Costa Coffee pod presją. Coca-Cola rozważa sprzedaż sieci kawiarni

2 dni temu

Sieć kawiarni Costa Coffee znalazła się w trudnej sytuacji biznesowej. Właściciel marki, Coca-Cola Company, prowadzi intensywne rozmowy dotyczące przyszłości sieci, w tym możliwej sprzedaży całego biznesu. Sprawa dotyczy jednej z największych akwizycji w historii koncernu i może mieć istotne konsekwencje dla rynku kawowego w Europie.

Costa Coffee, przejęta przez Coca-Colę w 2018 roku od brytyjskiej grupy Whitbread, od dłuższego czasu walczy z narastającą presją kosztową i spadkiem wyników, szczególnie na rynku brytyjskim. Rosnące ceny energii, surowców oraz pracy, a także zmiany w zachowaniach konsumentów po pandemii COVID-19, przełożyły się na niższą rentowność sieci.

Wyniki poniżej poziomów sprzed pandemii

Z dostępnych danych wynika, iż sprzedaż Costa Coffee w Wielkiej Brytanii wciąż nie wróciła do poziomów notowanych przed 2020 rokiem. To właśnie rynek macierzysty marki pozostaje jednym z największych wyzwań dla właściciela. Słabsze wyniki finansowe skłoniły Coca-Colę do analizy różnych scenariuszy dalszego funkcjonowania sieci.

Według informacji podawanych przez media branżowe, koncern rozpoczął rozmowy z potencjalnymi inwestorami, starając się znaleźć rozwiązanie, które pozwoli ograniczyć straty związane z przejęciem Costa Coffee. Jednym z rozważanych wariantów jest sprzedaż całości biznesu.

Negocjacje z funduszem inwestycyjnym

Jak informuje „Financial Times”, Coca-Cola wskazała brytyjski fundusz TDR Capital jako preferowanego nabywcę. Rozmowy jednak nie przebiegają bezproblemowo. Kluczową barierą pozostaje wycena sieci – strony nie osiągnęły porozumienia co do ceny, co spowalnia finalizację ewentualnej transakcji.

Równolegle Coca-Cola, we współpracy z bankiem inwestycyjnym Lazard, analizuje inne opcje, w tym restrukturyzację działalności Costa Coffee lub sprzedaż wybranych aktywów. Decyzje w tej sprawie mają zapaść w najbliższych miesiącach.

Od miliardowej inwestycji do strategicznego dylematu

Przejęcie Costa Coffee w 2018 roku opiewało na 5,1 mld dolarów i było jednym z największych zakupów w historii Coca-Coli. Celem transakcji było wzmocnienie obecności koncernu w segmencie napojów gorących oraz rozwój kanałów poza tradycyjną sprzedażą napojów butelkowanych.

Obecnie Costa Coffee działa w ponad 40 krajach i posiada globalnie przeszło 3 tys. kawiarni. Marka obecna jest także w Polsce – od 2007 roku – i prowadzi w tej chwili około 115 lokali w 18 miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu.

Niepewność co do dalszego rozwoju

Na ten moment nie zapadły decyzje dotyczące przyszłości poszczególnych rynków, w tym Polski. Dalsze losy sieci zależeć będą od wyniku negocjacji oraz przyjętego przez Coca-Colę scenariusza strategicznego.

Idź do oryginalnego materiału