Urząd Transportu Kolejowego opublikował analizę wymiany pasażerskiej za 2024 r., która pokazuje rekordowy wynik – na polskich stacjach kolejowych wsiadło i wysiadło łącznie ponad 810 mln osób. To najwyższy rezultat w historii pomiarów prowadzonych przez UTK, potwierdzający rosnącą rolę kolei w codziennej mobilności Polaków.
Rok 2024 pokazał, iż kolej w Polsce nie tylko odzyskuje swój dawny potencjał, ale i wkracza w nowy etap rozwoju – jako nowoczesny, dostępny i istotny filar transportu publicznego. Rekordowa wymiana pasażerska potwierdza rosnącą rolę kolei w systemie codziennej mobilności – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Zmiany w rankingu największych stacji kolejowych
Największą stacją kolejową w Polsce ponownie okazał się Wrocław Główny, gdzie w 2024 r. wymiana pasażerska wyniosła 28,78 mln osób. Na drugie miejsce awansował Kraków Główny, który zanotował wzrost aż o 16,6% (z 23,08 mln do 26,898 mln pasażerów). Poznań Główny, mimo wzrostu ruchu do 26,896 mln, spadł na trzecią pozycję.
Największy procentowy wzrost zanotowała Warszawa Centralna – aż +56,8% (z 12,78 mln do 20,04 mln), co pozwoliło jej awansować z 7. na 4. miejsce w skali kraju. Gdańsk Główny awansował na 5. miejsce (+27,6%), a Gdańsk Wrzeszcz przesunął się z 9. na 7. miejsce (+34,4%).
Spadki odnotowano przede wszystkim w Katowicach (z 4. na 6. miejsce, -7,2%) oraz w Gdyni Głównej (z 5. na 8. miejsce).
Warszawa dominuje, ale Kraków i Gdańsk rosną szybciej
Stolica utrzymała pozycję lidera wśród miast wojewódzkich z wymianą 102,34 mln pasażerów (+10,8%), co odpowiada 12,63% ruchu w całym kraju.
Największe wzrosty zanotowały jednak Kraków (+21,3% do 35,17 mln) i Gdańsk (+20,1% do 65,63 mln). Jedynym dużym miastem, w którym odnotowano spadek, były Katowice (-4,6% do 18,96 mln).
Silna koncentracja ruchu kolejowego
Analiza UTK pokazuje, iż ponad 60% wymiany pasażerskiej koncentruje się w województwach mazowieckim, pomorskim, dolnośląskim i wielkopolskim – regionach z rozwiniętą koleją aglomeracyjną. 82% pasażerów korzystało ze stacji, na których dobowa wymiana przekracza 1 000 osób. Najwięcej takich stacji znajduje się w województwie mazowieckim (118), pomorskim (53) i wielkopolskim (39).
W województwach o słabiej rozwiniętej sieci kolejowej – lubelskim, warmińsko-mazurskim, opolskim, lubuskim, świętokrzyskim i podlaskim – łączna wymiana pasażerska wyniosła zaledwie 8,3% ruchu krajowego, mimo iż zamieszkuje je ponad 20% populacji Polski.
Problemy z gromadzeniem danych
UTK zwraca uwagę, iż dane o wymianie pasażerskiej wciąż obarczone są pewnymi trudnościami wynikającymi z braku jednolitych systemów zliczania podróżnych. Różnice wynikają m.in. z różnych systemów sprzedaży biletów, zastosowania czujników zliczających, modeli szacunkowych oraz problemów z uwzględnianiem honorowania biletów okresowych i taryf specjalnych.
Wymiana pasażerska na 10 największych stacjach w Polsce w 2023-2024 r.*
Wrocław Główny | 28,78 | 28,75 |
Kraków Główny | 26,90 | 23,08 |
Poznań Główny | 26,90 | 24,48 |
Warszawa Centralna | 20,04 | 12,78 |
Gdańsk Główny | 17,66 | 13,84 |
Katowice | 16,33 | 17,60 |
Gdańsk Wrzeszcz | 16,13 | 12,01 |
Gdynia Główna | 14,89 | 14,73 |
Warszawa Wschodnia | 13,51 | 12,38 |
Sopot | 10,06 | 9,51 |
*Dane uwzględniają korekty liczby pasażerów za lata 2022 i 2023 przewoźników POLREGIO i Koleje Mazowieckie. Aktualne dane dostępne są na stronie internetowej
[pdf] Wymiana pasażerska w 2024 r. – dane podstawowe (1.7 MB)
Fot. Sektorkolejowy
Zobacz również: