Jaka nawigacja rolnicza do ciągnika? PRZEGLĄD na 2026 rok

2 godzin temu
Zdjęcie: Jaka nawigacja rolnicza do ciągnika? PRZEGLĄD na 2026 rok


Precyzyjne rolnictwo to dziś nie tylko trend, ale realna potrzeba wynikająca z rosnących kosztów paliwa, nawozów i czasu pracy. Nawigacja satelitarna i systemy autosterowania stały się jednym z najważniejszych elementów wyposażenia współczesnych gospodarstw. Pomagają unikać nakładek, ograniczają straty materiału i zapewniają dokładne pokrycie pola. Wiele informacji o wspomnianych systemach, zostało poruszonych na poprzednich stronach naszego wydania, natomiast teraz prezentujemy najnowsze rozwiązania na rynku – od prostych terminali GNSS po w pełni zautomatyzowane systemy RTK.

Trimble GFX – nawigacja nowej generacji

Marka Trimble Agriculture od lat pozostaje jednym z liderów rynku. Najnowsze terminale GFX-1060 i GFX-1260 działają na platformie Precision-IQ, która zapewnia szybkie działanie i intuicyjną obsługę. W połączeniu z odbiornikiem NAV-900, obsługującym wszystkie główne konstelacje GNSS, system osiąga centymetrową dokładność RTK. Rolnicy, którzy nie potrzebują pełnej korekcji RTK, mogą korzystać z usługi Trimble RTX (np. CenterPoint RTX) – pozwalającej uzyskać dokładność kilku centymetrów bez własnej stacji bazowej.

Nawigacja od firmy John Deere – G5 iStarFire 7000

Nowa generacja terminali G5 i G5 Plus to odpowiedź John Deere’a na rosnące oczekiwania rolników. Ekrany o wysokiej rozdzielczości działają szybciej, a wersja Plus ma w standardzie licencje AutoTrac i Section Control. Zestaw z anteną StarFire 7000 wykorzystuje sygnał SF-RTK, osiągając dokładność przejazd-do-przejazdu ok. 2,5 cm i powtarzalność do pięciu lat. System jest gotowy do pracy w krótkim czasie po uruchomieniu, a dane można automatycznie przesyłać do Operations Center przez JDLink.

Nowa korekcja SF-RTK zapewnia lepszą dokładność między przejazdami wynoszącą +/– 2,5 cm i powtarzalność przez 5 lat, sezon po sezonie. Fot. Firmowe

Topcon Agriculture – XD/XD+, X-Series i AES-35

Topcon oferuje rozwiązania zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i producentów OEM. Linia konsol obejmuje XD i XD+ oraz popularne X25/X35, pracujące na systemie Horizon OS. W zależności od potrzeb możliwe są korekcje RTK, Atlas lub SBAS. System autosterowania AES-35 Electric Steering to kompaktowy napęd na kolumnie kierownicy, łatwy do przełożenia między ciągnikami. W ofercie są też hydrauliczne zestawy AutoSteer, a oprogramowanie wspiera ISOBUS, kontrolę sekcji i zmienne dawkowanie.

Dzięki integracji z Topcon Agriculture Platform (TAP) konsole zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić rolnikom możliwość pełnej personalizacji funkcji, umożliwiając optymalizację inwestycji poprzez płacenie wyłącznie za potrzebne możliwości. Fot. Firmowe

Raven – Viper 4+, CR7/CR12, RS1

Raven Industries, w tej chwili część koncernu CNH Industrial, ma w ofercie kompletny zestaw rozwiązań do prowadzenia i autosterowania. Centralnym punktem jest komputer polowy Viper 4+, który obsługuje prowadzenie, kontrolę sekcji i dokumentację. Mniejsze terminale CR7 i CR12 oferują funkcje nawigacji równoległej i mapowania oprysków. System RS1 to zintegrowane urządzenie łączące odbiornik GNSS, kontroler kierowania i moduł łączności – osiąga dokładność RTK do 2,5 cm.

Proste ustawianie zadań, mniej kliknięć i większa efektywność zapewniają szerokie możliwości zarządzania danymi. Fot. Firmowe

Ag Leader – InCommand Go 16 i Go 10

Ag Leader wprowadził nową linię wyświetlaczy InCommand Go 16 i InCommand Go 10. Oba terminale umożliwiają prowadzenie po linii AB, kontrolę sekcji, mapowanie plonów oraz zmienne dawkowanie. W zakresie kierowania marka oferuje dwa główne systemy: SteerCommand Z2 – zintegrowany kontroler do układów hydraulicznych/CAN oraz SteadySteer – napęd elektryczny montowany na kolumnie kierownicy. Dokładność zapewnia odbiornik GPS 7500, współpracujący z korekcjami WAAS, TerraStar i pełnym RTK. System można rozszerzyć o funkcje automatycznych nawrotów TurnPath i pasywnego prowadzenia narzędzia RightPath.

System AG1 Standard obsługuje różne typy linii prowadzenia, takie jak linie proste, zakrzywione, złożone, a także prowadzenie po skosie czy podczas pracy na stokach. Dzięki temu idealnie sprawdza się na małych polach, tarasach oraz terenach pagórkowatych, gdzie zastosowanie automatycznego prowadzenia może być utrudnione. Fot. Firmowe

FJDynamics – AT2 Auto Steer System i zestawy RTK

Marka FJDynamics zyskała w ostatnich latach ogromną popularność w Europie dzięki połączeniu solidności i atrakcyjnej ceny. Najbardziej znany system to FJD AT2 Auto Steer System – zestaw z kolorowym terminalem dotykowym, anteną GNSS/RTK i napędem elektrycznym kierownicy. Producent deklaruje dokładność RTK ą2,5 cm oraz szybki montaż typu plug-and-play.

Dzięki modularnej konstrukcji zestaw można łatwo przekładać między ciągnikami. FJDynamics oferuje również wersje hydraulicznego autosterowania, które zapewniają większą stabilność przy wyższych prędkościach roboczych. Systemy te współpracują z korekcjami sieciowymi RTK, a także z mobilnymi bazami producenta.

CHCNAV – NX510, NX610 i NX612 – precyzja RTK w praktyce

Chiński producent CHCNAV (Shanghai Huace Navigation Technology) od kilku lat rozwija segment Agriculture, skupiony na uniwersalnych systemach autosterowania retrofit. Najpopularniejszymi zestawami są NX510 SE i NX510 Pro, które zapewniają dokładność RTK do 2,5 cm i są kompatybilne z wieloma markami traktorów.

CHCNAV stawia na szybkość montażu i stabilność sygnału – zestawy te są popularne zwłaszcza wśród gospodarstw średnich, które szukają precyzji na poziomie systemów zachodnich, ale w bardziej przystępnej cenie.

Navpol – terminale RTK i ISOBUS gotowe na przyszłość

Polska firma Navpol specjalizuje się w rozwiązaniach GNSS RTK oraz systemach ISOBUS dla maszyn rolniczych. Flagowy model NF12 to 12,1-calowy terminal z Androidem i anteną RTK GNSS (dokładność 2,5 cm). Urządzenie umożliwia automatyczne prowadzenie, kontrolę sekcji i pełną obsługę maszyn w standardzie ISOBUS. Terminal współpracuje z korekcjami CGBAS, ASG-EUPOS, VRS oraz własną siecią NAV-POL RTK.

Mniejszy model eLite 10 (10,1″) to kompaktowy zestaw z anteną GNSS RTK, oferujący możliwość autosterowania i zdalnych aktualizacji LTE. To rozwiązanie dla gospodarstw, które chcą pracować z precyzją RTK, ale w prostszej i tańszej konfiguracji. Oba terminale charakteryzuje intuicyjna obsługa i gotowość do integracji z maszynami fabrycznie przygotowanymi pod ISOBUS.

Expert – trzy poziomy precyzji

Marka Expert oferuje szeroką gamę rozwiązań, od prostych zestawów do prowadzenia po linii, po w pełni profesjonalne autosterowanie RTK.

TractorNavigator 9″ to system z zewnętrzną magnetyczną anteną GNSS (GPS, Beidou, GLONASS, Galileo, QZSS) i dokładnością ą60 cm. To idealny wybór dla rolników szukających najtańszego rozwiązania do oprysków i nawożenia.

Średnia półka to Tractor Navigator 7″ Ultra + kamera, wykorzystujący dwupasmowy moduł GNSS z dokładnością ą20 cm, ekran IP66 i kamerę AHD 1080P do podglądu narzędzi.

Najwyższy poziom stanowi NST® N500 RTK – oparty na technologii GNSS-RTK. Zapewnia centymetrową dokładność (ą2,5 cm), eliminując błędy ludzkie o 95%. Automatyczne kierowanie, inteligentna optymalizacja ścieżek i funkcja U-TURN maksymalizują wydajność i oszczędności (do 30% paliwa). Zestaw zawiera kierownicę z silnikiem, tablet 10″ i kamerę AHD. Jest to inwestycja dla najbardziej wymagających prac precyzyjnych (np. siew warzyw) i profesjonalnej cyfryzacji.

agroOSA – nowoczesne polskie rozwiązanie

Również polskim rozwiązaniem na rynku jest agroOSA, system nawigacji z własnym oprogramowaniem oferujący unikatowe rozwiązania: prędkość prowadzenia od 25 m/h, pobieranie działek z GUGiK, odczyt danych CAN (m.in. podnośnik), sterowanie SC i VRA również dla starszych sterowników maszyn. agroOSA nawiguje dzięki dokładanego bloku hydrauliki, a dla ciągników fabrycznie gotowych do autokierowania w oparciu o własne sterowniki CAN. W 2026 roku debiutuje ich certyfikowany terminal do obsługi ISOBUS.

Dokładność wyznaczania drogi przejazdu wykonywana jest z precyzją do +/- 2cm. Maksymalny dystans do bazy RTK to 30 – 40km. Fot. D. Tomaszewski

Agripilot – od 710S do 1110S RTK

Agripilot to polski producent uniwersalnych systemów prowadzenia i autosterowania. Podstawowy zestaw 710S + antena Skyview 2500 oferuje dokładność 10–25 cm, co w zupełności wystarcza przy opryskach, nawożeniu czy uprawie. Kompaktowy ekran 7″ i proste menu sprawiają, iż to idealne rozwiązanie na start w rolnictwie precyzyjnym.
Model 1110S RTK + Skyview 2500 to już system o dokładności 2,5 cm, wykorzystujący korekcję RTK i pełną obsługę GNSS (GPS, GLONASS, Galileo, Beidou). Terminal 10,1″ można rozbudować o autosterowanie elektryczne lub hydrauliczne, co pozwala osiągnąć precyzję klasy „hands-free”. Agripilot wyróżnia się stabilnym sygnałem, polskim wsparciem technicznym i przystępną ceną, dzięki czemu jego zestawy trafiają dziś do coraz większej liczby gospodarstw.

Navi-polska.pl – wdrożenia CHCNAV z RTK i serwisem w kraju

Navi-polska.pl specjalizuje się w systemach CHCNAV z pełnym wdrożeniem RTK i serwisem w kraju. W ofercie znajdują się m.in. NX510 SE – popularny zestaw do automatycznego prowadzenia z elektrycznym napędem kierownicy, ceniony za szybki montaż, stabilne utrzymanie linii i bardzo dobrą współpracę zarówno z sygnałem RTK, jak i korekcjami sieciowymi. To rozwiązanie często wybierane jako pierwszy krok z guidance na autosterowanie, szczególnie w ciągnikach bez przygotowania fabrycznego.

Dzięki technologii kompensacji terenu system ten utrzymuje wysoką dokładność pracy, co jest niezbędne w zapewnieniu efektywności operacji polowych. Fot. Firmowe

Najnowszymi systemami są NX610 i NX612 – systemy autosterowania o klasie odporności IP67, idealne do pracy w silnym pyle i wilgoci. NX610, NX612 obsługuje ISOBUS UT, AUX-N, TC-BAS, TC-SC i TC-GEO, a wbudowany żyroskop wraz z korekcją pochylenia automatycznie kompensuje skłony. System posiada także możliwość przełączenia na opcję „skłon”, dostosowując algorytmy do terenu. W standardzie znajduje się chmura Farm Master, czyli dwukierunkowa wymiana danych, telemetria i narzędzia zarządzania gospodarstwem. NX610 i NX612 można rozbudować o czujnik rzędu, dodatkową antenę na maszynę, kamery 360° oraz kamerę AI do prowadzenia w rzędach i z pielnikami.

Intuicyjne oprogramowanie Agnav5 pozwala na skorzystanie z wielu przydatnych opcji np: ścieżki technologiczne autozawracanie, oznaczanie punktów niebezpiecznych i inne. Navi-polska zapewnia dobór konfiguracji, montaż, kalibrację oraz wsparcie posprzedażowe, co ułatwia przejście od guidance do pełnego prowadzenia „hands-free”. Dla wielu gospodarstw przewagą Navi-polska jest natychmiastowy serwis zdalny w języku polskim i szybka dostępność

Navi-sklep.pl – najtańsze RTK: hydraulika, „elektryk” i DIY

Oferta Navi-sklep.pl celuje w możliwie najtańsze wejście w autosterowanie RTK:

– Hydrauliczne autosterowanie do starszych ciągników – wpięcie przez polski blok zaworowy, płynność i komfort pracy porównywalne z systemami fabrycznymi. Kompletny zestaw z montażem od ok. 25 tys. zł netto.

– Prowadzenie elektryczne – silnik w miejscu koła kierownicy, szybki montaż i łatwe przekładanie między maszynami (dobry wybór przy kilku traktorach).

– DIY AgOpenGPS – kompletne pakiety i części do samodzielnej budowy autoprowadzenia: anteny RTK, sterowniki, wiązki, uchwyty oraz dokumentacja. Najniższy koszt osiągnięcia centymetrowej precyzji w oparciu o otwarte rozwiązania.

Nawigacja DIY od navisklep.pl działająca na oprogramowaniu AgOpenGPS. Fot. Firmowe

FieldBee – ekonomiczne RTK i autosterowanie PowerSteer

FieldBee oferuje przystępne cenowo rozwiązania GPS-RTK dla małych i średnich gospodarstw. Pakiet PowerGuide zapewnia prowadzenie manualne po linii AB (z możliwością aktualizacji do RTK), a PowerSteer wprowadza autosterowanie „hands-free” z dokładnością RTK ok. 2,5 cm. Zestawy bazują na aplikacji Android (terminal mobilny), obsługują U-Turn i mogą korzystać z bazy FieldBee lub korekcji NTRIP. Atutem tej nawigacji, jest prosty montaż i mała liczba komponentów – rozwiązanie nastawione na szybkie uruchomienie i niski koszt wejścia.

Technologia śledzenia GPS stała się niezbędnym narzędziem, które pozwala rolnikom monitorować i zarządzać sprzętem oraz pojazdami, zwiększając bezpieczeństwo, optymalizując pracę i obniżając koszty. Fot. Firmowe

Jasny kierunek rozwoju rolnictwa

Precyzyjne prowadzenie maszyn staje się dziś jednym z filarów nowoczesnego rolnictwa. Niezależnie od wielkości gospodarstwa, nawigacja, technologia GPS i RTK pozwala realnie obniżyć koszty paliwa, nawozów oraz środków ochrony, a jednocześnie zwiększyć wydajność i powtarzalność pracy. Jeszcze niedawno systemy autosterowania były dostępne jedynie dla największych gospodarstw a dziś ich montaż możliwy jest niemal w każdym ciągniku, niezależnie od wieku i marki.

Rynek systemów nawigacyjnych rozwija się w kierunku większej dostępności i modularności. Rolnik może zacząć od prostego prowadzenia równoległego, a następnie rozbudować zestaw o antenę RTK czy autosterowanie elektryczne lub hydrauliczne. Coraz ważniejsze stają się także rozwiązania chmurowe, łączność zdalna i możliwość przesyłania danych między maszynami, co pozwala precyzyjniej planować zabiegi i analizować ich efekty.

Internet rzeczy i inne cyfrowe technologie w koncepcji Rolnictwa 4.0
Idź do oryginalnego materiału