Czy za bułkę dotkniętą gołymi rękami powinniśmy zapłacić? Wielu uważa, iż tak, co ma związek nie tylko z zasadami higieny. Największe sieci sklepów przypominają, iż produkt przed zapłatą nie jest własnością klienta. Jedna z internautek znalazła sposób, jak zwalczać tego typu praktyki. W sieciach sklepów pytamy, czy to naprawdę działa.
Od 500 zł mandatu do choćby 5 tys. zł grzywny grozi za dotykanie pieczywa bez opakowania gołymi rękami. W praktyce jednak takie mandaty wręczane są rzadko, a problem jest realny.Reklama
Mandat za brak rękawiczek przy sięganiu po pieczywo
Sięganie po świeże pieczywo bez jednorazowych rękawiczek jest niedozwolone głównie ze względów higienicznych. To dlatego sieci sklepów, oferujące pieczywo bez opakowań, przy stoiskach zostawiają także jednorazowe rękawiczki i torebki.
Za dotykanie pieczywa gołymi rękami bez rękawiczek lub torebek grozi mandat w wysokości 500 zł, a gdy sprawa trafi do sądu, choćby grzywna w wysokości 5 tys. zł. Takie mandaty jednak rzadko są wręczane, a w Interii Biznes znaleźliśmy wpis w mediach społecznościowych, który potwierdza aktualność tego problemu:
"Zobaczyłam, jak kobieta wyciąga pączka gołymi rękami, a potem odkłada go z powrotem na półkę. Czy tak trudno założyć rękawiczkę?" - zapytała retorycznie jedna z klientek znanej sieci dyskontów na platformie Threads.
Komentujący ten post zwracają uwagę, iż nie jest to jednostkowy problem. Także do naszej redakcji trafiają pytania od czytelników, co zrobić z takimi zachowaniami. Okazuje się, iż jedna z osób znalazła rozwiązanie "macanych" bułek w sklepach.
Widzisz dotykanie pieczywa gołymi rękami? Tak zareaguj
Jedna z użytkowniczek serwisu Threads znalazła sposób na niehigieniczne zachowania innych kupujących. Kobieta przekonuje, iż wystarczy "macany" produkt zapakować, pójść za osobą, która dopuściła się wykroczenia i przy kasie nakreślić pracownikowi całą sytuację. Ma to skutkować koniecznością zapłaty za dotykany produkt przez tę osobę. "Polecam, ta metoda działa", pisze w komentarzu do posta w mediach społecznościowych.
Czy ta metoda faktycznie sprawdza się w sklepach? Postanowiliśmy zapytać o to największe sieci handlowe w Polsce::
- Opisane działanie polegające na zobowiązaniu klienta do zakupu pieczywa, którego dotknął nie jest praktykowane w naszej sieci - odpowiada Interii Biznes wprost biuro prasowe sieci Kaufland i dodaje: - W trosce o higienę i komfort zakupów systematycznie informujemy naszych klientów, iż do nakładania pieczywa należy używać dostępnych przy regałach szczypiec lub jednorazowych rękawiczek.
Kaufland przypomina, iż na stoiska nie należy odkładać z powrotem wcześniej zapakowanego pieczywa. Dodatkowo nasze regały wyposażone są w etykiety z podstawowymi zasadami higieny i bezpieczeństwa, a stoiska opatrzone są ochronnymi drzwiczkami, które mają na celu ograniczenie ekspozycji produktów na czynniki zewnętrzne.
Największe sieci unikają odpowiedzi
Biedronka stawia przede wszystkim na dialog i zaufanie do klientów:
- Dla nas zawsze najważniejszy jest dialog, którego elementem jest edukacja i przypomnienie, jakie są normy, jak je stosować, aby nie przekraczać powszechnie przyjętych w społeczeństwie granic - mówi Interii Biznes Konrad Nafalski, starszy menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka
Przedstawiciel Jeronimo Martins Polska przypomina, iż przy każdym stoisku z pieczywem w sklepach Biedronka jest półka wyposażona w foliowe rękawiczki, które służą do higienicznego i bezpiecznego wybierania produktów.
Precyzyjnej odpowiedzi na pytanie unika również Lidl, który zapewnia jedynie, że:
- Zgodnie z przepisami prawa kupujący staje się właścicielem produktu dopiero po uiszczeniu za niego zapłaty - nieopłacony artykuł jest własnością sprzedającego. Podejmujemy liczne - i skuteczne - działania, mające na celu ochronę naszego mienia i zapewnienie klientom bezpieczeństwa - czytamy w przesłanej Interii Biznes odpowiedzi Lidla.
Każda z zapytanych przez nas sieci sklepów zapewnia o trosce o higienę i bezpieczeństwo stoisk ze świeżym pieczywem.
- W trosce o higienę oraz komfort zakupów, we wszystkich sklepach Auchan stanowiska z pieczywem wyposażone są w jednorazowe rękawiczki lub szczypce. Nasz personel dba o ich regularne uzupełnianie, a także o systematyczne czyszczenie pojemników i lad - tłuamczy nam biuro prasowe Auchan.
Agnieszka Maciuła-Ziomek