Siemens Mobility oraz Railpool podpisali wstępną umowę na zakup działki o powierzchni 15 tys. m² w Weronie. Powstanie tam nowoczesne centrum obsługi technicznej lokomotyw. Wartość wspólnej inwestycji to blisko 20 mln euro. Obiekt zlokalizowany będzie na terenie Verona Interporto – ważnego węzła logistycznego we Włoszech. Placówka ma wzmocnić pozycję kraju jako kluczowego ogniwa europejskiej logistyki kolejowej.
Działkę partnerzy nabędą od lokalnego konsorcjum ZAI. Infrastruktura nowego centrum obejmie 5 torów do bieżącej obsługi technicznej oraz jeden tor z tokarką podtorową. Placówka umożliwi testowanie i konserwację lokomotyw wielosystemowych (MS) oraz prądu stałego (DC).
Centrum będzie funkcjonować w modelu „open access”, czyli z możliwością obsługi taboru różnych producentów. Michael Peter, prezes zarządu Siemens Mobility, podkreślił, iż obiekt zapewni klientom maksymalną dostępność i efektywność na strategicznym korytarzu Werona – Brenner. Centrum ma też wspierać transfer ładunków z dróg na tory.
Zwiększenie udziału kolei w transporcie towarów
Obie firmy przewidują znaczący wzrost udziału kolei w przewozach towarowych do 2032 r., kiedy planowane jest otwarcie Brenner Base Tunnel. Nowa przeprawa ma podwoić przepustowość kolejową przez Alpy.
Torsten Lehnert, prezes zarządu spółki Railpool, zaznaczył, iż inwestycja wzmacnia sieć serwisową firmy wzdłuż kluczowych korytarzy logistycznych Europy i potwierdza długoterminowe zaangażowanie w dostarczanie kompleksowych rozwiązań z zakresu leasingu taboru kolejowego.
Obiekt uzupełni istniejącą infrastrukturę Siemens Mobility we Włoszech. Od 2015 r. firma prowadzi centrum w Novarze przy korytarzu TEN-T Ren – Alpy, gdzie obsługuje ponad 120 lokomotyw europejskich przewoźników.
Efekt synergii wzmacnia współpracę na linii Siemens Mobility – Railpool
Globalnie Siemens Mobility dysponuje jedną z największych sieci serwisowych w sektorze kolejowym tj. ponad 100 lokalizacji w przeszło 30 krajach oraz blisko 7 tys. specjalistów zapewniających choćby 100-procentową dostępność taboru. Railpool wniesie doświadczenie z sześciu własnych warsztatów oraz magazyn oferujący ponad 4,5 tys. części zamiennych.
Firmy współpracują również w zakresie dostaw taboru. W 2024 r. podpisały umowę ramową na dostawę do 250 lokomotyw Vectron w wersjach wielosystemowych, zdolnych do eksploatacji w choćby 16 krajach europejskich.
Fot. Siemens Mobility
Zobacz również:

3 godzin temu







