W połowie 43. tygodnia 2025 roku na krajowych stacjach paliw nie doszło do większych zmian cenowych. Według danych portalu e-petrol.pl, średnia cena benzyny 95-oktanowej wyniosła 5,84 zł/l, a oleju napędowego 5,95 zł/l. Oznacza to brak zmian w porównaniu z poprzednim tygodniem. Stabilne pozostały również ceny autogazu – 2,59 zł/l.
Ceny paliw w Polsce zatrzymały się. Diesel droższy od benzyny – ewenement w Europie!Paliwa w Polsce: stabilizacja, ale z wysokimi marżami
Choć kierowcy mogą odetchnąć z ulgą, bo ceny nie rosną, analitycy zwracają uwagę, iż marże detaliczne stacji paliw przez cały czas utrzymują się na bardzo wysokim poziomie. W połowie października średnia marża modelowa wynosiła 41 gr/l dla diesla i 36 gr/l dla benzyny, co oznacza wzrost o kilka groszy w skali tygodnia.
To poziomy zbliżone do rekordów z 2024 roku, gdy marże były najwyższe w ostatnim pięcioleciu. Według ekspertów duży wpływ na politykę cenową detalistów ma PKN Orlen, który kontroluje największą część krajowego rynku paliw.
Taniejąca ropa nie przekłada się w pełni na ceny na stacjach
Spadki na światowych rynkach surowców nie są w pełni odczuwalne przez kierowców. Cena ropy Brent obniżyła się na początku tygodnia do 61 dolarów za baryłkę – najniżej od maja 2025 r. To efekt spowolnienia gospodarczego w Chinach oraz rosnących obaw o nadpodaż surowca.
Na polskim rynku hurtowym diesel potaniał od początku października o 24 grosze na litrze, a Pb95 o 15 groszy. Tymczasem w detalu ceny spadły jedynie o 4 grosze. Oznacza to, iż różnica między ceną hurtową a detaliczną rośnie, co świadczy o utrzymywaniu wysokich marż przez sprzedawców.
Diesel droższy od benzyny – ewenement w Europie
W Polsce i na Litwie diesel przez cały czas kosztuje wyraźnie więcej niż benzyna. To sytuacja nietypowa, ponieważ w większości państw Europy Zachodniej olej napędowy jest tańszy.
Analitycy tłumaczą to rosnącym eksportem polskiego diesla na Ukrainę, który podnosi krajowy popyt i ogranicza dostępność paliwa na rynku wewnętrznym.
Paliwa znacznie tańsze niż w rekordowym 2023 roku
Mimo lokalnych różnic i wysokich marż, obecne ceny są dużo niższe od historycznych szczytów z 2023 roku. Dla przypomnienia, w październiku 2023 r. litr oleju napędowego kosztował średnio 8,08 zł, a benzyny 95 – 7,95 zł.
Dziś kierowcy płacą więc o ponad 2 zł mniej na litrze, a średnie ceny detaliczne są również niższe niż przed rokiem.
Gdzie tankować najtaniej?
Rozpiętość cen pomiędzy najtańszymi a najdroższymi stacjami pozostaje duża. Najtańsze paliwo można znaleźć przy dużych centrach handlowych i w miastach, gdzie konkurencja jest większa. Najdroższe stacje tradycyjnie działają przy autostradach i drogach ekspresowych.
Eksperci radzą, by kierowcy porównywali ceny lokalnie, bo różnice potrafią sięgać choćby 30–40 groszy na litrze.
Co dalej z cenami paliw?
Perspektywy na kolejne tygodnie pozostają umiarkowanie optymistyczne. jeżeli ropa Brent utrzyma się poniżej 65 USD/baryłkę, a złoty pozostanie stabilny wobec dolara, można spodziewać się niewielkich obniżek w hurcie, które z opóźnieniem mogą przełożyć się na stacje.
Analitycy podkreślają jednak, iż wiele zależy od polityki największych koncernów oraz od sytuacji geopolitycznej – szczególnie w rejonie Bliskiego Wschodu i Ukrainy.
Na razie stabilizacja cen to dobra wiadomość dla kierowców i rolników, ale w tle wciąż pozostaje pytanie: czy polskie stacje zechcą podzielić się spadkami z rynku hurtowego z klientami?

4 godzin temu
![Pogoda trzyma ceny kukurydzy, paliwo może zdrożeć. A co z nawozami i świniami? [Raport rynkowy 24.10.2025]](https://static.tygodnik-rolniczy.pl/images/2025/10/24/558241.webp)















