Flix zamawia szybkie pociągi Talgo! Trafią na polskie tory?

1 dzień temu

Flix – znana marka oferująca połączenia autobusowe i kolejowe – zamawia szybkie pociągi Talgo. Czy to krok ku ekspansji, która obejmie także Polskę? A może tylko wzmacnianie pozycji w Niemczech i krajach sąsiednich?

Flix zamawia pociągi Talgo

Wartość umowy zawartej pomiędzy Flix a hiszpańską firmą Talgo opiewa na 2,4 miliarda euro i obejmuje 65 nowoczesnych składów, z czego aż 1,06 miliarda przeznaczono na pierwsze 30 składów oraz ich utrzymanie przez 15 lat. Flix zamawia konkretnie pociągi Talgo 230, czyli jednostki typu push-pull, przystosowane do współpracy z lokomotywami Siemens Vectron, które FlixTrain zamierza dzierżawić. Dzięki innowacyjnym technologiom i prędkościom sięgającym 230 km/h, składy te mają odmienić komfort podróżowania po Niemczech – a być może i dalej.

Realizujemy długoterminową strategię z FlixTrain i znacznie rozszerzymy nasze usługi w nadchodzących latach. Dzięki ogromnej rozbudowie naszej floty pociągów rozpoczniemy nową erę podróży kolejowych w Niemczech i Europie. Planujemy nie tylko zwiększyć nasz udział w rynku, ale także znacząco zwiększyć sam rynek – powiedział współzałożyciel i prezes Flix, André Schwämmlein.

Producent został wyłoniony w drodze otwartego przetargu, a jego pociągi od dawna cieszą się renomą wśród przewoźników takich jak DSB (Dania) czy Deutsche Bahn (Niemcy). Talgo 230 to lekka, aerodynamiczna konstrukcja, niezależne wózki kołowe oraz wysoka dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością. Wszystko to składa się na ofertę nowoczesnego, energooszczędnego i dostępnego transportu – dokładnie takiego, jaki promuje Unia Europejska w ramach strategii zielonej transformacji.

Talgo 230 to najlepsze rozwiązanie dla poprawy mobilności pasażerskiej w europejskim segmencie kolei między miastami. Cieszymy się, iż nasza firma może przyczynić się do wspólnego celu, jakim jest przeniesienie transportu z dróg i lotnictwa na kolej, co wspiera sprawiedliwą i szybką transformację energetyczną – powiedział prezes Talgo, Carlos Palacio.

@FlixBus planuje ekspansję w kolejnych krajach. Przewoźnik zamówił pierwsze 30 z 65 zestawów push-pull na 230 km/h. Pozwoli to na rozwinięcie oferty #Flixtrain w .

Wybór padł na platformę #Talgo230, która jest już znana pasażerom w regionie – Hiszpanie… pic.twitter.com/ggJtdS4Vai

— Marcel Klinowski (@MarcelKlinowski) May 27, 2025

FlixTrain także w Polsce?

Zamówienie nowych pociągów Talgo to element szerszej strategii FlixTrain, która zakłada dynamiczny rozwój oferty kolejowej. Firma deklaruje chęć rozszerzenia usług poza rynek niemiecki, wskazując przy tym ogromny potencjał w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Postrzegamy FlixTrain jako produkt europejski. Startując z rynku niemieckiego, chcemy udostępnić naszą usługę również w innych krajach – powiedział Schwämmlein.

Flix

Co istotne, w grudniu FlixTrain uruchomi pierwsze międzynarodowe połączenie kolejowe z Warszawy. Choć nie ujawniono jeszcze, jakie pojazdy zostaną użyte na tej trasie, warto postawić pytanie: czy Talgo 230 trafią właśnie do Polski?

Polska sieć kolejowa rozwija się i modernizuje, a trasy międzynarodowe zyskują coraz większe znaczenie w strategiach firm transportowych. Jeżeli FlixTrain planuje ekspansję z Warszawy na Zachód, użycie pociągów o wysokim standardzie może stanowić silny atut konkurencyjny. Z drugiej strony, warunki techniczne, certyfikacja i opłacalność operacyjna mogą odwlec wdrożenie Talgo w Polsce. Flix może zacząć od korzystania z modernizowanych składów Interregio, które już dziś dominują w niemieckiej flocie FlixTrain.

Flix

Zielone światło dla konkurencji

Ruch FlixTrain jest nie tylko zapowiedzią zmian, ale i wyzwaniem dla państwowych przewoźników. Firma operuje w modelu asset-light, koncentrując się na stronie komercyjnej i marketingowej, podczas gdy partnerzy realizują operacje przewozowe. Taki układ sprawdza się doskonale w Niemczech i może sprawdzić się również w Polsce – pod warunkiem stworzenia odpowiednich ram prawno-logistycznych. W kontekście polskiego rynku, który od lat czeka na realną konkurencję na torach, FlixTrain z pociągami Talgo może stać się katalizatorem długo oczekiwanych zmian.

Flix

Zbliżające się uruchomienie połączenia z Warszawy ma szansę być przełomem. choćby jeżeli Talgo 230 nie pojawią się u nas od razu, to pojawienie się FlixTrain na polskich torach – w jakiejkolwiek formie – może oznaczać początek stopniowej demonopolizacji rynku. Tym bardziej iż niemiecki rząd zapowiada długofalowe inwestycje w infrastrukturę kolejową, które mogą otworzyć drzwi dla prywatnych przewoźników również w sąsiednich krajach. To, iż Flix zamawia pociągi Talgo, świadczy o tym, iż nie chodzi tu o chwilowy trend, ale o świadomą inwestycję w przyszłość.

Superszybkie pociągi już na torach! Ale nie obyło się bez problemów

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału