Centralny Port Komunikacyjny (CPK) konsekwentnie realizuje kolejne etapy przygotowań do budowy terminala pasażerskiego. Spółka prowadzi postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego, a ważnym elementem tego procesu było rozpatrzenie odwołań, które wpłynęły od potencjalnych wykonawców. Z ośmiu złożonych odwołań połowa została wycofana przez same firmy, a pozostałe zostały w całości oddalone przez Krajową Izbę Odwoławczą (KIO).
To istotne rozstrzygnięcie, które potwierdza, iż warunki udziału w postępowaniu oraz kryteria selekcji przyjęte przez CPK są zgodne z prawem, konkurencyjne i niedyskryminujące. Jednym z kluczowych założeń spółki jest zapewnienie szerokiego udziału polskich firm w realizacji robót budowlanych, co zostało również dostrzeżone przez Izbę.
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej to potwierdzenie, iż warunki przetargu na budowę terminala pasażerskiego CPK są zgodne z prawem, konkurencyjne i niedyskryminujące. Cieszy nas, iż nasze działania – w tym złagodzenie wymagań – spotkały się z pozytywną reakcją branży i umożliwiły szeroki udział polskich firm – podkreślił dr Filip Czernicki, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
CPK, wychodząc naprzeciw postulatom rynku, już wcześniej złagodził warunki przetargu – obniżono próg wartości referencyjnych projektów z 300 do 200 mln zł, zmniejszono wymóg rocznych przychodów z 2 mld zł do 1 mld zł dla członka konsorcjum oraz złagodzono wymagania dotyczące doświadczenia personelu.
Decyzja KIO z 21 lipca 2025 roku jednoznacznie potwierdza, iż przyjęte warunki nie ograniczają konkurencji. Izba uznała, iż postawiony wymóg przychodów na poziomie 4 mld zł (dla jednego wykonawcy lub jako suma członków konsorcjum) jest proporcjonalny do skali zamówienia i nie stanowi bariery. Zwrócono też uwagę, iż możliwość sumowania potencjału wykonawców otwiera postępowanie również dla średnich podmiotów.
Limit pięciu wykonawców dopuszczonych do dialogu konkurencyjnego KIO również uznała za zasadne, ponieważ zapewnia on efektywny przebieg postępowania i wystarczający poziom konkurencji.
Kryteria punktowe premiujące doświadczenie w realizacji dużych obiektów kubaturowych, terminali pasażerskich w Polsce i na świecie, również zostały uznane za zgodne z prawem i niewykluczające polskich firm.
W postępowaniu mogą uczestniczyć wiodące krajowe podmioty, takie jak m.in.: Adamietz, ERBUD, UNIBEP, Pekabex BET, MIRBUD, PUT Intercor, Dekpol, NDI, Polimex, Atlas Ward, Doraco i inne, działające na polskim rynku.
Projekt CPK zakłada nie tylko budowę nowoczesnego lotniska, ale także rozwój sieci Kolei Dużych Prędkości i nowej infrastruktury drogowej. W każdym z tych segmentów znaczącą rolę odgrywają polskie firmy.
Spółka podkreśla, iż postępowania są transparentne i prowadzone na platformie SmartPZP. Dla Zamawiającego dużą wartością jest doświadczenie polskich wykonawców w zakresie krajowego prawa budowlanego.
Zobacz również: