Grupa Pepco zrealizowała ostateczną umowę sprzedaży Poundland Limited, razem ze swoimi spółkami zależnymi na rzecz 1903 Peach Bidco Limited, nowo utworzonej spółki założonej przez Gordon Brothers International. Teraz Grupa skoncentruje się na biznesie Pepco.
Transakcja odzwierciedla strategię uproszczenia struktury Grupy Pepco i zwiększenia jej wartości dla akcjonariuszy, zgodnie z założeniami przedstawionymi podczas Dnia Rynków Kapitałowych w marcu 2025 roku.
Sprzedaż za symboliczną kwotę
Udziały w Poundland zostały sprzedane Gordon Brothers za symboliczną kwotę, przy czym zabezpieczona pożyczka Pepco w wysokości 30 mln funtów oraz niektóre pożyczki niezabezpieczone pomiędzy Grupą Pepco a Poundland pozostają w mocy, a także kredyt w rachunku bieżącym w wys. do 30 mln funtów, który zostanie ustanowiony pomiędzy Grupą Pepco a Poundland, po zakończeniu proponowanej restrukturyzacji („Pożyczki Pepco”), w celu wsparcia Transakcji.
Transakcja jest zgodna z ambicją Grupy, aby działać w ramach jednego formatu Pepco, skoncentrowanego na wyższych marżach, w obszarze sprzedaży odzieży i artykułów ogólnego przeznaczenia Pepco. W ostatnim roku finansowym biznes Poundland miał 33% udział w przychodach Grupy, ale wypracował jedynie 5% wyniku EBITDA (przed IFRS 16).
Oczekuje się, iż za sprawą wyłączenia Poundland z Grupy, transakcja poprawi wzrost przychodów Grupy, zwiększy rentowności i marże, a także wpłynie na silniejszą generację przepływów pieniężnych, co odzwierciedla wyraźne koncentrację na zwiększaniu wartości dla akcjonariuszy.
Sieć Pepco ma przed sobą ogromne perspektywy rozwoju
– Uzgodniona sprzedaż Poundland stanowi istotny kamień milowy w naszym planie strategicznym, mającym na celu odejście od kategorii produktów FMCG i skoncentrowanie się głównie na marce Pepco, czyli naszym biznesie odzieżowym i towarów ogólnego przeznaczenia, o wyższej marży – komentuje Stephan Borchert, prezes Pepco Group
– Tak jak wskazywaliśmy podczas Dnia Rynków Kapitałowych w marcu 2025 roku, transakcja ta wyraźnie wesprze realizację naszego przyspieszonego programu tworzenia wartości, poprzez upraszczenie struktury Grupy i koncentrację na odnoszącym sukcesy biznesie Pepco. Jestem przekonany, iż Pepco ma odpowiednie fundamenty, aby stać się jedną z najlepiej prosperujących sieci sklepów dyskontowych w Europie, zapewniając klientom satysfakcję z dokonywanych zakupów, a akcjonariuszom rentowny wzrost i powiększanie wartości – podkreśla Stephan Borchert.
– Poundland pozostaje kluczowym graczem na detalicznym rynku dyskontowym w Wielkiej Brytanii, obsługując miliony klientów rocznie i posiadając niezwykle cenioną markę oraz ofertę. Serdecznie dziękujemy całemu zespołowi Poundland za nieustające zaangażowanie i wkład w budowanie Grupy oraz życzymy Barry’emu Williamsowi i jego zespołowi wszystkiego co najlepsza – dodaje Stephan Borchert.
Strategiczne uzasadnienie transakcji
Decyzja Grupy Pepco o sprzedaży Poundland opiera się na ambicji uproszczenia struktury Grupy i przyspieszeniu wzrostu w najsilniejszych kategoriach i na najważniejszych rynkach. Transakcja ta stworzy bardziej przejrzysty i sprawniejszy biznes, umożliwiając Grupie skoncentrowanie się na rozwoju głównej marki Pepco, która generuje zdecydowaną większość zysków Grupy oraz najwyższe stopy zwrotu z kapitału.
Transakcja stanowi kluczowy, strategiczny krok w kierunku odejścia od kategorii towarów FMCG, z równoczesnym rozważaniem możliwego odłączenia z Grupy dobrze funkcjonującej spółki Dealz Poland w średnim okresie, co tworzy jeszcze prostszą strukturę, mającą na celu zwiększenie wartości dla akcjonariuszy.
Poundland w Wielkiej Brytanii
Poundland zatrudnia w tej chwili około 16 000 pracowników w ponad 800 sklepach w najważniejszych lokalizacjach w Wielkiej Brytanii, na Wyspie Man oraz w Irlandii. Wszystkie sklepy, pracownicy, aktywa i zobowiązania związane z biznesem Poundland zostaną w ramach transakcji przeniesione na własność Gordon Brothers. Grupa Pepco spodziewa się uzyskać mniejszościowy udział inwestycyjny w Poundland, pod warunkiem zatwierdzenia proponowanej restrukturyzacji Poundland przez High Court w Anglii (Wysoki Trybunał Anglii i Walii).
Z nowym właścicielem biznes będzie kierowany przez Barry’ego Williamsa, obecnego Dyrektora Generalnego Poundland. Działalność będzie kontynuowana pod marką Poundland w Wielkiej Brytanii (oraz pod marką Dealz na Wyspie Man i w Irlandii).