Dwa pociągi promujące Unię Europejską ruszają na tory Dolnego Śląska. Premiera pociągu zbiegła się ze świetną informacją dla najlepszego przewoźnika regionalnego w Polsce: spółka właśnie uzyskała 618 milionów złotych unijnej dotacji! Województwo podsumowało unijne środki na kolej: łącznie z Brukseli na kolejowe inicjatywy województwa wykorzystano już blisko dwa i pół miliarda złotych!

Koleje Dolnośląskie złożyły w Centrum Unijnych Projektów Transportowych trzy projekty na dofinansowanie dziesięciu, sześciu i czterech pojazdów. I wszystkie zostały ocenione pozytywnie. Łącznie przewoźnik uzyskał dofinansowanie na zakup pociągów na poziomie aż 78 procent.
617,6 mln zł Koleje Dolnośląskie przeznaczą na sfinansowanie zakupu 20 Elfów, które powstają już w bydgoskiej fabryce PESA. Przed kilkoma miesiącami przewoźnik skorzystał z opcji zakupowej, dzięki czemu do województwa trafi nie dziesięć, a dwadzieścia nowych pociągów. Po realizacji tego zamówienia, Koleje Dolnośląskie będą dysponować największą w Polsce, bo liczącą aż 45 sztuk, flotą pięcioczłonowych pojazdów typu Elf. Natomiast cały park taborowy KD będzie mieć 118 pociągów, bo spółka zamówiła również 10 ekodiesli, również po przetargu wygranym przez bydgoską Pesę.
Europejski pociąg i miliony z Unii
618 mln zł na kolejne Elfy to spora kropla w morzu europejskich środków, która „naoliwiła” dolnośląską kolej.
– Blisko dwa i pół miliarda złotych zasiliło inicjatywy kolejowe w naszym województwie. To środki, dzięki którym rewitalizujemy linie kolejowe, po których jeżdżą pociągi zakupione również przy wsparciu środków unijnych. W ten sposób ziszcza się to, o czym często mówię: Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski — powiedział Paweł Gancarz, marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Dwa pociągi w unijnych barwach ruszyły na tory naszego województwa 11 września 2025 roku. Łącznie z obecnych 88 pojazdów w parku taborowym KD aż 84 zostało zakupionych lub zmodernizowanych ze środków pochodzących z Funduszy Europejskich.
– Koleje Dolnośląskie dysponują w tej chwili 88 pociągami, z czego zakup 84 dofinansowała Unia Europejska. Średni poziom dofinansowania na wszystkich projektach UE Kolei Dolnośląskich przekracza 70 proc. A nie zapominajmy, iż do Karpacza, Chocianowa czy Bielawy docieramy po torach w zarządzie województwa, które również są współfinansowane z Funduszy Europejskich – mówi Michał Rado, wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej.
„Niebieskie” czy „Unijne” Elfy dojadą między innymi z Wrocławia do Legnicy. Tam rozwiną prędkość 160 km/h, gwarantując czas przejazdu na poziomie choćby 37 minut z centrum stolicy Dolnego Śląska do jednego z największych miast regionu.
– Wrocław – Legnica: 160 km/h, ponad 35 par pociągów dziennie. Mieszkańcy na tej trasie idą na pociąg jakby szli na metro w Warszawie — mówi Jarosław Rabczenko, członek zarządu województwa.