urzędu dzielnicy Mokotów, stacji metra Pole Mokotowskie, Szkoły Głównej Handlowej, Biblioteki Narodowej, ale także alternatywny dojazd do Śródmieścia i Dworca Centralnego. Nowa trasa zwiększa też elastyczność sieci tramwajowej – w przypadku remontów, awarii, zamknięć czy innych zakłóceń w ruchu.

Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu budowy tzw. tramwaju do Wilanowa. To cześć trasy, która docelowo umożliwi sprawne przejazdy między Wilanowem, Mokotowem, Ochotą i Wolą bez konieczności przejazdu przez centrum. Niektóre odcinki trasy funkcjonują od 2024 r. (Sielce, Wilanów), inne oddano w tym roku (Stegny, Rakowiecka). W budowie jest odcinek do Dw. Zachodniego, a w projektowaniu – trasa wzdłuż Rostafińskich. Trwa wybór projektanta dla ostatniego odcinka – między Dw. Zachodnim a Wolą.

Przywrócono ruch drogowy i autobusy w alei Niepodległości

Przywrócono ruch na obu jezdniach w alei Niepodległości. Na odcinku od ulicy Stefana Batorego do ul. Narbutta kierowcy jadą tu w dwóch kierunkach, już po ostatniej (ścieralnej) warstwie asfaltu.

Otwarte zostało także skrzyżowanie z Wiśniową. Jadący ul. Rakowiecką od ul. Kazimierzowskiej nie mogą skręcać w lewo w ul. Stefana Batorego. Ulica Rakowiecka, między aleją Niepodległości a ulicą Kazimierzowską, pozostanie zamknięta do I kwartału 2026 r.

Autobusy linii 119, 167 i 168 pozostają na dotychczasowych trasach przez ul Stefana Batorego. Przystanki przy skrzyżowaniu z aleją Niepodległości zmieniły nazwę na Metro Pole Mokotowskie.

Źródło: Tramwaje Warszawskie
Fot. Tramwaje Warszawskie

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaj techniczny na Rakowieckiej – pierwszy od 58 lat
Tramwaje Warszawskie z pożyczkami z KPO. Ponad 2 mld zł na rozwój sieci i taboru – umowy podpisane
Idź do oryginalnego materiału