Wyniki Blika. Wartość transakcji w pierwszym półroczu 2025 r. przekroczyła już 200 mld zł

4 godzin temu

Od stycznia do czerwca 2025 r. użytkownicy BLIKA zrealizowali łącznie blisko 1,4 mld transakcji. To wynik o 24 proc. wyższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Rekordowy był sam drugi kwartał – po raz pierwszy w historii systemu liczba operacji przekroczyła 700 mln. w tej chwili najbardziej dynamicznie rosną płatności BLIKIEM w sklepach stacjonarnych, w których płatności zbliżeniowe stanowią już niemal połowę wszystkich transakcji wykonanych BLIKIEM w tym kanale. Dwucyfrowe wzrosty utrzymują się także w e-commerce oraz w przelewach na telefon BLIK. Na koniec czerwca br. z BLIKA regularnie korzystało 19,4 mln użytkowników.

BLIK utrzymuje wysokie tempo wzrostu

W pierwszym półroczu br. użytkownicy BLIKA wykonywali średnio 7,7 mln transakcji dziennie – to ponad 5,3 tys. płatności w każdej minucie. Przeciętna kwota operacji w analizowanym okresie wyniosła 149 zł, a łączna wartość 207,3 mld zł. Największy wolumen tradycyjnie generuje e-commerce, gdzie BLIK jest jedną z najczęściej wybieranych metod płatności.

– Od stycznia do czerwca br. użytkownicy BLIKA zrealizowali blisko 662 mln transakcji online, co oznacza wzrost o ponad jedną piątą w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wartość tych płatności wyniosła 102,4 mld zł. To efekt nie tylko rosnącej popularności BLIKA wśród kupujących w sieci, ale też konsekwentnego rozwijania usług wpisujących się w cały ekosystem płatności, takich jak płatności odroczone czy powtarzalne. Ich potencjał w zwiększaniu wygody i wartości koszyków widzimy już dziś, i spodziewamy się, iż kolejne kwartały pokażą pełną skalę ich wpływu – podkreśla Monika Król, wiceprezeska zarządu w Polskim Standardzie Płatności, operatorze BLIKA.

Więcej transakcji offline

BLIK rośnie także w punktach sprzedaży stacjonarnej. W pierwszym półroczu br. użytkownicy zrealizowali w terminalach płatniczych (POS) 338,1 mln transakcji, co oznacza wzrost liczby płatności BLIKIEM w sklepach stacjonarnych o 31 proc. r/r. W samym drugim kwartale wykonano 183,6 mln takich operacji. Niemal połowę półrocznego wolumenu (47 proc.) stanowiły płatności zbliżeniowe, których liczba zwiększyła się o 46 proc. r/r. Wartość transakcji contactless w tym czasie wyniosła 7,3 mld zł, przy średniej kwocie równej 46 zł. Najwięcej płatności zbliżeniowych zrealizowano w woj. mazowieckim, dolnośląskim, małopolskim, wielkopolskim i łódzkim. Usługa zyskuje też popularność wśród podróżujących – od momentu jej udostępnienia skorzystano z niej w 164 krajach, m.in. w Wybrzeżu Kości Słoniowej czy na Wyspach Cooka.

BLIK ułatwia codzienne rozliczenia

Obok zakupów w kanale online i offline, BLIK jest również jednym z najchętniej wybieranych sposobów na szybkie rozliczenia między znajomymi czy rodziną, co potwierdza rosnąca liczba przelewów na numer telefonu BLIK. Od kwietnia do czerwca br. użytkownicy zrealizowali 187,6 mln przelewów na numer telefonu, natomiast w całym pierwszym półroczu było ich aż 354,6 mln, czyli o 25 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnio każdego dnia wykonywano 2 mln rozliczeń P2P, a ich przeciętna wartość wyniosła 164 zł.

– Przelewy na telefon w Polsce stały się standardem – prostym, szybkim i dostępnym dla milionów użytkowników. Naszą ambicją jest, aby ta wygoda nie kończyła się na granicach kraju. Pracujemy nad rozwiązaniem, które mamy nadzieję w nie tak dalekiej przyszłości, pozwoli przesyłać pieniądze równie łatwo do znajomego w innym kraju Europy, jak dziś do przyjaciela w sąsiednim mieście. Wierzymy, iż interoperacyjność w obszarze P2P może stać się jednym z filarów nowoczesnego systemu płatniczego w naszym regionie – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Stabilny wzrost utrzymują też transakcje w bankomatach. W pierwszym półroczu br. zrealizowano 37,8 mln takich operacji (+11 proc. r/r), w tym 32,8 mln wypłat i 5 mln wpłat. Średnia wartość pojedynczej aktywności w tym kanale była najwyższa spośród wszystkich płatności BLIKIEM i wyniosła 720 zł.

Ponad 19 mln aktywnych użytkowników

Na koniec czerwca br. liczba aktywnych użytkowników BLIKA wyniosła 19,4 mln – to o 2,5 mln więcej niż rok wcześniej (wzrost o 15 proc. r/r). Aktywność klientów banków udostępniających BLIKA utrzymywała się na wysokim poziomie przez całe pierwsze półrocze. W najlepszym dniu, który przypadł na 10 czerwca br. – zrealizowano ponad 11,5 mln transakcji. W analizowanym okresie przeciętny użytkownik wykonywał średnio 13 płatności miesięcznie.

Silne wyniki finansowe

Rosnąca aktywność użytkowników i konsekwentny wzrost wolumenu transakcji przekładają się bezpośrednio na wyniki finansowe operatora systemu. Polski Standard Płatności zakończył 2024 rok z przychodami na poziomie 421 mln zł i zyskiem netto w wysokości 205,9 mln zł. To kolejny rok z rzędu, w którym spółka dynamicznie zwiększała skalę działalności, notując wzrost wszystkich kluczowych wskaźników finansowych. Solidne fundamenty finansowe umożliwiają dalsze inwestycje w rozwój funkcjonalności BLIKA oraz realizację planów ekspansji międzynarodowej.

– Wyniki finansowe za ubiegły rok potwierdzają, iż dynamiczny rozwój BLIKA idzie w parze z trwałą rentownością biznesu. Stabilna struktura przychodów i osiąganych wyników daje nam możliwość planowania inwestycji w dłuższym horyzoncie i realizowania strategii w sposób niezależny od czynników zewnętrznych. Dzięki temu możemy równolegle wzmacniać naszą pozycję w Polsce i stawiać kolejne kroki w ekspansji zagranicznej. Naszą ambicją jest, aby BLIK konsekwentnie rozwijał się jako najbardziej uniwersalny system płatności mobilnych w regionie – podkreśla Katarzyna Matuszczyk, członkini zarządu ds. finansowych w Polskim Standardzie Płatności, operatorze BLIKA.

Źródło: PSP

Idź do oryginalnego materiału