Siedem nowoczesnych peronów z zadaszeniem, trzy przejścia podziemne z windami i schodami ruchomymi, nowy łącznik do ulicy Tysiąclecia, rozbudowany przystanek Warszawa Stadion oraz estakada w kierunku Gdańska – tak w ciągu kilku lat zmieni się stacja Warszawa Wschodnia. Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na przebudowę jednej z najważniejszych stacji w kraju. Wartość inwestycji szacowana jest na 4 miliardy złotych.
Przetarg i założenia projektu
Prace mają rozpocząć się w 2026 roku i potrwać do 2029 roku. Podobnie jak przy modernizacji Warszawy Zachodniej, roboty będą prowadzone pod ruchem pociągów – przez stację codziennie przejeżdża niemal 1000 składów, w tym około 280 dalekobieżnych i 670 aglomeracyjnych.
W przetargu nie mogą brać udziału firmy spoza Unii Europejskiej i państw objętych Europejskim Obszarem Gospodarczym.
Skala zadania na Warszawie Wschodniej jest ogromna. Przekroczyliśmy już 20 miliardów złotych w ogłoszonych przetargach i pokazujemy, iż inwestycje kolejowe są impulsem rozwojowym dla całej gospodarki – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Zmiany dla pasażerów
Modernizacja obejmie m.in.:
- 7 zadaszonych, ujednoliconych peronów,
- 3 zmodernizowane przejścia podziemne z windami i schodami ruchomymi,
- nowy łącznik pod peronem 6 z wyjściem na ul. Tysiąclecia,
- 14 wind i 7 par schodów ruchomych,
- przebudowę przystanku Warszawa Stadion wraz z budową peronu tymczasowego i łącznika do metra,
- system dynamicznej informacji pasażerskiej i nagłośnienie.
Inwestycja w infrastrukturę
Projekt zakłada również gruntowną modernizację infrastruktury kolejowej:
- 46 km torów i 57 km sieci trakcyjnej,
- 170 nowych rozjazdów,
- 7 wiaduktów kolejowych,
- 29-przęsłową estakadę o długości 1600 m łączącą stację z linią nr 9,
- nową nastawnię z komputerowym systemem sterowania ruchem.
Finansowanie i kolejne etapy
Inwestycja jest współfinansowana z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Po modernizacji Warszawy Wschodniej kolejarze przystąpią do ostatniego etapu przebudowy linii średnicowej – modernizacji odcinka Warszawa Zachodnia – Warszawa Stadion.
Zobacz również: