Inspekcja Handlowa w Szczecinie podsumowała wyniki kontroli przeprowadzonych w lipcu i sierpniu br. w popularnych miejscowościach turystycznych Pomorza Zachodniego. Sprawdzono łącznie 31 przedsiębiorców – od hoteli i lokali gastronomicznych, po stacje paliw, parkingi i wypożyczalnie sprzętu. W wyniku działań 18 podmiotom grożą kary administracyjne za nieprawidłowości w zakresie uwidaczniania cen i stosowania oznaczeń obiektów noclegowych.
Nieprawidłowości w hotelach
Kontrolerzy stwierdzili, iż w dwóch obiektach hotelowych brakowało cenników noclegów i dodatkowych usług, takich jak parking czy pobyt ze zwierzętami. W innych przypadkach cenniki były nieczytelne bądź nie spełniały wymogu jednoznacznego określania cen (np. w formie przedziału „od–do”).
Dodatkowo, dwóch przedsiębiorców samowolnie oznaczyło swoje obiekty czterema gwiazdkami, mimo iż nie posiadali decyzji marszałka województwa potwierdzającej kategorię. W pięciu obiektach w regionie wykryto też bezprawne używanie chronionej nazwy „hotel” lub „pensjonat” w materiałach reklamowych, na stronach internetowych czy w cennikach.
Gastronomia i usługi turystyczne
Nieprawidłowości wykazano również w branży gastronomicznej. Spośród ośmiu lokali skontrolowanych m.in. w Szczecinie, Pobierowie, Kołobrzegu i Mielnie, w pięciu stwierdzono uchybienia. Dotyczyły one m.in.:
-
braku informacji o gramaturze dań,
-
nieczytelnych cenników,
-
ogólnych pozycji na paragonach, np. „ryba” czy „napój”, bez wskazania konkretnego towaru,
-
braku cen jednostkowych przy sprzedaży produktów na wagę.
Podobne uchybienia pojawiły się także w punktach gastronomicznych działających przy salach zabaw w Kołobrzegu i Szczecinie.
Sankcje i konsekwencje
W związku z wykrytymi nieprawidłowościami Inspekcja Handlowa wszczęła 18 postępowań administracyjnych. Przedsiębiorcom grożą kary w wysokości do 20 tys. zł, a w przypadku powtarzających się naruszeń – choćby do 40 tys. zł.
W lipcu i sierpniu IH w Szczecinie nałożyła również sześć mandatów karnych o łącznej wartości 1850 zł.
Rzeczniczka prasowa IH w Szczecinie, Beata Manios, przypomniała, iż cenniki muszą być widoczne i dostępne w ogólnodostępnych miejscach, np. w recepcji hotelu, a katalog cen powinien znajdować się także w pokojach.