Aż dwóch na trzech Polaków przepytanych w ramach Barometru Providenta twierdzi, iż nie spotkało się z terminem fintech, a 23,3 proc. deklaruje, iż choć zna to słowo, nie jest pewne co ono dokładnie oznacza. Jednocześnie zaledwie 23,4 proc. ankietowanych nie korzystało z żadnej z technologicznych usług finansowych wymienionych w badaniu.

– Najczęściej znajomość znaczenia pojęcia „fintech” deklarują badani w wieku 25-34 lata. Wśród respondentów z tej grupy wiekowej aż 16,6 proc. twierdzi, iż rozumie to pojęcie. Co interesujące wśród najmłodszych ankietowanych ten odsetek jest niższy niż dla ogółu badanych i wynosi 9,2 proc. – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.
Niemal 3/4 (72,5 proc.) respondentów Barometru Providenta korzysta z płatności mobilnych takich jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay. Te usługi fintechowe najpopularniejsze są wśród badanych w wieku 25-34 lata (wśród przedstawicieli tej grupy korzysta z nich 86,3 proc.) oraz 18-24 lata (85,4 proc.). Jednocześnie z płatności mobilnych chętnie korzystają także seniorzy – 58,2 proc. respondentów 65+ twierdzi, iż płaci w ten sposób.
Pozostałe technologiczne usługi finansowe są dużo mniej popularne. Płatności odroczonych używa 14 proc. badanych. Warto jednak zauważyć, iż w grupie 25-34 lata zadeklarował tak aż co piąty badany, a w grupie 35-44 – 18 proc. Z kredytów online korzysta natomiast co dziesiąty badany, a z platform inwestycyjnych 1,9 proc.
Co trzeci respondent Barometru Providenta deklaruje, iż nie ma żadnych obaw związanych z korzystaniem z usług fintech. Niemal połowa (47,5 proc.) deklaruje natomiast, iż boi się możliwości oszustwa, a 37,9 proc. ma wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych. 15,4 proc. wskazuje natomiast, iż obawia się braku osobistego kontaktu z obsługą klienta.
– Wyniki badania pokazują, iż pomimo technologicznego zaawansowania rynku finansowego wciąż potrzebne są instytucje, które świadczą usługi w tradycyjnym modelu. Konsumenci doceniają tzw. human touch i kontakt z drugim człowiekiem podczas wyboru produktów finansowych. Co interesujące nie zawsze jest to domena przedstawicieli najstarszego pokolenia. Braku osobistego kontaktu z obsługą klienta najczęściej obawiają się badani w wieku 25-34 lat. Wskazał tak niemal co piąty respondent z tej grupy wiekowej – komentuje Karolina Łuczak. – Polacy doceniają różnorodność usług finansowych. Aż 56,1 proc. badanych deklaruje, iż zgadza się z twierdzeniem, iż większa różnorodność firm oferujących usługi finansowe (np. banków, fintechów, firm pożyczkowych) pozwala większej liczbie osób korzystać z tych usług – dodaje Karolina Łuczak.
Źródło: Provident Polska