190 mln zł na rozwój transportu w Metropolii Trójmiejskiej

6 godzin temu

Gdynia, Rumia, Reda i Władysławowo otrzymały 190 mln zł z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 na realizację projektów transportowych. Inwestycje mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców oraz rozwój multimodalnej i niskoemisyjnej mobilności w regionie.

Wkrótce mieszkańcy tych miast zyskają lepszy dostęp do komunikacji publicznej oraz bezpieczniejsze węzły przesiadkowe. Powstaną nowe buspasy, ścieżki rowerowe, parkingi oraz infrastruktura ułatwiająca codzienne podróże. Dzięki temu zmniejszy się natężenie ruchu samochodowego w centrach miast, a wraz z nim emisja spalin, hałas i korki.

Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano 11 sierpnia 2025 r. w Rumi.

Zakres inwestycji w poszczególnych miastach:

  • Gdynia – blisko 126,9 mln zł dofinansowania (wartość projektu ok. 303 mln zł) na:

    • modernizację węzłów Gdynia Główna i Gdynia Chylonia,

    • refinansowanie budowy węzła Gdynia Chwarzno-Polanki,

    • budowę nowych buspasów i ścieżek rowerowych,

    • rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS), m.in. wykrywanie pojazdów nieuprawnionych na buspasach, rozbudowa monitoringu i systemów informacji pasażerskiej.

  • Rumia – budowa nowego węzła Rumia Biała Rzeka (związanego z planowanym przez PKP przystankiem SKM) i rozbudowa istniejącego węzła Rumia. Prace obejmą m.in. przebudowę skrzyżowania przy ul. Grunwaldzkiej, budowę parkingów Park&Ride i Bike&Ride oraz:

    • parkingu kubaturowego przy ul. Starowiejskiej,

    • parkingu Park&Ride przy ul. Towarowej.
      Koszt: 55 mln zł, w tym 38 mln zł dofinansowania.

  • Reda – rozbudowa węzła o parking Park&Ride, infrastrukturę rowerową, zielono-błękitne rozwiązania retencyjne i instalacje OZE. Koszt: 13,1 mln zł, w tym ponad 8,5 mln zł z Funduszy Europejskich.

  • Władysławowo – budowa tunelu pieszo-rowerowego pod linią kolejową nr 213, łączącego dworzec PKP z dworcem autobusowym. Koszt: 24,6 mln zł, w tym 17 mln zł dofinansowania.

„Cztery miasta, cztery ambitne projekty, jeden cel – stworzenie nowoczesnego, bezpiecznego i dostępnego systemu komunikacji w Metropolii Trójmiejskiej. Fundusze Europejskie umożliwiają realne zmiany, które poprawią życie mieszkańców i zmniejszą negatywny wpływ transportu na środowisko. To przykład skutecznej współpracy samorządów, administracji i instytucji unijnych” – podkreśliła Joanna Lech, dyrektor CUPT.

Korzyści dla mieszkańców:

  • integracja różnych środków transportu (kolej, autobus, rower, samochód),

  • krótszy czas podróży i większy komfort,

  • ograniczenie emisji CO₂ i hałasu,

  • wzrost atrakcyjności transportu publicznego,

  • impuls dla lokalnej gospodarki i turystyki.

Idź do oryginalnego materiału