Co czeka sezon truskawkowy w Polsce 2025?

4 godzin temu

Sezon truskawkowy w Polsce 2025 zbliża się wielkimi krokami. Dlatego też wraz z krajowymi plantatorami coraz uważniej przyglądamy się zarówno warunkom pogodowym, jak i sytuacji na globalnym rynku.

Tegoroczny sezon truskawkowy w Polsce może być wyjątkowy. Mianowicie nie tylko z powodu pogody, w tym majowych chłodów, które wpływają na opóźnienia. Kształtować go będzie również konkurencja międzynarodowa, która kształtuje ceny, popyt i nastroje wśród producentów.

Nadzieje na stabilny sezon truskawkowy w Polsce mimo wyzwań

Coraz większa zmienność w pogodzie, rozchwiane ceny owoców na rynkach hurtowych i silna konkurencja ze strony producentów z innych państw sprawiają, iż sezon truskawkowy w Polsce nie będzie oderwany od realiów międzynarodowych. Dlatego analiza globalnych trendów oraz strategii przyjmowanych przez innych producentów staje się nieodzowna. Czyli na tej podstawie możemy adekwatnie oszacować potencjał i zagrożenia dla krajowego rynku.

Polscy plantatorzy są umiarkowanie optymistyczni. Co prawda łagodna zima oraz stosunkowo korzystny początek wiosny sprzyjały rozwojowi truskawki. Jednakże kwietniowe chłody i majowe długo się utrzymujące przymrozki zmniejszyły optymizm. Ściśle mówiąc, specjaliści szacują, iż lokalnie mogło przemarznąć do 70% kwiatów „królewskich”. choćby jeżeli plantacje były okrywane włókniną na płasko. Pod wyższymi osłonami owoce są dobrze zawiązane. jeżeli przymrozki ustąpią i nie zaskoczą nas kolejne oraz nie wystąpią długotrwałe opady deszczu, jakość plonów powinna być zadowalająca.

Przy czym niekoniecznie przełoży się to na większą dostępność truskawek na rynku lokalnym już na początku czerwca. Skąd takie przypuszczenia? Otóż rzeczywiście zapowiadany jest wzrost temperatury od 22. tygodnia roku, jednakże również obfite opady. Konkretnie to na obszarze całej Polski prognozuje się w 23. tygodniu 2025 r. opad sięgający choćby 180% średniej sumy opadów dla tego tygodnia z lat 1991–2020. Nieco mniejsze opady IMGW prognozuje na 24. (9–15.06.) i 25. (16–22.06.) tygodnie br. Czyli wszystko na to wskazuje, iż trzeba się przygotować do ochrony plonu przed szarą pleśnią.

Konkurencja, czyli kto może dyktować warunki na rynku truskawki?

Jednak choćby jeżeli prognoza długoterminowa się nie sprawdzi i warunki agrotechniczne w Polsce będą sprzyjały sukcesowi, to polski rynek truskawki może być przesycony owocami z importu. Podkreślmy, zarówno owocami deserowymi, jak i przemysłowymi. Dlatego ważne jest uważne śledzenie sytuacji u naszych konkurentów, których decyzje wpływają na poziom cen i dostępność truskawek w Polsce.

Rynek truskawki europejskiej

Anglia i Szkocja
Wyspiarscy plantatorzy raportują dobry poziom nasłonecznienia i wysoką jakość owoców. Rynek brytyjski może więc liczyć na dobry lokalny owoc.

Belgia
W tym kraju sezon się już na dobre rozkręca. Warunki do wzrostu i dojrzewania owoców są dobre. Podaż rośnie, ale na razie ceny nie zareagowały zbyt mocno na tę sytuację. Mianowicie dlatego, iż wzrósł bardzo popyt nie tylko wśród detalicznych konsumentów, ale także gastronomii. Belgowie przestawiają się z towaru hiszpańskiego na lokalny, własny.

Francja
ten rynek truskawkowy od lat jest bardzo dobrze zorganizowany. jeżeli wzrasta popyt, w szczytowych okresach sezonu, wówczas operatorzy hurtowi i detaliczni zachęcają konsumentów atrakcyjnymi promocjami. Tegoroczny sezon truskawkowy przebiega we Francji bardzo dobrze, gdyż dotychczasowy konkurent — Hiszpania — boryka się z problemami pod względem wolumenów i jakości owoców truskawki.

Hiszpania
Cierpi z powodu dość wysokiej ceny truskawki. W tym sezonie powodem jest mała podaż wynikająca z fatalnych warunków, które poprzedziły wejście upraw w plonowanie. Ściśle mówiąc, obfite deszcze zniszczyły sporą część plonu. Być może po ich ustaniu, gdy owoce masowo dojrzewają, Hiszpanie będą chcieli wykorzystać jeszcze sezon i zarzucą europejskie rynki, konkurencyjną cenowo truskawką deserową.

Niderlandy
Sprzyjająca pogoda przyspieszyła sezon. Jednak tamtejsi plantatorzy nie są zadowoleni. Ceny ze względu na podaż owoców są niespotykanie niskie. Poza tym sporą konkurencją są dla nich niemieckie truskawki, które zalewają rynek holenderski.

Niemcy
W tym roku holenderscy i niemieccy producenci truskawek ostro z sobą rywalizują. W obu krajach warunki sprzyjają dojrzewaniu owoców. Nadmierna podaż sprawia, iż plantatorzy szukają rynku zbytu u sąsiadów. To w obu wypadkach wpływa na zmniejszenie ceny.

Truskawka z Afryki

Egipt
Sezon świeżych truskawek zakończył się w marcu. Jednak tamtejsi eksporterzy zmagali się z dramatycznym spadkiem cen — choćby o 70%. To skłoniło ich do przejścia na eksport mrożonych truskawek, co może mieć wpływ na nadmierną dostępność tego asortymentu w Europie.

Maroko
Truskawkowy potencjał tego kraju maleje. Powierzchnia upraw spadła o ponad 1/3 w ciągu trzech lat. Znaczna większość producentów przestawia się na borówki i awokado. Problemy z jakością owoców i brak siły roboczej dodatkowo pogłębiają ten trend.

A co z rynkiem amerykańskim?

W USA, zwłaszcza w Kalifornii, utrzymuje się wysoka produkcja truskawek, wsparta łagodną pogodą i stałym popytem. Wysoka podaż na rynku wewnętrznym może jednak ograniczyć import mrożonej truskawki.

Sezon truskawkowy w Polsce zapowiada się interesująco, ale nieprzewidywalnie. Kluczem do sukcesu będzie jakość owoców oraz sprawna odpowiedź producentów i handlowców na zmieniające się potrzeby konsumentów.

fot. Anita Łukawska

Sezon truskawkowy w Polsce a zmiany na rynku — perspektywy i obawy

Zmniejszenie podaży z Egiptu i Maroka może sprzyjać polskim producentom truskawki. Jednak wszystko zależy od strategii cenowej oraz jakości oferowanych owoców. Sezon truskawkowy w Polsce może zyskać na znaczeniu w Europie Środkowo-Wschodniej, jeżeli plantatorzy wykorzystają okno czasowe i zadbają o dobrą logistykę dostaw.

Na niekorzyść działa rosnący koszt pracy, co może odbić się na cenach dla konsumenta. Dodatkowo niepewność pogodowa w maju i czerwcu zawsze pozostaje czynnikiem ryzyka. Oczywiście ważne będzie także dostosowanie oferty — zarówno jeżeli chodzi o świeże owoce deserowe, jak i produkty przetworzone.

Sezon truskawkowy w Polsce zapowiada się interesująco i niepozbawiony wyzwań. Kluczem do sukcesu będzie elastyczność producentów, jakość owoców oraz sprawna odpowiedź na zmieniające się potrzeby konsumentów. Ci natomiast deklarują, iż zamierzają w zbliżającym się sezonie jeść więcej polskich truskawek. Jak wynika z badań Kantar Polska, konsumenci w tym roku chcą kupić 30% więcej truskawki polskiej w porównaniu z ubiegłym rokiem (źródło: polskiesuperowoce.pl).

Idź do oryginalnego materiału