
To normalne, iż rolnicy korzystają z samochodów ciężarowych do transportu płodów rolnych na terenie gospodarstwa. Czy w takim przypadku obowiązuje ich drogowy podatek za ciężarówkę? KRIR postuluje do MF, by użytkowane wyłącznie rolniczo ciężarówki do 12 ton były z tego podatku zwolnione.
W nowoczesnym gospodarstwie rolnym samochody ciężarowe są coraz częściej wykorzystywane do codziennego transportu płodów rolnych, pasz czy nawozów. Choć pełnią funkcję porównywalną do ciągników rolniczych, są przez cały czas objęte podatkiem od środków transportowych. W związku z tym rolnicy pytają, czy takie pojazdy nie powinny być traktowane na podobnych zasadach jak inne maszyny rolnicze. W odpowiedzi na te wątpliwości KRIR skierował do ministra finansów oficjalny wniosek o zwolnienie ciężarówek wykorzystywanych wyłącznie w działalności rolniczej z podatku drogowego.
Pojazd służy gospodarstwu — czy podatek za ciężarówkę jest obowiązkowy?
Przepisy już dzisiaj dotyczące pojazdów użytkowanych wyłącznie w gospodarstwie rolnym, takich jak ciągniki, przewidują zwolnienia z podatku od środków transportu. Między innymi na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Inaczej jest w przypadku samochodów ciężarowych o masie całkowitej od 3,5 do 12 ton. Te zgodnie z art. 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych — podlegają opodatkowaniu.
To oznacza, iż jeżeli rolnik wykorzystuje ciężarówkę np. do przewozu zbóż z pola do magazynu, a nie świadczy usług transportowych, i tak musi zapłacić ten podatek. Dla wielu gospodarstw to obciążenie rzędu kilku tysięcy złotych rocznie. W przeciwieństwie do firm transportowych — nie przynosi zwrotu w formie dochodu.
Podatek za ciężarówkę — KRIR apeluje o zmianę przepisów
Zarząd KRIR, realizując wniosek zgłoszony przez rolników, 7 maja 2025 r. zwrócił się do Ministra Finansów z prośbą o wprowadzenie zwolnienia z podatku drogowego dla rolników. Ściśle mówiąc, dla tych, którzy używają samochodów ciężarowych o DMC do 12 ton wyłącznie na potrzeby produkcji rolnej.
KRIR argumentuje, że:
- samochody te są narzędziem pracy, a nie środkiem zarobkowego transportu,
- obecne przepisy faworyzują firmy przewozowe kosztem gospodarstw rolnych,
- ciągniki rolnicze już są zwolnione z tego podatku, więc rozszerzenie ulgi na ciężarówki rolnicze byłoby logicznym i sprawiedliwym krokiem.
Ile wynosi podatek za ciężarówkę rolnika?
Wysokość podatku zależy od masy pojazdu. Gminy ustalają stawki, jednak nie mogą być one niższe niż określone w ustawie.
Podatek za ciężarówkę — zestawienie informacji 2025 r.
Rodzaj pojazdu | Rodzaj pojazdu | Podatek (2025) | Status podatkowy rolnika |
Samochód ciężarowy | 3,5–5,5 t | 1 204,87 zł | Podlega opodatkowaniu |
Samochód ciężarowy | 5,5–9 t | 2 009,97 zł | Podlega opodatkowaniu |
Samochód ciężarowy | > 9 t | 2 411,94 zł | Podlega opodatkowaniu |
Podatek wpłacany jest w dwóch ratach. Konkretnie to do 15 lutego i 15 września. Rolnicy podnoszą, iż te kwoty mogliby przeznaczyć na inwestycje w gospodarstwie. Na przykład na paliwo, środki ochrony roślin czy materiał siewny. Tym bardziej iż pojazdy nie służą generowaniu przychodu, a wyłącznie działalności produkcyjnej.
Czy rolnik zapłaci podatek za ciężarówkę? Czekamy na decyzję
Na razie obowiązujące przepisy nie przewidują automatycznego zwolnienia rolników z podatku za ciężarówkę. Mimo iż służy ona wyłącznie w gospodarstwie. Wniosek KRIR otwiera jednak drogę do zmiany prawa, która mogłaby przynieść ulgę wielu producentom rolnym w Polsce.
Dopóki nie dojdzie do nowelizacji, warto sprawdzać uchwały własnej gminy. Dlatego, iż ta może uchwalić preferencyjne stawki lub zwolnienia lokalne. Sprawa pozostaje w toku. Jej rozstrzygnięcie będzie mieć realne znaczenie dla codziennego funkcjonowania tysięcy gospodarstw rolnych.
Źródło: KRIR