Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek wybrał docelowy przebieg linii kolejowej nr 84 na odcinku Radom – Iłża – Kunów. Trasa o długości ok. 53 km stanowi przedłużenie projektowanej linii nr 88 z Węzła CPK przez Grójec i Warkę. Nowe połączenie ma w przyszłości znacząco usprawnić komunikację kolejową między centrum kraju a Podkarpaciem.
Od 2022 r. trwały prace nad opracowaniem rozszerzonego studium wykonalności dla tej linii. Finalnie z czterech branych pod uwagę, wybrany został wariant W3, który jest najwyżej oceniony w każdym z branych pod uwagę kryteriów. O tym, kiedy i w jakim kształcie będzie realizowane lub modernizowane kolejowe połączenie centrum Polski z Podkarpaciem, zadecydują wyniki analiz prowadzonych w ramach Zintegrowanej Sieci Kolejowej, w której scenariusz przebiegu linii z Radomia przez Iłżę i Kunów jest jednym z możliwych – poinformował Maciej Lasek.
Zatwierdzony wariant W3 prowadzi od stacji Radom Główny na południe, początkowo wykorzystując ślad istniejącej linii kolejowej nr 8. Dalej trasa skręca na południowy wschód, omijając Skaryszew od zachodu i Iłżę od wschodu. W końcowym fragmencie biegnie równolegle do drogi krajowej nr 9, by w rejonie Kunowa połączyć się z linią kolejową nr 25.
Przebieg linii 84, częściowo po istniejącej infrastrukturze, którą zmodernizujemy, będzie wymagał od nas ścisłej współpracy z PLK. Chcemy dać mieszańcom południowego Mazowsza i województwa świętokrzyskiego szybsze połączenia kolejowe zarówno w kontekście podróży dalekobieżnych, jak i uprawnienia transportu kolejowego w regionie. Linia pozwoli też przenieść część ruchu towarowego z dróg na tory – powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego ds. kolei.
Projektowana trasa przechodzi przez 6 gmin na terenie woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego. Powstanie 5 nowych przystanków: Radom Południe, Gębarzów, Skaryszew, Walentynów oraz Iłża. W rejonie stacji Bór Kunowski zlokalizowana zostanie baza utrzymaniowa, powiązana z istniejącą bocznicą w Zębcu. Linia zaprojektowana jest pod ruch mieszany – pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 250 km/h, towarowe do 120 km/h. Infrastruktura otrzyma zasilanie 3 kV oraz system sterowania ETCS. Blisko 22,5 km inwestycji obejmie przebudowę już funkcjonujących odcinków linii nr 8, 22 i 25.
Krótsze podróże i terminal towarowy
Realizacja inwestycji diametralnie skróci czas przejazdu w korytarzu południowo-wschodnim. Według analiz ruchowo-eksploatacyjnych podróż z Radomia do Ostrowca Świętokrzyskiego w relacji dalekobieżnej zajmie 24-28 min zamiast obecnej 1 godz. 5 min. Powstaną również połączenia regionalne – ok. 40 min do Ostrowca, podczas gdy dziś takie kursy nie funkcjonują. Szybsza trasa odciąży linię nr 8 i poprawi dostępność kolejową Starachowic, Tarnobrzegu czy Rzeszowa.
Istotnym elementem projektu jest terminal intermodalny w Skaryszewie. Obiekt o powierzchni 35 ha zostanie skomunikowany z drogą woj. 733 oraz planowaną trasą S12. Układ torowy przewiduje 3 tory ładunkowe po 750 m — jeden do obsługi naczep, dwa do kontenerów. W pierwszym etapie terminal przyjmie do sześciu par pociągów intermodalnych na dobę, po rozbudowie choćby dziesięć. Odpowiada to ładunkom przewożonym przez 400-500 ciężarówek dziennie.
Wybór wariantu W3 poprzedziły konsultacje. W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele 11 jednostek samorządu terytorialnego, a mieszkańcy złożyli 922 ankiety. Rozszerzone studium wykonalności przygotowała spółka Databout na zlecenie CPK. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej ma zostać złożony w I poł. 2026 r.
Fot. CPK
Zobacz również:

6 godzin temu








