Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Wrocławia (MPK Wrocław) rozpoczęło konsultacje rynkowe poprzedzające zakup 160 nowych tramwajów. Szacowana wartość kontraktu wynosi ok. 3 mld zł. W styczniu ruszą również konsultacje społeczne z mieszkańcami. To początek końca ery Konstali serii 105, które stopniowo znikają z wrocławskich torowisk.
MPK Wrocław rozmawia z potencjalnymi wykonawcami o możliwościach technicznych, stosowanych rozwiązaniach oraz mocach produkcyjnych. Dzięki temu przewoźnik chce zminimalizować ryzyko, iż do przetargu nie zgłosi się żaden oferent z powodu nierealistycznych terminów lub zbyt specyficznych wymagań. Po konsultacjach spółka podejmie również decyzję czy ogłosi jeden duży przetarg, czy też kilka mniejszych.
Rok 2025 był czasem modernizacji taboru autobusowego. Przyszły rok będzie pod znakiem wymiany floty tramwajowej – podkreślał Witold Woźny, prezes zarządu MPK Wrocław.
Tramwaje nie są produktem „z półki”. Każde zamówienie wymaga dostosowania projektu do lokalnej sieci – rozstawu kół, napięcia trakcyjnego, promieni skrętu czy nacisku na oś. W styczniu rozpoczną się konsultacje społeczne, dzięki którym MPK zbierze opinie mieszkańców.
Te konsultacje to rozpoczęcie historycznego procesu wymiany tramwajów. Chcemy, aby był on konsultowany również z mieszkańcami. Chcemy poznać oczekiwania wrocławian dotyczące taboru, który dopiero będziemy zmawiać. Te 160 tramwajów będzie z nami przez 40 lat, więc zależy nam, aby pasażerowie byli z nich jak najbardziej zadowoleni – wskazywał Przemysław Nowicki, wiceprezes zarządu MPK Wrocław.
Trudno poznać cały przekrój opinii seniorów bazując tylko na mediach społecznościowych i komunikacji elektronicznej. Dlatego planujemy spotkania twarzą twarz. Społeczeństwo się starzeje, więc te wozy muszą być jak najbardziej przyjazne seniorom – dodał.
Rozbudowa sieci zwiększa potrzeby
Skala zakupu wynika z planów inwestycyjnych miasta. w tej chwili MPK Wrocław eksploatuje 80 Konstali. Po dostawie ostatnich 16 tramwajów Pesa 146N (realizowanych w ramach opcji) we flocie pozostanie 55 starych pojazdów. Łącznie stolica Dolnego Śląska będzie dysponowała 40 nowymi jednostkami od bydgoskiego producenta.
Zakup 160 pojazdów pozwoli całkowicie wycofać Konstale i obsłużyć planowane linie – na Swojczyce, Borowską, Maślice, Klecinę oraz Jagodno. W dalszej perspektywie tramwaje dotrą także na Ołtaszyn i Psie Pole. Nowy tabor trafi do zajezdni na Nowych Żernikach, której budowa może pochłonąć około 1 mld zł.
Konstale pożegnamy, ale oczywiście kilka z nami zostanie i będą nam towarzyszyć przy różnych okazjach, na przykład podczas Dnia Otwartego MPK – zapowiedział prezes Woźny.





Fot. UMWD
Zobacz również:

2 godzin temu






