PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na budowę stacji Biała Rawska na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK). W ramach postępowania wpłynęło 6 ofert. Żadna ze złożonych propozycji nie zmieściła się w budżecie zamawiającego na poziomie 116,2 mln zł brutto, z czego na zakres podstawowy zamówienia przypada 95,4 mln zł brutto, a na opcje kolejno 13,4 i 7,4 mln zł brutto.
Lp. | Nazwa podmiotu | Oferowana cena brutto [zł] |
1. | STRABAG | Zakres podstawowy: 136 919 196,74 Opcja nr 1: 12 777 525,64 Opcja nr 2: 11 730 293,83 Suma: 161 427 016,21 |
2. | Konsorcjum firm: -Aldesa Construcciones Polska -Aldesa Construcciones -COALVI | Zakres podstawowy: 141 532 970,35 Opcja nr 1: 6 534 781,57 Opcja nr 2: 4 402 107,07 Suma: 152 469 859,00 |
3. | Track Tec Construction | Zakres podstawowy: 154 124 289,00 Opcja nr 1: 13 030 620,00 Opcja nr 2: 4 303 893,00 Suma: 171 458 802,00 |
4. | TORPOL | Zakres podstawowy: 137 005 942,56 Opcja nr 1: 9 822 511,37 Opcja nr 2: 10 791 240,11 Suma: 157 619 694,03 |
5. | PORR | Zakres podstawowy: 129 587 880,00 Opcja nr 1: 10 274 805,00 Opcja nr 2: 7 032 525,00 Suma: 146 895 210,00 |
6. | Konsorcjum firm: -KZN RAIL -OLIKOL RAIL ENERGY | Zakres podstawowy: 147 687 446,96 Opcja nr 1: 11 984 220,87 Opcja nr 2: 8 610 000,00 Suma: 168 281 667,83 |
Jedynym kryterium oceny ofert przesłanych w ramach postępowania przetargowego PKP PLK jest cena (100%). Tym samym najkorzystniejszą kosztowo propozycję złożył PORR, wyceniając wykonanie wszystkich prac na niemal 146,9 mln zł brutto (zakres podstawowy i opcje). Zaoferowana kwota przekracza budżet zamawiającego o 30,7 mln zł (zakres podstawowy i opcje).
Należy podkreślić, iż w budżecie przewidzianym na realizację zamówienia rozszerzonego o dwie opcje (116,2 mln zł brutto) nie mieści się choćby kwota, którą PORR zaproponował za wykonanie podstawowego zakresu przedsięwzięcia (129,6 mln zł brutto). W konsekwencji, jeżeli na CMK ma zostać zbudowana stacja Biała Rawska, to PKP PLK musi wygospodarować dodatkowe środki finansowe na ten cel.
O inwestycji PKP PLK
Według planów krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej na stacji Biała Rawska mają powstać 2 perony jednokrawędziowe o długości 400 m przy dodatkowych torach nr 3 i 4. Infrastruktura zostanie w pełni dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, a dojście między peronami zapewni przejście podziemne lub kładka nad torami.
Znaleźliśmy sposób na zapewnienie mieszkańcom Białej Rawskiej sprawnych połączeń bez ograniczania możliwości Centralnej Magistrali Kolejowej – zaznaczał w kwietniu br. Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Zakres inwestycji wykracza daleko poza samą budowę peronów. Wykonawca ma kompleksowo zmodernizować odcinek od km 38,1 do km 41,5 tj. zbudować 2 dodatkowe tory wraz z siecią trakcyjną, zabudować rozjazdy oraz zaadaptować wiadukt drogowy przy DW 725.
Nowy przystanek przyniesie wiele korzyści dla podróżnych i lokalnych mieszkańców. Nowoczesne perony oraz parking znacząco zwiększą mobilność i poprawią jakość życia mieszkańców – wskazywał w kwietniu br. Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP PLK.
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym w woj. łódzkim
Inwestycja stanowi odpowiedź na problem wykluczenia komunikacyjnego w powiecie rawskim. Według ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka nowa stacja „zapewni okolicznym mieszkańcom szybki i wygodny dostęp do kolei, stanowiąc istotny krok w walce z wykluczeniem komunikacyjnym”.
Budowa stacji Biała Rawska wpisuje się w szerszy program „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule „projektuj i buduj”.
Według założeń PKP PLK w IV kwartale 2025 r. zaplanowano zawarcie kontraktu z wykonawcą, a realizację przedsięwzięcia przewidziano w latach 2026-2027. Termin wykonania wszystkich prac to 33 miesiące od momentu podpisania umowy.
Autor: Damian Malesza
Zobacz również: