Coraz bliżej powrotu pociągów pasażerskich do Kcyni

7 godzin temu

Podpisano umowę na realizację prac remontowych na trasie Kcynia – Nakło nad Notecią, które stworzą możliwość dodatkowego, kolejowego połączenia między Bydgoszczą a Poznaniem. Wartość prac zaplanowanych do końca 2025 roku wynosi ponad 46,5 mln zł netto i zostanie w całości sfinansowana ze środków Polskich Linii Kolejowych S.A.

Ostatni raz pociąg pasażerski zatrzymał się w Kcyni w 2004 roku. PLK SA zamierza przywrócić mieszkańcom tej części województwa kujawsko-pomorskiego dostęp do kolei zarówno w kierunku Bydgoszczy – przez Nakło nad Notecią (linia nr 18), jak i w stronę Poznania – przez Wągrowiec (linia nr 356).

W ramach zawartej umowy wykonane zostaną prace remontowe na dwóch odcinkach: linii nr 356 między granicą województw a Kcynią oraz linii nr 281 między Kcynią a Nakłem nad Notecią.

– Przywracamy dostęp do kolei tam, gdzie mieszkańcy od dawna nie mieli szansy na korzystanie z tego środka transportu, stwarzając możliwości dla organizatora przewozów w województwie oraz przewoźników. Jeszcze w tym roku podróżni ponownie będą mogli dojechać pociągami do Ciechocinka. Przygotowujemy również trasę Rypin – Brodnica (łącznie z odcinkiem do Jabłonowa Pomorskiego) na powrót regularnych połączeń kolejowych. Taki sam cel przyświeca realizacji prac na linii do Kcyni – powiedział Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy, Polskie Linie Kolejowe S.A.

W ramach inwestycji wymienione zostaną szyny na odcinku ponad 26 km oraz podkłady na blisko 20 km. Wyremontowane będą perony na stacji Kcynia (peron nr 1) oraz przystanki w Szczepicach, Studzienkach i Grocholinie. Dodatkowo poprawi się bezpieczeństwo i komfort kierowców – na 19 przejazdach kolejowo-drogowych zostanie wymieniona nawierzchnia. Przewidziano także prace naprawcze na 31 obiektach inżynieryjnych.

Docelowo pociągi będą mogły poruszać się po trasie z prędkością do 120 km/h. Będzie to możliwe po zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym, co zaplanowano na 2026 rok – po pozyskaniu środków na kontynuację inwestycji.

Prace w 2025 roku zrealizuje konsorcjum firm Mirbud S.A. (lider) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol Sp. z o.o. Zadanie nosi nazwę: „Ciągła wymiana szyn i podkładów w torze nr 1 linii kolejowej nr 281 Oleśnica – Chojnice (odcinek Kcynia – Nakło nad Notecią) oraz w torze nr 1 linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (na odcinku granica IZ – Kcynia) wraz z robotami towarzyszącymi”. Wartość inwestycji to 46 523 788,06 zł netto (57 244 259,31 zł brutto).

To nie jedyna inicjatywa PLK SA związana z linią nr 356. W czerwcu 2025 roku podpisano umowę na remont wielkopolskiego odcinka tej linii między Wągrowcem i Gołańczą a granicą województw. Zakres prac obejmuje m.in. wymianę podkładów i szyn na blisko 30 km odcinku, co umożliwi przywrócenie ruchu na nieużytkowanym od 2004 roku fragmencie Gołańcz – Panigródz. Inwestycja, finansowana z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski, ma wartość blisko 200 mln zł, a jej zakończenie planowane jest na koniec 2026 roku.

Realizacja obu zadań umożliwi marszałkom województw – jako organizatorom przewozów – stworzenie nowej, alternatywnej dla linii kolejowej nr 353, oferty podróży koleją między Poznaniem a Bydgoszczą.

Idź do oryginalnego materiału