Polskie Linie Kolejowe (PLK) wraz z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy oficjalnie otworzyły wiadukt na ul. Chełmżyńskiej w Rembertowie. Obiekt za 68 mln zł brutto zastąpił dotychczasowe skrzyżowanie dróg z torami w poziomie szyn.

Spotykamy się dziś w Rembertowie, by wspólnie oddać do użytku długo wyczekiwany wiadukt, inwestycję, na którą mieszkańcy czekali przez wiele lat. Co istotne, udało się ją zakończyć dwa miesiące przed planowanym terminem. To efekt wzorcowej współpracy samorządu, rządu i kolei, za którą serdecznie dziękuję wszystkim zaangażowanym. Nowa konstrukcja oparta na czterech masywnych podporach obejmuje jezdnię, chodniki i drogę rowerową. To istotny krok dla lokalnego ruchu, bo przez tę linię kolejową przejeżdża średnio ponad 7 tys. pojazdów dziennie, a dotychczasowe szlabany znacząco utrudniały komunikację. Dziś to się zmienia – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Kierowcy w Rembertowie zyskali bezkolizyjne połączenie między północną i południową częścią dzielnicy. Wcześniej musieli oczekiwać na przejazd przed rogatkami. Teraz 140-metrowy wiadukt prowadzi nad torami oraz ul. Chłopickiego i Strażacką. Obiekt jest częścią nowego układu drogowego o długości 700 m.
Budowa nowych skrzyżowań bezkolizyjnych na sieci kolejowej znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa podróżnych i pracowników kolei. Eliminacja punktów kolizyjnych zmniejsza ryzyko wypadków oraz poprawia płynność ruchu. W planach inwestycyjnych mamy budowę kolejnych wiaduktów i tuneli, które poprawią efektywność transportu szynowego i bezpieczeństwo na sieci – wskazywał Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Koszt budowy wiaduktu został podzielony po równo między miasto i PLK SA (z wykorzystaniem środków unijnych w ramach programu FEnIKS). Prace wykończeniowe potrwają do końca roku, realizuje je firma Intop.
Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań to istotny element inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe SA. Nowe obiekty usprawniają komunikację w miastach oraz zwiększają poziom bezpieczeństwa na sieci kolejowej. W tym roku oddano do użytku nowe skrzyżowania m.in. w Teresinie i Sulejówku. Kolejne bezkolizyjne obiekty powstają na linii kolejowej z Warszawy do Mińska Mazowieckiego. realizowane są przygotowania do następnych inwestycji w ramach ogólnopolskiego programu „wiaduktowego” – poinformował Piotr Wyborski, prezes zarządu PLK SA.

Dwa warszawskie tunele w budowie
Równolegle z ukończeniem wiaduktu PLK prowadzi prace nad dwoma tunelami drogowymi w stolicy. W lipcu 2025 r. podpisano umowę na budowę obiektu pod torami na ul. Marsa w Rembertowie. Tunel za 134,8 mln zł brutto połączy Nowy i Stary Rembertów. Konsorcjum Intop SA oraz Intop Warszawa ma 2,5 roku na realizację tego zadania. Plac budowy został przekazany wykonawcy w sierpniu br. Koszty inwestycji zostały również podzielone po równo między miasto i krajowego zarządcę infrastruktury kolejowej.
Drugi tunel powstaje w Wesołej na ul. 1 Praskiego Pułku WP. Ta inwestycja ma kosztować 93,5 mln zł brutto, a za jej realizację odpowiada Warbud. Obiekt będzie dłuższy niż ten na ul. Marsa (160 m). Powstanie wraz z przebudową dwóch sąsiednich ulic – Okuniewskiej i Bartosza Głowackiego. Oddanie tunelu do użytku zaplanowano na III kwartał 2027 r.
Warszawskie obiekty dostępne dla wszystkich osób
Obiekty projektowano z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością:
- wiadukt na ul. Chełmżyńskiej – windy, pochylnie, ścieżka rowerowa, zatoka autobusowa od strony północnej
- tunel w Wesołej – windy, ścieżka rowerowa, bezpośrednie połączenia z przystankami kolejowymi i autobusowymi
Fot. PLK
Zobacz również:

9 godzin temu





