116 mln zł na budowę stacji Biała Rawska nie wystarczy. Wszystkie oferty przekroczyły budżet PKP PLK

3 godzin temu

PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na budowę stacji Biała Rawska na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK). W ramach postępowania wpłynęło 6 ofert. Żadna ze złożonych propozycji nie zmieściła się w budżecie zamawiającego na poziomie 116,2 mln zł brutto, z czego na zakres podstawowy zamówienia przypada 95,4 mln zł brutto, a na opcje kolejno 13,4 i 7,4 mln zł brutto.

Lp.Nazwa podmiotuOferowana cena brutto [zł]
1.STRABAGZakres podstawowy:
136 919 196,74

Opcja nr 1:
12 777 525,64

Opcja nr 2:
11 730 293,83

Suma:
161 427 016,21
2.Konsorcjum firm:
-Aldesa Construcciones Polska
-Aldesa Construcciones
-COALVI
Zakres podstawowy:
141 532 970,35

Opcja nr 1:
6 534 781,57

Opcja nr 2:
4 402 107,07

Suma:
152 469 859,00
3.Track Tec ConstructionZakres podstawowy:
154 124 289,00

Opcja nr 1:
13 030 620,00

Opcja nr 2:
4 303 893,00

Suma:
171 458 802,00
4.TORPOLZakres podstawowy:
137 005 942,56

Opcja nr 1:
9 822 511,37

Opcja nr 2:
10 791 240,11

Suma:
157 619 694,03
5.PORRZakres podstawowy:
129 587 880,00

Opcja nr 1:
10 274 805,00

Opcja nr 2:
7 032 525,00

Suma:
146 895 210,00
6.Konsorcjum firm:
-KZN RAIL
-OLIKOL RAIL ENERGY
Zakres podstawowy:
147 687 446,96

Opcja nr 1:
11 984 220,87

Opcja nr 2:
8 610 000,00

Suma:
168 281 667,83

Jedynym kryterium oceny ofert przesłanych w ramach postępowania przetargowego PKP PLK jest cena (100%). Tym samym najkorzystniejszą kosztowo propozycję złożył PORR, wyceniając wykonanie wszystkich prac na niemal 146,9 mln zł brutto (zakres podstawowy i opcje). Zaoferowana kwota przekracza budżet zamawiającego o 30,7 mln zł (zakres podstawowy i opcje).

Należy podkreślić, iż w budżecie przewidzianym na realizację zamówienia rozszerzonego o dwie opcje (116,2 mln zł brutto) nie mieści się choćby kwota, którą PORR zaproponował za wykonanie podstawowego zakresu przedsięwzięcia (129,6 mln zł brutto). W konsekwencji, jeżeli na CMK ma zostać zbudowana stacja Biała Rawska, to PKP PLK musi wygospodarować dodatkowe środki finansowe na ten cel.

O inwestycji PKP PLK

Według planów krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej na stacji Biała Rawska mają powstać 2 perony jednokrawędziowe o długości 400 m przy dodatkowych torach nr 3 i 4. Infrastruktura zostanie w pełni dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, a dojście między peronami zapewni przejście podziemne lub kładka nad torami.

Znaleźliśmy sposób na zapewnienie mieszkańcom Białej Rawskiej sprawnych połączeń bez ograniczania możliwości Centralnej Magistrali Kolejowej – zaznaczał w kwietniu br. Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Zakres inwestycji wykracza daleko poza samą budowę peronów. Wykonawca ma kompleksowo zmodernizować odcinek od km 38,1 do km 41,5 tj. zbudować 2 dodatkowe tory wraz z siecią trakcyjną, zabudować rozjazdy oraz zaadaptować wiadukt drogowy przy DW 725.

Nowy przystanek przyniesie wiele korzyści dla podróżnych i lokalnych mieszkańców. Nowoczesne perony oraz parking znacząco zwiększą mobilność i poprawią jakość życia mieszkańców – wskazywał w kwietniu br. Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP PLK.

Walka z wykluczeniem komunikacyjnym w woj. łódzkim

Inwestycja stanowi odpowiedź na problem wykluczenia komunikacyjnego w powiecie rawskim. Według ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka nowa stacja „zapewni okolicznym mieszkańcom szybki i wygodny dostęp do kolei, stanowiąc istotny krok w walce z wykluczeniem komunikacyjnym”.

Budowa stacji Biała Rawska wpisuje się w szerszy program „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule „projektuj i buduj”.

Według założeń PKP PLK w IV kwartale 2025 r. zaplanowano zawarcie kontraktu z wykonawcą, a realizację przedsięwzięcia przewidziano w latach 2026-2027. Termin wykonania wszystkich prac to 33 miesiące od momentu podpisania umowy.

Autor: Damian Malesza

Zobacz również:

Na Centralnej Magistrali Kolejowej pojawi się nowa stacja – Biała Rawska
Idź do oryginalnego materiału