Modernizacja realizowana jest przez firmę SAATZ w ramach umowy podpisanej w październiku 2024 r. W podstawowym zakresie kontrakt obejmuje 6 tramwajów, a przewoźnik ma prawo na uruchomienie opcji na remont kolejnych 25 egzemplarzy. Łączna wartość tego zamówienia wynosi 186 mln zł. Pierwsza jednostka wróciła do stolicy Dolnego Śląska pół roku przed planowanym terminem. Według MPK modernizacja ma wydłużyć żywotność tramwajów o około 15 lat. Spółka zapowiada wykorzystanie pełnego zakresu opcji.
Od kilku lat bardzo intensywnie inwestujemy w tabor tramwajowy MPK. Po Wrocławiu kursuje już 46 tramwajów Moderusów Gamma, a zaledwie kilka dni temu powitaliśmy kolejną, nową Pesę 146N. To oznacza, iż po zakończeniu dostaw będziemy mieli we Wrocławiu aż 86 zupełnie nowych tramwajów […] Jednak wzmacnianie taboru to nie tylko duże zakupy, ale też inwestowanie w starsze tramwaje. Dzięki temu tramwaj 19T będzie nam służył przez kolejne lata, tym razem w nowoczesnym wydaniu – powiedział Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Zakres modernizacji tramwajów Škoda 19T
W zmodernizowanych 19T zastosowano nowe oświetlenie LED wewnętrzne i zewnętrzne. Wymieniono systemy monitoringu i informacji pasażerskiej. Zamontowano także system zliczania pasażerów służący do analizy potoków. Wprowadzono nowe pochylnie dla osób z niepełnosprawnościami i poręcze ze szczotkowanej stali nierdzewnej z podświetleniem. Pojazdy zostaną wyposażone również w defibrylatory AED.
To jedyne dwukierunkowe tramwaje w naszej flocie, dlatego są bardzo ważnym elementem naszego taboru tramwajowego. 19 T służyły pasażerom 15 lat, a na ich liczniku wybiło prawie milion przejechanych kilometrów. Zdecydowaliśmy, iż ich modernizacja będzie najbardziej opłacalnym rozwiązaniem – zarówno ekonomicznie, jak i ekologicznie […] Remont jednego dwukierunkowego tramwaju to koszt 6 milionów, natomiast kupno nowego przewyższa tę kwotę o 10 milionów – poinformował Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
Tramwaje zostały jak najbardziej przybliżone do dzisiejszych standardów technologicznych. Pojawią się w nich energooszczędne napędy oparte o technologie SiC i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Nowe udogodnienia zyska też przestrzeń pasażerska i kabina motorniczego – dodał Przemysław Nowicki, wiceprezes wrocławskiego MPK.
Współpraca na linii MPK Wrocław – SAATZ
MPK Wrocław współpracowało z SAATZ także przy modernizacji tramwajów Škoda 16T w latach 2021-2022. Wówczas firma zrealizowała kompleksowy remont tych pojazdów. Zamówienie jest realizowane szybciej, niż zakładał harmonogram. Przed wyjazdem na trasy zmodernizowane jednostki przejdą niezbędne testy. jeżeli przebiegną one pomyślnie, planowany termin rozpoczęcia kursów pojazdów to początek 2026 r.
Fot. UMMW
Zobacz również:

9 godzin temu








