Zacznie się 1 lipca. Polacy muszą wysłać wniosek, inaczej nie dostaną pieniędzy

4 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


Pierwszego lipca Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie przyjmowanie wniosków o świadczenie z programu "Dobry Start". Bez złożenia wniosku rodzice nie otrzymają 300 złotych wsparcia na każde dziecko w wieku szkolnym. O czym warto pamiętać?


Nowe ograniczenia w programie 300 plus


Największą zmianą na rok szkolny 2025/2026 jest wprowadzenie wymogu, aby świadczenie otrzymały wyłącznie dzieci uczące się w szkołach należących do polskiego systemu oświaty.


Rodzice dzieci uczęszczających do szkół zagranicznych, międzynarodowych czy prywatnych placówek prowadzących naukę według programów innych państw mogą stracić prawo do 300 plus.
Zmiany dotyczą również dzieci polskich rodziców zamieszkałych za granicą, ale formalnie zameldowanych w Polsce. Osoby, które pobrały nienależnie świadczenie, będą zobowiązane do jego zwrotu wraz z odsetkami.


Kto może otrzymać świadczenie "Dobry Start"?


Świadczenie 300 plus przysługuje na dziecko uczące się w polskiej szkole do ukończenia 20. roku życia, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnością - do 24. roku życia.Reklama
Program obejmuje uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz realizujących obowiązek szkolny w formie indywidualnej (nauczanie domowe). Nie obejmuje dzieci w przedszkolach ani studentów.
W przypadku opieki naprzemiennej orzeczonej przez sąd wniosek może złożyć każde z rodziców, ale kwota zostanie podzielona — każdy otrzyma 150 złotych.


300 plis. Kiedy złożyć wniosek? Najważniejsze terminy


Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2025 roku. Jednak aby pieniądze dotarły przed rozpoczęciem roku szkolnego, najlepiej złożyć wniosek do jeszcze w lipcu. ZUS gwarantuje wypłatę najpóźniej do 30 września dla wniosków złożonych w lipcu lub sierpniu.
Wnioski złożone później są rozpatrywane w ciągu dwóch miesięcy, dlatego pieniądze mogą dotrzeć dopiero w październiku lub listopadzie.


Jak złożyć wniosek?


Wszystkie wnioski należy składać wyłącznie drogą elektroniczną przez aplikację mZUS, Portal Usług Elektronicznych ZUS, bankowość internetową lub portal Emp@tia. ZUS nie przyjmuje wniosków papierowych.
Najważniejsze jest prawidłowe podanie numeru konta bankowego — to najczęstszy błąd rodziców. Warto sprawdzić kilkukrotnie podany numer, bo choćby drobna pomyłka może skutkować brakiem wypłaty.
KO
Idź do oryginalnego materiału