Warszawa Wschodnia do przebudowy. Przetarg na 4 mld zł ogłoszony

9 godzin temu

Siedem nowoczesnych peronów z zadaszeniem, trzy przejścia podziemne z windami i schodami ruchomymi, nowy łącznik do ulicy Tysiąclecia, rozbudowany przystanek Warszawa Stadion oraz estakada w kierunku Gdańska – tak w ciągu kilku lat zmieni się stacja Warszawa Wschodnia. Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na przebudowę jednej z najważniejszych stacji w kraju. Wartość inwestycji szacowana jest na 4 miliardy złotych.

Przetarg i założenia projektu

Prace mają rozpocząć się w 2026 roku i potrwać do 2029 roku. Podobnie jak przy modernizacji Warszawy Zachodniej, roboty będą prowadzone pod ruchem pociągów – przez stację codziennie przejeżdża niemal 1000 składów, w tym około 280 dalekobieżnych i 670 aglomeracyjnych.

W przetargu nie mogą brać udziału firmy spoza Unii Europejskiej i państw objętych Europejskim Obszarem Gospodarczym.

Skala zadania na Warszawie Wschodniej jest ogromna. Przekroczyliśmy już 20 miliardów złotych w ogłoszonych przetargach i pokazujemy, iż inwestycje kolejowe są impulsem rozwojowym dla całej gospodarki – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Zmiany dla pasażerów

Modernizacja obejmie m.in.:

  • 7 zadaszonych, ujednoliconych peronów,
  • 3 zmodernizowane przejścia podziemne z windami i schodami ruchomymi,
  • nowy łącznik pod peronem 6 z wyjściem na ul. Tysiąclecia,
  • 14 wind i 7 par schodów ruchomych,
  • przebudowę przystanku Warszawa Stadion wraz z budową peronu tymczasowego i łącznika do metra,
  • system dynamicznej informacji pasażerskiej i nagłośnienie.

Inwestycja w infrastrukturę

Projekt zakłada również gruntowną modernizację infrastruktury kolejowej:

  • 46 km torów i 57 km sieci trakcyjnej,
  • 170 nowych rozjazdów,
  • 7 wiaduktów kolejowych,
  • 29-przęsłową estakadę o długości 1600 m łączącą stację z linią nr 9,
  • nową nastawnię z komputerowym systemem sterowania ruchem.

Finansowanie i kolejne etapy

Inwestycja jest współfinansowana z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Po modernizacji Warszawy Wschodniej kolejarze przystąpią do ostatniego etapu przebudowy linii średnicowej – modernizacji odcinka Warszawa Zachodnia – Warszawa Stadion.

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia z nową galerią handlową – 22 najemców podpisało umowy
Przejście na stacji Warszawa Wschodnia ozdobił wizerunek Romana Dmowskiego
Idź do oryginalnego materiału