W sumie 7 ofert wpłynęło do spółki Centralny Port Komunikacyjny na prace projektowe dla ok. 3-kilometrowego odcinka torów Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi. Zmiany w projekcie mają nie tylko zminimalizować wpływ na przystanek na Retkini, ale także umożliwić mieszkańcom korzystanie z tej ważnej stacji choćby podczas budowy linii kolejowej.
Przetarg dotyczy prac projektowych związanych z budową linii kolejowej nr 85 na odcinku posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia oraz przebudowy odcinka linii kolejowej nr 14 do stacji Łódź Lublinek, a opcjonalnie także dalszego fragmentu linii kolejowej nr 85 w kierunku Sieradza. Zmiany w projekcie są wynikiem wsłuchania się w prośby mieszkańców oraz efektywnej współpracy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK).
Przeprojektowanie tego odcinka Kolei Dużych Prędkości pozwoli na ograniczenie ingerencji w istniejącą infrastrukturę, a dodatkowo przełoży się na realne oszczędności środków publicznych na etapie realizacji robót budowlanych.
W ramach kontraktu wykonawca będzie zobowiązany do opracowania kompletnej dokumentacji projektowej, uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych, zezwoleń, uzgodnień i opinii, w tym umożliwiających przystąpienie do realizacji robót budowlanych. Umowa przewiduje 28 miesięcy od momentu jej podpisania na realizację ujętych w niej zadań. W postępowaniu przetargowym CPK oceni złożone oferty według kryteriów: 40% – cena za zadania podstawowe, 20% – cena za zadania opcjonalne oraz 40% za kwalifikacje i doświadczenie zespołu.
W sumie do spółki CPK wpłynęło siedem ofert od:
Lp. | Nazwa podmiotu | Oferowana cena |
1. | BBF | 79 899 563,36 zł |
2. | Konsorcjum firm: – Dohwa Polska – Dohwa ENGINEERING – Korea National Railways | 56 857 846,70 zł |
3. | Konsorcjum firm: – Egis Poland – Metroprojekt | 81 530 932,47 zł |
4. | Multiconsult Polska | 58 691 667, 27 zł |
5. | Konsorcjum firm: – PROMOST Consulting – Warsaw Projekt | 58 184 258,72 zł |
6. | SYSTRA | 84 496 292,25 zł |
7. | VOESSING Polska | 88 520 594,65 zł |
Oferty na opracowanie dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym dla projektu „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi, w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14 – odcinek Posterunek odgałęźny Łódź Retkinia” podane zostały w kwotach brutto.
Przyjęte założenia projektowe dla odcinka objętego postępowaniem przetargowym zakładają:
- uproszczenie układu torowego planowanego posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia, co ograniczy koszty i zajętość terenu pod inwestycję w tym obszarze;
- przesunięcie torów linii kolejowej nr 85 z południowej na północną stronę stacji Łódź Lublinek. Pozwoli to m.in. na uniknięcie kolizji z rozbudową przez PGE Energetyka Kolejowa podstacji trakcyjnej Łódź Lublinek oraz istotnie skróci długości planowanej estakady kolejowej przechodzącej nad drogą ekspresową S14
- ograniczenie do minimum zakresu ingerencji w elementy przystanku Łódź Retkinia, co umożliwi również korzystanie z niego przez mieszkańców w trakcie prowadzenia robót budowlanych
- przeniesienie miejsca ewakuacji i ratownictwa z rejonu ulic Maratońskiej i Spartańskiej w sąsiedztwo stacji Łódź Lublinek, wygospodarowując tym samym rezerwę terenową dla ewentualnego, nowego przystanku Łódź Smulsko, który w przyszłości może zwiększyć dostępność kolei dla mieszkańców
Źródło: CPK
Zobacz również: