Jak ochronić biznes przed nieuczciwą konkurencją online? Nowe przepisy chronią firmy

5 godzin temu
Zdjęcie: nieuczicwa konkurencja online, cyberbezpieczeństwo


Nieuczciwa konkurencja w Internecie to problem, który dotyka wielu przedsiębiorców. W zakresie prawa zaszły w tej kwestii istotne zmiany w ostatnim czasie. 1 kwietnia 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego, a następnie 8 kwietnia projekt skierowano do Sejmu. Ustawa wprowadza rozwiązania zapewniające sprawne dochodzenie roszczeń przez przedsiębiorców w przypadku stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych przez dostawców usług pośrednictwa internetowego oraz dostawców wyszukiwarek internetowych. Ponadto dostosowuje polskie przepisy do rozporządzeń unijnych i umożliwia ich skuteczne stosowanie.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Rozwoju i Technologii, ustawa ma pomóc przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy będą mogli liczyć na większą stabilność prawa i usprawnienie procedur. Chodzi m.in. o wdrożenie regulacji tzw. rozporządzenia P2B (rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego) oraz aktu o rynkach cyfrowych (rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828).

Nowe kompetencje prezesa UOKiK

Na podstawie przywołanej wyżej ustawy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uzyska nowe kompetencje w zakresie rynku cyfrowego. Będzie m.in. uprawniony do egzekwowania przepisów dotyczących rynków cyfrowych, w tym przeprowadzania dochodzeń w sprawie tzw. strażników dostępu.

Warto wskazać, iż za strażników dostępu uznaje się duże platformy cyfrowe takie jak wyszukiwarki internetowe, sklepy z aplikacjami i komunikatory. Takie platformy posiadają silną pozycję gospodarczą, istotny wpływ na rynek wewnętrzny oraz działają w wielu krajach UE; mają silną pozycję pośrednika, łącząc dużą liczbę użytkowników z dużą liczbą firm; a także posiadają ugruntowaną i trwałą pozycję na rynku (ich pozycja jest stabilna w długim okresie).

Prezes UOKiK będzie mógł samodzielnie podejmować czynności dochodzeniowe w ramach postępowania wyjaśniającego. Ponadto, do jego zadań będzie należała kooperacja z Komisją Europejską, w tym wymiana informacji na temat naruszeń przepisów w Polsce. Prezes UOKiK będzie także wspierał KE w dochodzeniach na rynku cyfrowym prowadzonych na terytorium RP.

Dodatkowo prezes UOKiK będzie wspierał Komisję Europejską w zakresie badań rynku mających na celu: wskazanie kolejnych strażników dostępu, informowanie o systematycznym niewypełnianiu obowiązków przez strażników dostępu oraz wskazywanie nowych usług i nowych praktyk.

Prostsza ścieżka dochodzenia roszczeń

Ustawa wprowadza również sprawniejszą ścieżkę dochodzenia roszczeń przez przedsiębiorców, którzy będą mogli skuteczniej dochodzić swoich praw wobec dostawców usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek internetowych, stosujących nieuczciwe praktyki. Model w założeniu ma być sprawniejszy niż tradycyjne postępowania.

Nowe przepisy umożliwią organizacjom i stowarzyszeniom występowanie w imieniu przedsiębiorców w sprawach o nieuczciwą konkurencję. Celem zmian jest ochrona przedsiębiorców przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi, takimi jak niejasne regulaminy czy faworyzowanie produktów pośredników.

W ramach ustawy rozszerzono definicję czynu nieuczciwej konkurencji o zakres usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek internetowych. Wskazano także organ adekwatny, mogący udzielać przedsiębiorcy informacji w związku z naruszeniem przepisów rozporządzenia – będzie to minister adekwatny ds. gospodarki. Organ ten będzie mógł udzielać przedsiębiorcy informacji m.in. o przysługujących mu prawach i informacji dotyczących postępowania w przypadku dokonania czynu nieuczciwej konkurencji przez dostawcę usług pośrednictwa internetowego lub dostawcę wyszukiwarki internetowej.

Wszystko to powinno stanowić użyteczne narzędzie wsparcia przedsiębiorców w procesie przygotowania do ewentualnego dochodzenia swoich praw na drodze sądowej.

Autor: Mikołaj Domagała – Radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Opolu z ponad siedmioletnim doświadczeniem zawodowym.Specjalizuje się w doradztwie z zakresu prawa handlowego, prawa bankowego, prawa kontraktów, prawa nowych technologii oraz ochrony danych osobowych. Pracuje w Kancelarii GFP_Legal

Idź do oryginalnego materiału