Zabytkowe tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia na Krakowskiej Linii Muzealnej

7 godzin temu

W jubileuszowym roku, w którym MPK w Krakowie świętuje 150-lecie komunikacji miejskiej, 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej zapowiada się wyjątkowo. Po raz pierwszy na jej trasie pojawią się nie tylko zabytkowe tramwaje z Krakowa, ale również wagony z trzech innych miast: Poznania, Warszawy oraz – debiutującego w tej inicjatywie – Wrocławia.

Fot. MPK Kraków

Szczególne znaczenie ma pojawienie się na krakowskich torach elektrycznego tramwaju z XIX wieku. Dzięki wymianie z MPK w Poznaniu, po raz pierwszy w 150-letniej historii krakowskiej komunikacji miejskiej, ulicami miasta pojedzie pojazd tego typu sprzed 1900 roku. Dotychczas najstarsze elektryczne tramwaje w Krakowie pochodziły z XX wieku.

Inicjatywa wspólnej wymiany historycznych wagonów to efekt wieloletniej współpracy pomiędzy MPK w Krakowie, MPK w Poznaniu, Tramwajami Warszawskimi oraz Klubem Sympatyków Transportu Miejskiego z Wrocławia. Pomysł zrodził się cztery lata temu i rozpoczął od partnerstwa Krakowa z Poznaniem. Rok później do projektu dołączyła Warszawa, a w bieżącym roku – po raz pierwszy – również Wrocław. W ten sposób polskie miasta pragną wspólnie zaprezentować historię transportu miejskiego.

W ramach wymiany MPK w Krakowie wypożyczyło do Poznania skład SN4 i PN3, do Warszawy wagon 102Na, a do Wrocławia – zabytkowy Linke-Hofmann.

Tegoroczna edycja Krakowskiej Linii Muzealnej pozwoli pasażerom przejechać się nie tylko krakowskimi tramwajami historycznymi, ale również unikalnymi pojazdami z innych miast:

  • Poznański wagon Typ I z przyczepą Carl Weyer
    Wagony Typ I powstały w latach 1897–1898 w liczbie zaledwie 15 sztuk. Część z nich przekształcono w wagony gospodarcze, a 11 przebudowano na doczepne, które kursowały w Poznaniu aż do końca lat 60. XX wieku. Z kolei przyczepy typu Carl Weyer wyprodukowano w latach 1904–1911 w zakładach Düsseldorfer Eisenbahnbedarf vorm. Carl Weyer & Cie. w Düsseldorfie. Ostatni wagon tego typu zakończył służbę liniową w Poznaniu w połowie lat 50. XX wieku. Przejazd tym zestawem będzie prawdziwą gratką – to najstarsze tramwaje, jakie kiedykolwiek pojawiły się na Krakowskiej Linii Muzealnej.

  • Warszawski wagon K
    Warszawa zamówiła 60 wagonów typu K w 1939 roku, jednak wybuch II wojny światowej uniemożliwił ich dostarczenie. Zamiast tego trafiły one do Berlina, gdzie służyły do zakończenia wojny. Po 1945 roku część z nich udało się odzyskać i po modernizacji rozpoczęły kursy w Warszawie, gdzie służyły mieszkańcom aż do połowy lat 70. Wagon, który trafił do Krakowa, pochodzi z 1940 roku.

  • Wrocławski wagon 4N
    Wagon został wyprodukowany w 1960 roku w zakładach w Chorzowie. We Wrocławiu służył do lat 90., a następnie został przekształcony w wagon gospodarczy w zajezdni Dąbie. W 2012 roku został odkupiony przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego i po gruntownej renowacji przywrócony do ruchu pasażerskiego.

Krakowska Linia Muzealna rozpocznie swoją 23. edycję w niedzielę 8 czerwca. Tego dnia zabytkowe wagony wyjątkowo nie będą kursować na tradycyjnej linii nr 0, ale na linii nr 40 z pętli Łagiewniki do Zajezdni Nowa Huta. Pojawią się na niej najstarsze tramwaje z kolekcji MPK w Krakowie.

Natomiast 22 czerwca pasażerowie będą mieli okazję przejechać się wagonami z Poznania, Warszawy i Wrocławia. Tegoroczna edycja KLM przyniesie jeszcze inne nowości – po raz pierwszy zabytkowe pojazdy będą kursować wieczorem, aż do godziny 22:00. Dodatkową atrakcją będzie specjalna linia, która umożliwi odwiedzenie wszystkich pięciu zajezdni MPK w Krakowie zabytkowymi tramwajami i autobusami – wszystko w ramach jednego dnia.

Obchody 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie uświetnią również dwie parady. Pierwsza – autobusowa – odbędzie się 29 czerwca, natomiast parada tramwajowa zaplanowana została na 21 września i będzie symbolicznym zwieńczeniem 23. sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej.

Idź do oryginalnego materiału