Imperium "króla paczkomatów" rośnie. Tak zarabia Brzoska

4 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


Paczkomatowe imperium Rafała Brzoski rośnie jak na drożdżach. InPost opublikował właśnie wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku. Uwagę zwraca wzrost przychodów, wyniku EBITDA i wolumenu paczek. Natomiast zysk netto z działalności kontynuowanej okazał się niższy rok do roku i niższy od oczekiwań rynkowych.


Grupa InPost podała w komunikacie, iż jej skorygowana EBITDA (a więc zysk przed potrąceniem odsetek od zobowiązań, podatków i amortyzacji) w pierwszym kwartale 2025 roku wyniosła 940,2 mln zł wobec 760,1 mln zł rok wcześniej. Rynek oczekiwał, iż skorygowana EBITDA sięgnie 918,1 mln zł.


InPost podał wyniki finansowe. Wzrost przychodów i wolumenu paczek


Przychody InPostu w pierwszym kwartale sięgnęły 2,952 mld zł (zgodnie z konsensusem rynkowym) wobec 2,426 mld zł rok wcześniej. Także zysk operacyjny (EBIT) był zgodny z oczekiwaniami - wzrósł w pierwszym kwartale o 7,6 proc. i wyniósł 461,6 mln zł.


Jednocześnie zysk netto grupy InPost z działalności kontynuowanej sięgnął 183,7 mln zł, a rynek spodziewał się 276,3 mln zł. Przed rokiem zysk netto InPostu wyniósł 256,3 mln zł.Reklama
Wolumen paczek wyniósł 271,7 mln sztuk wobec 242,6 mln przed rokiem. W Polsce wolumen sięgnął 174,2 mln sztuk, w strefie euro 73,5 mln, a w Wielkiej Brytanii i Irlandii 24 mln sztuk.
"Zgodnie z naszymi oczekiwaniami pierwszy kwartał 2025 roku był bardzo udany. Wolumen przesyłek wzrósł o 12 proc., czyli powyżej wzrostu rynków we wszystkich krajach, w których działami" - powiedział Rafał Brzoska, prezes Inpostu, cytowany w komunikacie.


Rafał Brzoska cieszy się z wyników InPostu. "Skupiamy się na ekspansji międzynarodowej"


"W I kwartale rozstawiliśmy prawie 3 000 nowych urządzeń i w tej chwili przekroczyliśmy już liczbę 50 000 maszyn Paczkomat" - dodał Rafał Brzoska. "Nadal skupiamy się na ekspansji międzynarodowej - w kwietniu przejęliśmy Yodel, dużego gracza logistycznego w Wielkiej Brytanii. Ta transakcja umocniła InPost na pozycji trzeciego największego dostawcy usług logistycznych na tym rynku. Wzmacniamy również nasze relacje z merchantami. Niedawno ogłosiliśmy wieloletni kontrakt z Vinted, wiodącą w Europie platformą handlu używaną odzieżą, zaś w Polsce poprawiliśmy naszą ofertę dla Amazona. W tym tygodniu rozpoczęliśmy współpracę z czołowym brytyjskim sklepem e-commerce - ASOS, oferując unikalną na brytyjskim rynku dostawę następnego dnia do punktów PUDO i maszyn Paczkomat" - wskazał prezes InPostu.


W Polsce InPost spodziewa się w drugim kwartale br. wzrostu wolumenu rok do roku o wysokie jednocyfrowe wartości procentowe. Na rynkach zagranicznych natomiast liczy na 50 proc. wzrost wolumenu rok do roku, co uwzględnia konsolidację Yodel.
Inpost zakłada, iż w 2025 roku EBITDA skorygowana grupy wzrośnie o 20-25 proc. Przewiduje także wzrost udziałów na wszystkich swoich rynkach w 2025 roku. Przychody grupy mają powiększyć się w 2025 roku o 35-40 proc. rok do roku (przy czym przychody w Polsce i w strefie euro mają się zwiększyć lekko, natomiast w Wielkiej Brytanii wzrosną trzykrotnie dzięki przejęciu firm Menzies i Yodel).
Inpost planuje przyspieszyć rozwój sieci automatów paczkowych i rozstawić ponad 14 tys. nowych maszyn Paczkomat. Około 3000 nowych maszyn Paczkomat ma zostać rozstawionych w Polsce, około 4000 we Francji i w krajach Beneluksu, około 4500 w Wielkiej Brytanii, około 2000 na Półwyspie Iberyjskim oraz około 1000 we Włoszech.
Nakłady inwestycyjne grupy Inpost w 2025 roku wynisą około 1,8 mld zł, z czego 60 proc. ma być przeznaczone na produkcję maszyn Paczkomat i ich instalację.
Idź do oryginalnego materiału