W Nadrenii Północnej-Westfalii zaprezentowano oficjalnie nowe pociągi bateryjne Mireo Smart Plus B od Siemens Mobility, które od lata 2026 r. będą kursować na linii RE 47 między Remscheid-Lennep a Düsseldorf Hbf. Wraz z ich wdrożeniem, przewoźnik Regiobahn oraz partnerzy projektu – Smart Train Lease i Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) – stawiają na bezemisyjny transport regionalny i realny krok ku transformacji mobilności.

Koniec z dieslem, czas na energię elektryczną
Nowe, dwuczłonowe pojazdy bateryjne zastąpią dotychczasowe pociągi spalinowe, oferując niemal całkowicie bezemisyjny transport. Mireo Smart Plus B mogą osiągać prędkość do 140 km/h i pokonywać odcinki do 120 km na samym zasilaniu bateryjnym, bez konieczności przebudowy infrastruktury. Jest to rozwiązanie idealne m.in. dla trasy przez zabytkowy most Müngstener, na której nie da się zastosować sieci trakcyjnej.
Po trzech latach zastępczej komunikacji autobusowej możemy ponownie zapewnić pasażerom wygodne i punktualne połączenie między Remscheid a Düsseldorfem – mówi Götz Nink, dyrektor zarządzający Regiobahn.
Pociągi oferują 122 miejsca siedzące, w tym 8 w 1. klasie, miejsce na 12 rowerów, a także przestronne strefy wielofunkcyjne. Standardem są Wi-Fi, cicha jazda, liczne gniazdka i porty USB, barierowy dostęp oraz innowacyjne szyby zapewniające lepszy zasięg komórkowy.

Technologia i oszczędność
Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii – m.in. układów opartych na węgliku krzemu (SiC) – pociągi zużywają mniej energii, obniżając zarówno koszty eksploatacji, jak i emisję CO₂. Co ważne, baterie ładowane są zarówno podczas jazdy, jak i postoju – bez konieczności tworzenia nowych punktów ładowania.
Serwis na najwyższym poziomie
Za utrzymanie taboru odpowiadać będzie Siemens Mobility w ramach pełnej obsługi serwisowej, realizowanej w nowoczesnym centrum serwisowym w Dortmundzie. Dzięki systemowi Railigent X, pociągi będą stale monitorowane, a wszelkie naprawy planowane z wyprzedzeniem.

Przyszłość już dziś
Wprowadzenie nowych pociągów to nie tylko korzyść dla pasażerów i środowiska, ale też wyraźny sygnał: transformacja transportu regionalnego w Niemczech nabiera tempa. VRR jako większościowy udziałowiec Regiobahn od stycznia 2025 r. aktywnie wspiera wdrażanie innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań.